سید محمدرضا مرتضوی

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به کمبود نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی تاکید کرد: درصورت عدم همکاری بانک‌ها نیمه دوم سال جاری روند تعطیلی واحدهای تولیدی آغاز خواهد شد.

به گزارش ایراسین سید محمدرضا مرتضوی، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: با توجه به اهمیت حمایت رونق تولید اگر بخواهیم تولید داخلی را در سطح سال گذشته نگهداریم؛ باید منابع ریالی بیشتری را در این زمینه تجهیز کنیم تا بتوانیم گردش مالی و کاری را در همان سطح نگهداریم.

مرتضوی در ادامه افزود: البته خانه صنعت، معدن و تجارت برای حفظ توان تولیدی در واحدهای مختلف از نیمه دوم سال گذشته با همکاری خود واحدها برنامه‌های افزایش تکرار سرمایه را اجرایی کرده است تا با این راهکار بتوانیم بخشی از مشکل کمبود نقدینگی را برطرف کنیم اما این روند نمی‌تواند برای همیشه ادامه یابد چون تقاضا همچنان در اغلب موارد کاهشی است.

به گفته وی هم اکنون ضریب تکرار سرمایه در بازار ایران نزدیک به ۴/۱ است که اگر بخواهیم شرایط را حفظ کنیم باید حداقل این ضریب را به ۵/۲ برسانیم تا بخشی از معضل کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی در سراسر ایران برطرف شود، اما همانطور که قبلا اشاره کردم سوی دیگر معادله تقاضا است که در بسیاری از موارد سیر نزولی به خود گرفته است.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران معتقد است هرگونه سیاست‌گذاری در بخش حمایت از تولید بخصوص برای تامین نقدینگی مورد نیاز واحدها بدون همکاری و همکاهنگی نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران امکان‌پذیر نیست و برآورد کرده‌ایم برای حفظ تولید و اشتغال کشور حداقل خطوط اعتباری بنگاه‌ها در سال جاری سه برابر باید باشد؛ تا بتوانند سطوح تولیدی سال گذشته را حفظ کنند.

وی درباره بررسی خطوط اعتباری تولیدکنندگان توسط نظام بانکی تاکید کرد: این روند بسیار طولانی شده است درحالی که می‌توانیم با توجه به اهمیت موضوع این روند را تسریع کنیم چون درصورت عدم همکاری بانک‌ها در این زمینه پیش بینی کرده‌ایم تعطیلی واحدهای تولیدی از نیمه دوم سال جاری آغاز خواهد شد که این موضوع می‌تواند مشکلاتی درجامعه ایجاد کند.

مرتضوی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم طی یکسال گذشته به دلیل افزایش نرخ تورم به خبرنگار ما گفت: دولت و مسئولان باید با استفاده از راهکارهای علمی و اصولی هرچه سریعتر برای رونق تولید طرف تقاضا را منطقی تقویت کنند، به این دلیل که متاسفانه کاهش تقاضا اکنون به بخش صنایع غذایی رسیده است درحالی که همیشه بخش صنایع غذایی آخرین هزینه‌ای است که در سبد تقاضای مردم دستخوش تغییرات نزولی می‌شود.

به گفته مرتضوی تولید وابستگی مستقیمی به تقاضا دارد و درصورتی که تقاضا نداشته باشیم هرچه در بخش تولید هزینه کنیم بی‌فایده است و تنها از دست دادن منابع خواهد بود، به همین دلیل بهتر است مسئولان و سیاستگذاران دولت به این مهم توجه ویژه داشته باشند و متاسفانه امسال هیچ نشانی از سیاستگذاری درباره افزایش تقاضای جامعه نیست.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران معتقد است سال گذشته اگرچه دولت صحبت از طرح‌هایی مثل کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی را مطرح می‌کرد اما امسال با توجه به کسری بودجه حتی سخن از این نوع برنامه‌ها به میان نیامده و بهتر است با استفاده از نقطه نظرات کارشناسی و بخش خصوصی هرچه سریعتر در این زمینه تصمیم‌گیری منطقی صورت پذیرد.

وی درباره افزایش تقاضا در جامعه تصریح کرد: یکی از بهترین سیاست‌ها و اجرایی‌ترین موارد موضوع رونق پروژه‌های عمرانی در کشور است اما همانطور که قبلا اشاره شد با درنظر گرفتن مشکلات بودجه‌ای دولت می‌بینیم نه تنها سهم این بخش در بودجه کاهش یافته بلکه همان میزان سهم که تعیین شده تخصیص داده نمی‌شود، از این رو مسئولان می‌توانند با واگذاری پروژه‌های عمرانی به سایر بخش‌ها حداقل این پروژه‌ها را اجرایی کنند تا بخشی از معضل جامعه برطرف شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =