• ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
  • کد خبر: 3034
  • readingTime: ۴ دقیقه
بافت فرسوده میدان امام علی(ع)

به گزارش ایراسین، سقف های لرزان و ستون هایی که تحمل خودشان را هم ندارند. دیوارهایی نمور و تبله شده. سیمایی خشن و زخم خورده. این چهره تمام نمای بافت های فرسوده است. ۱۴ هزار هکتاری که هر روز بر تعداد صفر و یک های آن افزوده می شود. منظری که نتوانسته با مشوق ها هم تکانی بخورد.

بافت هایی که بدون هیچ قواعدی لرزه بر تن ساکنانشان می اندازند و بیش از ۵۰ درصدشان در ۵ شهر اصفهان، کاشان، خمینی‌شهر، نجف‌آباد و شهرضا است.

این بافت ها نیاز به زلزله ندارند و هر کدامشان هر روز وحشت را بر سر ساکنانشان آوار می کنند. تقریبا نیمی از خانه های اصفهان به این درد دچارند. بافت های فرسوده ای که در جدیدترین اظهار نظر یک کارشناس شهری دردی شده اند برای شهرداری و مردم شهر اصفهان.

یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری اصفهان گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی شهرداری‌ها و مدیران شهری، نوسازی بافت‌های فرسوده است که بخش کلانی از بودجه، انرژی و تمرکز آن‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

مهلا هاشمی در گفت و گو با ایمنا با اشاره به نقش مدیریت شهری در بهبود کیفیت و استانداردهای زندگی شهری اظهارکرده: نواحی شهری مراکز اصلی رشد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در هر کشوری محسوب می‌شود که نقش آنها به عنوان جذاب‌ترین نقاط برای ایجاد ثروت، کار، خلاقیت و نوآوری اثبات شده است، اما برخی از نواحی شهری با چالش‌های مهمی در زمینه تخریب فیزیکی و محیطی، محرومیت اجتماعی، ناامنی، بیکاری، نابرابری‌های اقتصادی، کمبود مسکن و ترافیک روبه رو هستند که این مشکلات کیفیت زندگی شهری را به شدت کاهش می‌دهد.

کارشناس مطالعات و برنامه ریزی شهری تصریح کرده: رویکرد کیفیت زندگی شهری و تلاش در جهت ایجاد شهر سالم، فراهم‌آوردن خدمات‌شهری مناسب و در دسترس برای همگان در چارچوب پایداری و ایجاد احساس رضایت است و این بزرگترین وظیفه و هدف مدیریت شهری به شمار می‌رود.

این کارشناس برنامه ریزی شهری اصفهان یکی از دغدغه‌های اصلی شهرداری‌ها و مدیران شهری را نوسازی بافت‌های فرسوده دانسته که بخش کلانی از بودجه، انرژی و تمرکز آن‌ها را به خود اختصاص می‌دهد: «بافت‌فرسوده در شهرها را می‌توان بخشی از فضای شهری دانست که نظام زیستی آن هم از حیث ساختار و هم از لحاظ کارکرد اجزاء حیاتی خود دچار اختلال و ناکارآمدی شده است، این بافت که زمانی با ساختار و کارکرد مناسب با نیازهای ساکنان خود از پویایی و صلابت برخوردار بوده، در چند دهه اخیر با افزایش ناگهانی تغییرات شهرنشینی نه تنها اهمیت خود را از دست داده، بلکه حتی قادر به انطباق با تغییرات و ارایه حیات روزمره نیست، از این رو به عنوان نقاط مسئله‌دار شهری شناخته می‌شود.

هاشمی اظهارکرده: بافت‌های فرسوده شهری در طول سالیان دراز نه تنها جمعیت اصلی و بومی خود را از دست داده، بلکه به محل استقرار مهاجران کم درآمد که به دنبال ارزان‌ترین نقاط شهری برای سکونت بوده‌اند، تبدیل شده است و همین نارسایی‌های اقتصادی و محیطی باعث شده تا کیفیت زندگی در این مناطق نسبت به سایر مناطق شهری از کیفیت کمتری برخوردار باشد.

خیابان ابن سینا از جمله مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان است که نقش پررنگی در این مقوله دارد. این خیابان تشکیل شده از کوچه پس کوچه های بسیار قدیمی، خانه هایی که روی دل هم تلمبار شده اند و دیگر جایی برای ماندن ندارند. کمالوند، یکی از اهالی این منطقه درباره وضعیت خانه اش به خبرنگار ما می گوید: «اگر هم وام بگیریم قدرت پرداخت آن را نداریم و برای همین مانده ایم با همین شرایط و وضعیت». بیشتر ساکنان این منطقه وضعیتی مشابه او دارند. افرادی که وسعشان نمی رسد که خانه هایشان را از بیخ و بن خراب کرده و دوباره بسازند. این موضوع برای اصفهانی که به نصف جهان معروف است جای تاسف دارد. نماهای فرسوده ای که در هر محله قدیمی مثل یک زخم سرباز کرده اند و به اعتقاد محمد عقیلی، رئیس اداره سیما و منظر شهری شهرداری اصفهان باید از نو بازسازی شوند: «نکته جالب توجه این است که برای ساختن ساختمان همیشه برنامه ریزی انجام می شود، اما برای نگهداری آنها کسی برنامه خاصی ندارد در حالی که نماهای فرسوده که به نوعی آلودگی بصری در شهر تلقی می شوند، نیز باید به شکل اول خودشان نما شوند» .

هم اکنون بر اساس سیاست هایی که در شرکت عمران و بهسازی استان اصفهان است. قرار است بافت های فرسوده با مشارکت های مردمی نوسازی شود که در این راستا پرداخت تسهیلات، وام ودیعه اسکان موقت و جبران تخفیفات شهرداری ازجمله این حمایت ها است.

گرچه قرار بود مساکن مهر آبی بر آتش بافت های فرسوده باشد، اما این راه حل هم موثر نبود چرا که به گفته مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان با بیان اینکه پروژه مسکن مهر بدون انجام مطالعه ساخته شده است: «به‌دلیل عدم مطالعه درست پروژه مسکن مهر در مرحله عملیاتی و اجرا به بی‌راهه کشیده شد که باید گفت مسکن مهر با دستور مدیریت ارشد کشور آغاز شد  و براساس مدیریت کارشناسی نبود که این عامل سبب شد این پروژه با موانع بسیاری مواجه شود و این در حالی بود که از همه توان بانکی، یارانه‌ها، نیروی خدمات شهری و توان نیروی انسانی استفاده شود.حالا بافت های فرسوده چشم به راه کمک هایی هستند که قرار است در آینده سقفی شود برای ساکنانشان که بر سرشان آوار نشود.

گرچه بر اساس ماده۱۶ قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری، وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان عمران و بهسازی شهری ایران) مکلف است با همکاری وزارت کشور، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و شورای عالی استانها به منظور جلب همکاری و مشارکت کلیه دستگاههای اجرایی ذی ربط در فرآیند احیاء، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد حداکثر بعد از ۶ ماه اقدام به تهیه تدوین سند ملی راهبردی احیا و نوسازی و بازسازی بافت های فرسوده کند و به هیات وزیران ارائه دهد، اما با گذشت ماه ها از این موضوع و با وجود حجم عظیم این بافت ها در اصفهان همچنان این خانه ها در غم نداری ساکنانشان زیر بار فرسودگی در حال جان کندن هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =