معدن

رئیس شرکت تهیه و تولید مواد معدنی با اشاره به سهم بالای معادن کوچک و متوسط در اشتغال کشور گفت: براساس آمارهایی که در اختیار داریم سهم معادن کوچک و متوسط ایران در اشتغال بالاست و اجرای طرح احیای معادن کوچک و متوسط به معنی اشتغال پایدار در این بخش از اقتصاد کشورمان خواهد بود.

به گزارش ایراسین وجیه‌الله جعفری در این زمینه معتقد است: ایجاد یا حفظ اشتغال در معادن با درنظر گرفتن موقعیت جغرافیایی آنها به معنی جلوگیری از مهاجرت، کاهش جرم و ایجاد ارزش افزوده بالا درمناطق محروم است، از این رو توجه به موضوع احیاء معادن کوچک و متوسط امری ضروری و غیرقابل انکار است.

جعفری در ادامه افزود: هم اکنون 10 هزار معدن مختلف در ایران ثبت شده است که از این میزان نزدیک به 60 درصد یعنی 6 هزار معدن فعال یا نیمه فعال هستند و نکته قابل توجه اینجاست که سهم معادن کوچک و متوسط در میان این معادن چشمگیر است و باید در زمینه حمایت از این معادن گام‌های موثرتری برداشته شود.

رئیس شرکت تهیه وتولید مواد معدنی درباره میزان اشتغال این معادن در صنعت معدن و صنایع معدنی به خبرنگار ما گفت: آنطور که اسناد و مدارک نشان می‌دهند معادن کوچک 85 درصد اشتغال بخش معدن و 65 درصد از تولید مواد معدنی کشورمان را به خود اختصاص داده‌اند و درصورت حمایت و احیای مجدد معادن این بخش می‌توانیم بعضا تولید و بهره‌وری آنها را تا 400 درصد افزایش دهیم.

به گفته وی اصلی‌ترین چالشی که معادن کوچک و متوسط با آن دست و پنجه نرم می‌کنند کمبود نقدینگی است که در نهایت منجر به فرسودگی ماشین‌آلات و کاهش میزان بهره‌وری در آنها خواهدشد تاجایی که این معدن علی‌رغم وجود ذخایر به تعطیلی کشیده شده و از چرخه تولید خارج می‌شود. درحالی که حمایت از این معادن می‌تواند جان تازه‌ای به اقتصاد معدن ایران ببخشد.

وی تصریح کرد: با درنظر گرفتن موقعیت جغرافیایی محل معادن اصولا توجه به اقتصاد آنها و ایجاد رونق در این معادن به معنی کاهش هزینه‌های دولت برای حفظ ابادانی و تامین زیرساخت‌ها در این مناطق عمدتا محروم است. به این دلیل که براساس عرف و قوانین موجود بخشی از درآمدهای معدنی اصولا صرف تامین زیرساخت‌ها  و رفاه منطقه خواهد شد، همانطور که استان یزد و کرمان می‌بینیم معادن موجود چطور به رفاه و اقتصاد جامعه اطراف خود رونق بخشیده‌اند.

جعفری نبود تناسب میان ذخایر و تولید در بخش‌های مختلف معدنی را مشکلی قابل توجه مطرح کرد و گفت: بطور کلی 10 درصد تولید و ذخایر معدنی ایران مربوط به بخش فلزی است و بیش از 60 درصد به بخش مصالح ساختمانی مربوط است که متاسفانه سهم کمی در تولید دارند، به همین دلیل لازم است تعادل منطقی و دقیقی براساس پتانسیل‌های موجود و فرصت‌ها داشته باشیم، چون صنعت معدن فقط مربوط به معادن فلزی نیست.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران درپایان به ایراسین گفت: برای اینکه بتوانیم در طرح‌هایی مثل طرح احیای معادن کوچک و متوسط موفق عمل کنیم باید ابتدا ارتباط و اعتماد قابل ملاحظه‌ای میان بخش خصوصی و بدنه دولت ایجاد کنیم تا براساس این ارتباط منطقی و اعتماد همسو و اصولی درباره رونق صنعت و اقتصاد معدن تصمیم‌گیری شود و از موازی‌کاری‌های بی‌نتیجه پرهیز کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =