نخستین نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق تولید

مدیرعامل شرکت گل گهر گفت: بومی سازی و ساخت داخل در مجموعه گل گهر به‌ اندازه‌ای اهمیت دارد که یک شبکه کاری کامل برای این موضوع ایجاد شده است. علاوه بر این مهندسی معکوس و ساخت داخل نیز در مجموعه با قدرت پیگیری می‌شود.

به گزارش ایراسین، تکمیل زنجیره فولاد تا حد زیادی به توانایی شرکت‌های معدنی در افزایش ارزش‌ افزوده سنگ‌ آهن بستگی دارد. بازار فعلی ایران بازاری پر رونق برای سنگ‌ آهن به‌ شمار می‌رود. این بازار در پی افزایش ظرفیت تولید فولاد کشور، با ارزش‌ افزوده و رونق خوبی همراه بوده است. نکته قابل توجه در تکمیل زنجیره تولید فولاد از تبدیل سنگ‌ آهن به محصول نهایی نهفته است و با تکمیل و توسعه واحدهای تولید کنسانتره و گندله می‌توان این زنجیره را بهبود بخشیده و میزان ارزش‌ افزوده حاصل را تا حد زیادی افزایش داد. شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی نقش بسیار موثری در تحقق این مهم ایفا می‌کنند. این شرکت‌های علاوه بر داشتن پتانسیل معدنی بالا، سرمایه و نیروی انسانی متخصص، می‌توانند با احداث واحدهای فرآوری میزان تولید و فروش محصول نهایی را تا حد زیادی افزایش دهند.

بر اساس بررسی‌های انجام‌شده شرکت معدنی و صنعتی گل‌ گهر با استفاده از حداکثر ظرفیت تولیدی خود، توانسته کارنامه خوبی در روند صعودی تولیدات کشور به جا بگذارد. به همین بهانه و نیز حضور شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در نخستین نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق تولید، خبرنگار ایراسین با جمشید ملارحمان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌ گهر، گفتگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید

  • شرکت گل گهر در زمینه بومی سازی چه طرح هایی را پیش بینی و اجرا کرده است؟

در مجموعه گل‌ گهر و زیرمجموعه‌های آن ساخت داخل و بومی‌سازی به‌ صورت سازمانی پیگیری و انجام می‌شود. ناگفته نماند که شرکت‌ گل‌ گهر از قطعات و سازندگان با کیفیت برای تامین قطعات، تجهیزات و ماشین‌آلات استفاده می‌کند. در دستور کار گل‌ گهر همواره استفاده از قطعاتی بوده است که امکان طراحی و ساخت داخلی آن‌ها وجود دارد و هرگز قطعه‌ای مشابه با آنچه که در داخل کشور موجود است، از طرف این شرکت برای واردات سفارش داده نمی‌شود.

  • برای ساخت تجهیزات و قطعات در داخل چه کارهایی در شرکت انجام شده است؟

ببینید برای بومی‌سازی و ساخت داخل تجهیزات مورد نیاز شرکت، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت معدنی و صنعتی گل گهر مستقیما وظیفه و مسئولیت پیگیری، طراحی حمایت از ساخت داخل را برعهده دارد. بومی‌سازی و ساخت داخل در مجموعه گل گهر به‌ اندازه‌ای اهمیت دارد که یک شبکه کاری کامل برای این موضوع ایجاد شده است. علاوه بر این مهندسی معکوس و ساخت داخل نیز در مجموعه با قدرت پیگیری می‌شود.

  • در بحث کیفیت قطعات ساخت داخل چه نظارت هایی انجام شده است؟

طبیعی است که نمی‌توان به‌ صورت ناگهانی و بدون حصول اطمینان قطعه‌ای را بومی‌سازی کرد. بلکه باید برای این موضوع یک فرآیند طراحی شود. به این صورت که ابتدا تجهیز و قطعه مورد نظر به ‌صورت پایلوت نصب می‌شود و اگر در جای خود به ‌خوبی کار کرد و توسط مهندسان تایید شد، سپس به سایت اصلی انتقال می‌یابد و در محل نصب می‌شود. توسط این فرآیند می‌توان با اطمینان یافتن از کارکرد قطعه، ضمن استفاده از قطعات سالم و سازندگان ماهر، اقدام به رفع نقص قطعات معیوب نیز کرد. در این چرخه قطعه و سازنده آن به‌ صورت کامل مورد حمایت مادی و معنوی شرکت گل گهر قرار می‌گیرند تا ضمن تسریع در انجام کار، انگیزه‌ای برای سازنده ایجاد شود و قطعات با کیفیت بالاتر و سرعت بیشتر تحویل دهد.

  • برای جلوگیری از خام فروشی چه راهکاری در شرکت پیش بینی شده است؟

ببینید الزام بومی‌ ­سازی در بخش‌ ­های طراحی، اجرا و به‌ کارگیری سیستم D and R پیشرو و جلوگیری از خام‌ فروشی از جمله فرصت‌های این حوزه است. به ‌دلیل عدم نوسازی ناوگان معدنی، با هدر رفت انرژی مواجه هستیم که این امر می‌تواند سبب کاهش ایمنی و تولید شود. با اثرات تحریم های ظالمانه، در حال حاضر نیازمند افزایش ارتباط بخش دانشگاه و موسسات پژوهشی و فناوری هستیم در حالی که شرایط کنونی برای بهره‌گیری از فرصت‌ها کافی نیست. به نظر بنده راهکار کوتاه مدت تحقق این امر، تسهیل واردات تجهیزات معدنی با هدف تحقق رونق تولید و همچنین کاهش و ثبات نرخ ارز است که می‌تواند سبب کاهش مشکلات تولید به ویژه برای شرکت‌های خصوصی شود.

  • سال گذشته اعلام شد تولید سنگ آهن در ناحیه گل گهر سیرجان رشد 9 درصدی داشته است، در این رابطه توضیح می دهید؟

بله تولید سنگ آهن در این ناحیه با رشد 9 درصدی نسبت به سال 96 همراه شد. عملکرد سه سال گذشته این 6 معدن نشان می دهد در حالی که تولید سال 95 به 20.4 میلیون تن رسید، سال 96 بیش از 32.9 میلیون تن سنگ آهن در این ناحیه تولید شد و در نهایت در سال گذشته رقم تولید از 35 میلیون تن نیز عبور کرد. البته عملیات استخراج، بهره‌برداری و فروش از این معادن در اختیار شرکت‌های خصوصی است و ما تنها به نمایندگی از دولت و به‌طور ویژه ایمیدرو، ناظر بر اجرای برنامه شرکت‌ها هستیم.

  • ذخیره معادن سنگ آهن گل گهر چه میزان است؟

ببینید طبق آمار حدود 1.2 میلیارد تن در معادن گل گهر ذخیره  سنگ آهن وجود دارد. در ناحیه معدنی گل گهر 5معدن فعال، یک معدن در حال آماده‌سازی و 4 آنومالی در حال اکتشاف، تحت مدیریت این مجتمع وجود دارد، در حالی که در گذشته معادن 2 و 4 در اختیار این سازمان قرار داشت.

  • در بحث خصوصی سازی چه ساز و کاری پیش بینی شده است؟

از ابتدای سال 95 و همزمان با اتمام دوره قراردادهای پیمانکاری، شیوه جدیدی بر مبنای خصوصی‌سازی و اصل 44 قانون اساسی اجرا شد. طی این مدت 3 معدن به مشارکت‌های خصوصی واگذار شد بطوری که شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان توانست معدن شماره 5، میدکو رهبری استخراج معدن شماره 4 و پاییز دو سال قبل نیز مشارکت گهر پویش گام، استخراج معدن 2 را برعهده گرفت. هدف ایمیدرو از اجرای چنین روشی، جلوگیری از انحصاری شدن قراردادهای معادن است. شرکت‌هایی قادر به فعالیت در این معادن هستند که پیشتر در زنجیره تولید سنگ آهن و فولاد حضور داشته باشند.

  • جایگاه گل گهر را در بخش سنگ آهن چگونه می بینید و چه برنامه ریزی برای آینده خواهید داشت؟

به سبب گستردگی معادن سنگ آهن این منطقه، گل گهر هم دارای طرح جامع است که در راستای طرح جامع فولاد ایران تدوین شده و در حال بروزرسانی است به طوری که برنامه‌ها در جهت دستیابی به هدف 1404 و ظرفیت سازی 55 میلیون تن فولاد خام تدوین و اجرایی شده است.

  • طبق نظر مدیران ایمیدرو ظرفیت تولید سنگ آهن باید در تمام معادن کشور برای رسیدن به افق 1404 افزایش پیدا کند. نقش گل گهر در محقق شدن این طرح چیست؟

بله طبق نظر مسئولان ایمیدرو ظرفیت تولید این ماده معدنی تا افق1404 باید از 80 میلیون تن فعلی به 162 میلیون تن برسد که بخش قابل توجهی از آن از گل گهر و سنگان تامین خواهد شد. گل گهر برنامه دستیابی به بیش از 40 میلیون تن در سال را دست اجرا دارد. همچنین ظرفیت تولید گندله سنگ آهن نیز به 82 میلیون خواهد رسید.

  • آینده منطقه سیرجان در حوزه صنعت با توجه به کمبود آب را چگونه می بینید؟

ببینید واقعیت این است که شهر سیرجان در آینده‌ای نه چندان دور یکی از مهمترین مراکز صنعتی کشور تبدیل می‌شود و طبق همین اصل برنامه‌ریزی جدی انجام گرفت که سیرجان به قطب اول صنعتی کشور تبدیل شود.  نگرانی‌های مردمی را در مورد کم آبی منطقه درک می کنیم و از شهروندان فهیم سیرجان خواستیم تا کمال همکاری و صبوری در حین اجرای طرح فاضلاب داشته باشند. با درک این نکته که سیرجان به لحاظ جغرافیایی در منطقه ای واقع شده است که با کم آبی مواجه است اما در عین‌ حال برای مسئولیت صنعتی مهم آن است که با برنامه‌ریزی انجام گرفته نه تنها بحران آب را وارد تنش نکنیم؛ بلکه با اجرای طرح فاضلاب و انتقال آب خلیج فارس در جهت تامین آب، بخشی از نیاز شهرستان را برطرف کنیم و در همین راستا طرح انتقال آب خلیج فارس را با جدیت تمام و طبق برنامه با سرمایه‌گذاری در حال انجام هستیم و همچنین پروژه فاضلاب شهری را در سیرجان آغاز کردیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =