عدنان موسی پور

به گزارش ایراسین، دستیابی به بازارهای صادراتی خارج از مرزهای کشورمان درشرایط فعلی یکی از مهمترین نکات در راستای توسعه صادرات غیرنفتی کشورمان است. نکته‌ای که برای مقابله با کارشکنی‌های اقتصادی آمریکا علیه کشورمان می‌تواند امتیازات قابل توجهی برای اقتصاد ایران به ارمغان آورد.

این درحالی است که موضوع دستیابی به بازارهای صادراتی جدید و برنامه‌ریزی برای حضور مستمر و مداوم دراین بازارها می‌تواند تضمینی برای سهم بالای کالاهای باکیفیت ایرانی در این بازارها باشد. اما به راستی اصلی‌ترین نیاز برای رسیدن به سهم بالا در این بازارها چیست و چطور باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم؟

برای رسیدن به پاسخ این سئوال شاید بیشتر نظرات معطوف کیفیت کالاها و تسهیل امور صادراتی شده باشد درحالی که براساس اصول صادراتی این موارد نکاتی در رده‌های دوم و سوم رسیدن به سهم صادراتی بالاتر هستند چون قبل از همه این موارد شناخت بازار مورد نظر و برنامه‌ریزی دقیق برای رسیدن به آن خواهد بود.

اصلی‌ترین نیاز برای دستیابی به توسعه صادرات غیرنفتی نه فقط برای ایران بلکه برای تمامی کشورهای دهکده جهانی ایجاد مراکز تجاری یا استفاده بهینه از امتیاز رایزنان اقتصادی است. رایزنانی که اصلی‌ترین ماموریت‌آنها بررسی بازار کشور محل ماموریت آنها و ارسال اطلاعات کاربردی از آن برای تولیدکنندگان و تجار وطنی است.

به همین دلیل انتخاب و اعزام چنین افرادی به بازارهای هدف صادراتی ایران در شرایط فعلی بسیار پراهمیت و غیرقابل انکار است. اما براساس آنچه تاکنون تجربه شده همواره ایران در بخش رایزنان اقتصادی و بازرگانی سفارت‌خانه‌های خود در بازارهای هدف آنطور که شایسته توان تولیدی داخل کشورمان بوده عمل نکرده است و می‌طلبد حداقل اکنون که توسعه صادرات غیرنفتی در صدر برنامه‌های مسئولان قرار گرفته به این مهم توجه ویژه‌ داشته باشیم.

آغاز به کار اصولی و هدفمند رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای خارجی امروز واقعا تسهیل کننده فعالیت‌های تجاری تولیدکنندگان وطنی خواهد بود به این دلیل که هزینه بازاریابی و دستیابی به اطلاعات کاربردی برای شناخت بازار مورد نظر برای تولیدکنندگان تقریبا سنگین است، اما این هزینه‌ برای نهاد حاکمیتی کشورمان با درنظر گرفتن دستاوردهای مثبتی که به همراه دارد بسیار ناچیز خواهد بود.

نکته قابل توجه برای تعیین و اعزام کادر متخصص به عنوان رایزن بازرگانی به بازارهای هدف این است که هزینه‌های احتمالی این افراد واقعا هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری اصولی و قابل دفاعی است که با توجه به رشد ظرفیت‌های صادرات غیر نفتی ایران در بازار مورد نظر ده‌ها برابر ارزش افزوده برای کشور ایجاد خواهد کرد.

از این رو برای اینکه بتوانیم جای خالی رایزنان بازرگانی کشورمان را در بازارهای هدف خودمان پرکنیم بد نیست براساس این موارد گام‌های موثرتری برداریم

  1. تعیین و انتخاب افرادی که به اصول اقتصادی و مبانی تجارت آگاه باشند
  2. تدوین نقشه راه و دستورالعملی برای این افراد در محل ماموریتشان
  3. تهیه و تدوین بولتن‌های اطلاعاتی دوره‌ای از نیازها و پتانسیل‌های بازار مورد نظر و ارسال آنها به فعالین اقتصادی و تجار معتبر
  4. رایزنی و هماهنگی برای برپایی نمایشگاه‌های توانمندی صادراتی ایران به صورت دوره‌ای متناسب با نیاز بازار مورد نظر
  5. برگزاری جلسات دوره‌ای این رایزنان با فعالان بخش خصوصی – اعضای اتاق بازرگانی – برای با توانمندی‌ها و نیاز فعالان تجاری جهت ورود منطقی و مستمر در بازار هدف مورد نظر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =