پولادمردان ذوب آهن اصفهان

مدیر تحقیق و توسعه ذوب آهن گفت: برنامه داریم برای سرباره های بخش فولادسازی با استفاده از روش های استحصال مواد ارزشمند را از پساب که در قسمت کک سازی استفاده می شود، جداسازی کنیم.

مرتضی شیرین پرور مدیر تحقیق و توسعه شرکت ذوب آهن اصفهان در گفتگو با ایراسین، درباره موفقیت در آزمون های تایید کیفیت ریل های تولیدی شرکت ذوب آهن، گفت: این آزمون ها بدین گونه است که هر یک از انواع ریل بر اساس ویژگی خط راه آهن دارای قابلیت های خاص خود هستند که متناسب با میزان سرعت و بار محوری ریل طراحی می شوند، برای نمونه ریل «اس 49» بیشتر برای مسیرهای فرعی استفاده می شود و واحد وزن آن 49 کیلوگرم در هر متر است.
شیرین پرور در ادامه افزود: ریل «60 یی1» به ازای هر متر 60 کیلو گروم وزن دارد و در خطوط اصلی راه آهن استفاده می شوند، از این رو می توان گفت انواع ریل که از سوی شرکت راه آهن برای خطوط مختلف طراحی می شود در شرکت ذوب آهن قابل تولید است و قطارها می توانند تا سرعت 350 کیلومتر روی آن به حرکت دربیایند.
وی با اعلام آمادگی تحویل سالانه 400هزار تن ریل، تصریح کرد: گرید تمام فولادهای مورد استفاده در ریل ها آر 260 است که این گریدها بر اساس استاندارد «یی ان 13674» تولید می شود. بر اساس ظرفیت تولیدی ایجاد شده اگر سفارش ریل وجود داشته باشد آماده تحویل سالانه 400 هزار تن ریل در سال داریم.
شیرین پرور گفت: در حال حاضر نتیجه آزمون های نشان می دهد که ریل تولیدی ذوب آهن اصفهان با حداقل استانداردها فاصله بسیار زیادی دارد و  این موضوع نشان می دهد در حال حاضر توان صادرات به کشورهای همسایه را نیز داریم.
وی در پاسخ به اینکه چه راهکارهایی برای بومی سازی محصولات خود در پیش گرفتید، گفت: با توجه به شرایطی که تحریم ها ایجاد کرده به دنبال استفاده از توانمندی دانشگاه ها و شرکت‌های دانش بنیان برای بومی سازی هستیم، البته در حال حاضر همکاری های نیز با این بخش ها در حال انجام است، اما به طور قطع در شرایط کنونی از شرایط تحریم به عنوان فرصتی برای تقویت رویکرد بومی سازی استفاده می‌کنیم.
مدیر تحقیق و توسعه شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به لزوم استفاده از مشورت ها و تجربیات شرکت های دانش بنیان در صنعت، گفت: امروز نیز در زمینه های مختلف تحقیقاتی از شرکت های دانش بنیان استفاده می کنیم. در حال حاضر از این شرکت های دانش بنیان در بخش پژوهشی برای چگونگی استفاده از پسماندها در کارخانه استفاده کنیم، چراکه به دنبال استحصال پسماندها هستیم مسیری که همسو با صنعت پایدار فولاد است.
شیرین پرور با تشریح اقداماتی که در حال حاضر در زمینه استفاده از پسماندها در شرکت ذوب‌آهن اصفهان انجام می‌شود، گفت: امروز بخشی از پساب ها در قسمت کک سازی استفاده می شود و برنامه داریم برای سرباره های بخش فولادسازی با استفاده از روش های استحصال مواد ارزشمند را از آن جداسازی کنیم.
وی در ادامه افزود: استفاده از این پسماندها علاوه بر اینکه در کاهش آلودگی محیطی موثر هستند، می تواند به استحصال مواد ارزشمند ختم شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =