آذری جهرمی

وزیر ارتباطات گفت: درصدد هستیم با کشورهای ترکیه، آذربایجان و روسیه به ایجاد یک بازار منطقه ای جدی در حوزه فناوری اطلاعات برسیم.

به گزارش ایراسین، آذری جهرمی امروز در حاشیه نشست اجلاس با وزرای ارتباطات کشورهای ترکیه، آذربایجان و روسیه گفت: هدف از این اجلاس مشترک رسیدن به اهدافی است و هدف ما ایجاد یک بازار منطقه‌ای جدی در حوزه فناوری اطلاعات است.

وی با بیان اینکه از دیگر اهداف این اجلاس، کسب سهم منطقه‌ای مناسب در آینده اقتصاد دیجیتال در دنیا است، تصریح کرد: با توجه به تحولاتی که در اقتصاد دنیا بر اثر توسعه فناوری در حال وقوع است، بخش بزرگی از اقتصاد دنیا در آینده به اقتصاد دیجیتال اختصاص پیدا خواهد کرد.

جهرمی گفت: فعالیت ما در منطقه خودمان برای تصاحب صحنه اقتصادی بیشتر است که لازمه این بازار همکاری‌های مشترک است.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: از یک سال پیش تقریباً به تفاهماتی در چارچوب‌هایی برای ایجاد بازار مشترک رسیده ایم. اولین جلسه ما در باکوی آذربایجان بود که تفاهماتی برای ایجاد یک مرکز حمایت از نوآوری و خلاقیت‌ها داشتیم و این مرکز درواقع در حال تشکیل است امروز در ادامه موضوع پیگیری کارهای که داشتیم نشستی برگزار کردیم.

آذری جهرمی با اشاره به دستاوردهای این اجلاس خاطرنشان کرد: ما در این جلسه به تفاهم رسیدیم که دولت‌های چهار کشور، ۸ رویداد داشته باشند (در هر کشور دو رویداد) و در این رویدادها بازیگران عرصه اقتصاد دیجیتال ما حضور داشته باشند. این نمایشگاه‌ها مورد حمایت حاکمیت کشورها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه کمیته ویژه ای را تشکیل دادیم برای اینکه چارچوب نهایی این مرکز را جمع بندی کنیم و به تصویب برسانیم.

وی ادامه داد: در نظر داریم در نشست بعدی تشکیل مرکز به تصویب نهایی برسد.

وزیر ارتباطات گفت: اثر این موضوع برای کسب و کارهای ما ایجاد بازار منطقه‌ای قوی‌تر است؛ کسب و کارهای ما می‌توانند بازار بهتری داشته باشند و براساس مقرراتی اقداماتی انجام دهند.

آذری جهرمی در پاسخ به اینکه مسئولان جمهوری اسلامی بارها اعلام کردند که تحریم‌های آمریکا تأثیر بسزایی در داخل کشور داشته است، آیا این تحریم‌ها بر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی تأثیر دارد یا خیر؟ و تا چه حد امکان دارد تحریم‌ها در صورتی که در آینده شدیدتر شود، شامل فضای مجازی و اینترنت هم شود؟ گفت: تاکنون تحریم‌های وضع شده در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نبوده اما تحریم‌هایی که در کانال‌های مالی اعمال شده طبیعتاً باعث شده که تبادلات را یک مقدار با چالش روبرو کنند.

وی افزود: همانطور که نظام سلامت ما به واسطه قطع کانال‌های مالی و محدودیت دچار اشکال شده است بسیاری از حوزه‌های ما از این مسئله تبادل مالی تأثیر پذیر شده اند و البته توانسته اند راه حل های خودشان را برای ادامه فعالیت به کار بگیرند.

جهرمی گفت: آنها بعضی پلتفرم‌ها و شرکت‌های ایرانی را تحریم کردند؛ خدمات ارزی شرکت‌های ایرانی را تحریم کردند. شاهد این بودیم که اپلیکیشن‌های ایرانی از برخی سکوهای ارائه نرم افزار حذف شدند. این رفتارهای ظالمانه از دولت امریکا خیلی بعید نیست. آنها همواره کارشان یکجانبه گرایی است و این مسیری است که انتخاب کرده اند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: آنها فکر می‌کنند با یک مسیر یک جانبه می‌توانند ادامه دهند که قطعاً محکوم به شکست است اما طبیعتاً شرکت‌های ایرانی در این حوزه معطل نمانده اند. در خدمات ابری و حوزه‌های این چنینی شرکت‌های دانش بنیان ایرانی و استارت آپ های ایرانی خودشان خدمات مورد نیاز خودشان را تأمین کرده اند.

وی با بیان اینکه این شرکت‌ها خدمات ابری را توسعه داده اند، گفت: زیرساخت‌های مورد نیاز که از آنها محروم شده اندرا توانسته اند ایجاد کنند و خللی در روند توسعه ما ایجاد نشده است. بنابراین اثرپذیر بوده ولی راه حل پیدا شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =