مسعود خوانساری

رئیس اتاق تهران با اشاره به کسری بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی بودجه ۹۸ گفت: پارلمان بخش خصوصی براساس بررسی‌هایی که انجام داده راهکارهای منطقی، عملی و قابل دفاعی در این زمینه دارد که می‌توانیم با استفاده از آنها این کسری را جبران کنیم.

مسعود خوانساری در گفتگو با ایراسین اظهار کرد: متاسفانه برنامه‌هایی که از سوی نهادهای دولتی برای مدیریت شرایط ارایه شده خیلی کلی بوده‌اند و هیچ تضمین درستی برای دستیابی به اهداف آنها ارایه نشده و این درحالی است که برخی از آنها بلند مدت هستند و برای سال جاری هیچ دستاوردی ندارند.

خوانساری در ادامه افزود: در اغلب موارد مطرح شده اصولا درآمدهای مالیاتی دولت مورد نظر است که براساس سنوات گذشته می‌بینیم این تاکید منجر به افزایش بارمالی به بدنه شناسنامه دار تولید می‌شود و در شرایط فعلی اقتصاد منطقی نیست.

وی معتقد است برنامه‌ها و برآوردهای پارلمان بخش خصوصی در این زمینه نه تنها قابل دفاع است بلکه اصولی، علمی و قابل اجراست که می‌تواند برای سال جاری نیز دستاوردهایی برای اقتصاد کشور داشته باشد.

رئیس اتاق تهران تاکید کرد: ما سه راهکار اصولی درنظر گرفته‌ایم که دولت می‌تواند با استفاده از آنها ضمن تحمیل هزینه مالی به بخش‌های مختلف با کمترین هزینه آنها را محقق و دستاوردهایش را بمنظور کاهش کسری بودجه استفاده کند.

خوانساری به خبرنگار ما گفت: پیشنهادهای پارلمان بخش خصوصی به ترتیب عبارتند از : ۱. اصلاح یارانه‌ها ۲. کاهش بودجه شرکت‌های دولتی ۳. حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی است که این موارد همگی قابلیت اجرایی داشته و بدون تردید می‌توانند اجرایی شوند.

به گفته خوانساری امروز براساس سیاست‌های اشتباه یارانه‌ای می‌بینیم دولت نزدیک به ۹۰۰ هزار میلیارد تومان سالانه یارانه پنهان پرداخت می‌کند که هیچ دستاوردی نه تنها برای تولید بلکه برای خانواده‌ها ندارد و فقط مشکلات اقتصادی را تشدید می‌کند.

وی معتقد است اگر این رقم را به ازای جمعیت ایران درنظرداشته باشیم تقریبا به هر نفر ماهانه یک میلیون تومان اختصاص خواهد یافت، بنابراین اگر دولت سازوکاری ایجاد کند که یارانه‌ها فعلی حذف شوند و همین مبلغ را به صورت مستقیم به مردم بخصوص دهک‌های پایین‌ پرداخت کند کارایی بیشتری خواهد داشت.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: نکته بعدی مربوط به بودجه‌ شرکت‌های دولتی چون برآوردهایی که اکنون داریم این بودجه تقریبا سه برابر بودجه عمومی کشور است و اگر فقط ۱۰ درصد از این بودجه کاهش یابد دستاوردهای اقتصادی قابل توجهی درباره کاهش کسری بودجه خواهیم داشت.

اما به تاکید رئیس اتاق بازرگانی تهران اصلی‌ترین راهکار مربوط به حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی از اقتصاد کشورمان است چون این نرخ فقط به رانت، فساد، افزایش قیمت‌ها و سوء استفاده دامن زده است و هیچ دستاوردی برای ایران نداشته است.

خوانساری در پایان به خبرنگار ما گفت: درصورتی که مسئولان دولتی توصیه‌ها و راهکارهای ارایه شده از سوی بخش خصوصی را جدی گرفته و از آنها استفاده کند بدون تردید شرایط متفاوتی خواهیم داشت به این دلیل که تاکنون ثابت شده تصمیم‌گیری بدون توجه به بخش خصوصی دستاورد خاصی برای اقتصاد ایران نداشته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =