سعدمحمدی

به گزارش ایراسین، براساس داده‌های بازار طی سنوات اخیر مس با توجه به روند روبه رشد تقاضا در سراسر جهان جایگاه مناسبی دربازارهای بین المللی به خود اختصاص داده است و تولیدکنندگان درتلاش‌هستند سهم بیشتری از این بازار برای خود ایجاد کنند.

این درحالی است که ایران به عنوان یکی از تولیدکنندگان این فلز سرخ رنگ توانسته نه تنها داخل کشورمان بلکه دربازارهای بین المللی نیز جایگاه مناسبی به دست آورد. از این رو ایراسین گفت‌وگویی با دکتر اردشیر سعد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران داشته که در ادامه می‌خوانیم.

  • حجم فروش سال گذشته شرکت چقدر بوده است؟

با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی سال گذشته توانستیم ۱۰ هزار میلیارد تومان فروش با میانگین قیمتی ۶۵۰۰ دلار به ازای هر تن مس در کارنامه خود ثبت کنیم که از این مبلغ نزدیک به ۵۰ درصد سود  بوده است. این اتفاق باعث شد رتبه شرکت ملی صنایع مس ایران جایگاه بالایی را در میان شرکت‌های بورسی به نام خود ثبت کند.

  • جایگاه شرکت ملی مس ایران در میان شرکت‌های بورسی اکنون چیست؟

همانطور که قبلا اشاره شد ثبت دستاوردهای مناسب طی سال گذشته باعث شد تا رتبه این شرکت در میان شرکت‌های برتر بورسی با ۲۷ پله صعود، رتبه سوم باشد که البته به گزارش سازمان بورس در سه ماهه ابتدایی سال جاری نیز این جایگاه حفظ شده است. البته نباید فراموش کنیم سیاست‌گذاری‌های دقیق و اصولی براساس بازارهای داخلی و بین المللی عاملی بوده تا همچنان در میان شرکت‌های بورسی برای دوازدهمین سال متوالی بازدهی مثبت را درکارنامه داشته باشیم.

  • جایگاه ایران برای سرمایه‌گذاری در این صنعت چیست؟

به نکته خوبی اشاره کردید براساس آمارهایی که در اختیار داریم به ازای هر تن مس حدود ۱۲ هزار و ۵۷۰ دلار سرمایه‌گذاری لازم است اما امتیازات ایران از جمله انرژی ارزان، نیروی متخصص ارزان و همچنین پتانسیل بالای معدنی باعث شده تا سرمایه‌گذارانی که علاقمند هستند در ایران وارد این صنعت بشوند تنها نیاز به ۸ هزار دلار داشته باشند. این امتیازی است که می‌تواند برای صاحبان سرمایه بسیار جذاب باشد و می‌توانیم به خوبی از آن استفاده کنیم.

  • شما به ۱۲ سال سودآوری متوالی اشاره کردید، برای حفظ این روند پیش‌نیاز اصلی چیست؟

برای اینکه بتوانیم همچنان در مدار رشد قرار داشته باشیم اصلی‌ترین پیش‌نیاز جذب سرمایه‌و تداوم سرمایه‌گذاری آنهم بیشتر در بخش اکتشاف است. با این پیش‌فرض علاوه بر حفظ جایگاه می‌توانیم به توسعه و رشد آتی هم امیدوار باشیم.

  • برآورد شما از آینده بازار مس چیست که تاکید به توسعه اکتشاف و حفظ جذب سرمایه‌گذاری دارید؟

آنطور که شاخص‌های موجود در بازار نشان می‌دهد ۵ عامل اصلی در رشد تقاضای این فلز سرخ رنگ موثر است که عبارتند از: ۱. هیچ جایگزین مناسبی برای این فلز نیست ۲. توسعه صنایع الکتریکال ۳. توسعه صنعت فضایی ۴. توسعه حمل و نقل هوایی ۵. رونق تولید خودروهای برقی

با درنظر گرفتن این آیتم‌ها قطعا آینده بازار این فلز در بازارهای بین المللی پررونق است و با درنظر گرفتن محدودیت‌های ذخایر موجود قیمت‌ها نیز صعودی خواهند بود. به عنوان مثال درباره مس برآورد شده تا سال ۲۰۲۳ میلادی نزدیک به پنج میلیون و دویست هزار تن به تقاضای فعلی افزوده خواهد شد. این درحالی است که براساس آمارهای موجود طی دو دهه گذشته شیب رشد تولید مس با شیب تندی دو برابر شده است.

  • اهمیت برنامه‌ریزی در این صنعت چیست؟

این سئوالی بسیار کلی است، اصولا کشورهایی که علاقمند هستند در صنایع معدنی خود رونق خوبی را تجربه کنند قطعا نقشه‌راهی برای خود تدوین می‌کنند که میان مدت و بلند مدت است. به عنوان مثال در اتحادیه اروپا برنامه‌ای برای فلزات پرتقاضا تا یک دهه آینده تدوین شده و سرمایه‌گذاری‌های بسیار هدفمندی در این زمینه صورت گرفته است. پس ایران نیز اگر واقعا تصمیم دارد در صنعت معدن و صنایع وابسته به آن جایگاه خوبی برای خود داشته باشد باید با درنظر گرفتن رشد تقاضا و همچنین پتانسیل‌های موجود خود در این زمینه نقشه راه دقیقی داشته باشد.

  • برآورد شما از قیمت جهانی طی سال‌های آینده چیست؟

آنطور که شاخص‌های اقتصادی و همچنین رشد تقاضا در جهان نشان می‌دهد طی ۵ سال آینده قیمت این فلز به بیش ۷۵۰۰ دلار به ازای هرتن خواهد رسید. پس لازم است از همین امروز به فکر توسعه تولید و ارتقاء جایگاه خودمان در بازارهای بین المللی باشیم.

  • به اهمیت اکتشاب در این بخش اشاره کردید آیا برنامه‌ای برای توسعه اکتشاف دارید؟

بله؛ در راستای دومین هدف شرکت ملی مس ایران سرمایه‌گذاری‌های هدفمندی در این زمینه با هدف دستیابی به ذخایر بیشتر صورت گرفته است که نزدیک به ۶۰ هزار کیلومتر مربع از کشور را دربرخواهد گرفت. به هرحال فراموش نکنیم لزوم توسعه پایدار در این صنعت سرمایه‌گذاری منطقی در اکتشاف است با درنظر گرفتن ۱۱ پهنه‌ای که در استان‌های کرمان، آذربایجان شرقی، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان در اختیار داریم باید هدفمند در راستای توسعه اکتشاف گام برداریم. اجازه بدهید آماری در این زمینه بگویم؛ هم اکنون جمع ذخایر قطعی شرکت مس به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن می‌رسد که برای نیم قرن آینده کفایت می‌کند اما با اکتشافات جدید این میزان افزایش یافته و تا یک قرن آینده ذخایر مناسبی در اختیارمان قرار خواهد داد.

  • تحریم‌های ظالمانه علیه اقتصاد کشورمان در این برنامه‌ریزی مشکل ایجاد نمی‌کند؟

اجازه دهید با آمار پاسخ شما را بدهم تا خودتان تصمیم‌گیری کنید، براساس آمار رسمی مستند طی سه ماهه ابتدایی سال جاری از برنامه تولید و فروش خودمان جلو هستیم و ۵۱۰۰ میلیارد تومان فروش ثبت شده است که معادل نیمی از درآمد کل سال گذشته شرکت ملی مس بوده پس خودتان پاسخ را بیابید درست زمانی که تحریم‌های خصمانه آمریکا اجرایی شده بود توانستیم این رکورد را ثبت کنیم.

  • با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برآورد تولید شما برای سال جاری چیست؟

بطور کلی ارزش سرمایه‌گذاری‌های شرکت مس یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو و حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان است و امیدواریم با انجام پروژه‌های جدید به تولید ۵۴۰ هزار تن مس دست ‌یابیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =