استاندارد سازی خودرو

مصیبت زدگان داغدیده، جسدهای پراکنده و سوخته و جاده ای که مسافرانش به مقصد نرسیده اند، این نمایی از یک تصادف است. تصادفاتی که روزانه ده ها نفر را راهی گورستان می کند و بازی بی رحمانه جاده ها انگار تمامی ندارد.

به گزارش ایراسین، سالها است با تمام تدابیر و فرهنگ سازی های مختلف باز هم شاهد مرگ و میرهایی هستیم که گویی هیچوقت پایانی برآن نیست و کابوس جاده ها همواره وجود دارد. استانداردهای خودروهای ایران درست نیست، این را آمار تصادفات جاده ای خوب نشان می دهد، این موضوع اکنون چالش های جدیدی را برای خودروسازان و سازمان استاندارد ایجاد کرده است، چالش هایی که شاید بتواند قدری از استانداردهای خودرویی ایران را بالا ببرد.

سازمان استاندارد ۸۵ مورد برای خودروهای داخلی لازم الاجرا قرار داده که در مقابل خودروسازان متعقدند باید استانداردهای مربوط به ایمنی معادل آخرین استانداردهای روز باشد.

تصمیم گیری در مورد این موضوع با حضور سه ارگان مطرح در مورد استانداردهای خودرویی تشکیل شد کسانی که تصمیم گیران اصلی این موضوع محسوب می شوند. این شورا مصوب کرد که استانداردهای لازم‌الاجرای خودرویی از ۵۳ به ۸۵ استاندارد که معادل با استانداردهای اتحادیه اروپا است، ارتقا یابد، اما به اعتقاد فعالان خودرویی برخی از این استانداردهای مورد تصویب در اروپا استانداردهای تشویقی هستند، بنابراین باید استانداردهای مربوط به ایمنی معادل آخرین استانداردهای روز باشد، ولی در ارتباط با استانداردهای اختیاری، تعادل لازم ایجاد شود و به ‌نوعی بازنگری صورت گیرد.

استانداردهای روز دنیا مساله ای که به نظر رییس استاندارد به شکل دیگری مطرح می شود، پیروز بخت در آخرین اظهار نظر خود در این باره بیان کرد: بارها گفته‌ام که این ماجرا تغییر نخواهد کرد و بازنگری استانداردها حتی اگر آن‌طوری که برخی می‌گویند اتفاق بیفتد، در روند تغییری ایجاد نخواهد شد، بلکه ممکن است در معیارها تغییر ایجاد شود که آن هم بر اساس معیارهای اتحادیه اروپاست و نمی‌توان آنها را سخت دانست.

وی، تأکید کرد: ما درک می‌کنیم که خودروسازان شرایط سختی را می‌گذرانند، چرا که برای جایگزینی خودروها مشکل دارند و استقبال مردم برایشان مهم است؛ لذا باید بتوانند روی قیمت‌ها تعادل ایجاد کنند و مجموع عواملی از این دست باعث شده که مقاومت‌هایی داشته باشند، اما موضوع مصوبه شورای سیاست‌گذاری است و مصوبات این شورا تغییر نخواهد کرد. این در حالی است که تعیین تکلیف استاندارد خودروهای داخلی در ابهام به سر می برد. طبق مصوبه شورای عالی استاندارد، سازمان ملی استاندارد باید گزارش اقدامات خودروسازان و برنامه های وزارت صمت را جمع آوری و به شورا که ریاست آن بر عهده جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری است، تحویل دهد تا پس از تشکیل جلسه، جزئیات آن به اطلاع عموم برسد.

پیروزبخت ادامه داد: نتیجه گزارش ها به رییس شورا ارائه داده می شود که در پی آن می توان سرنوشت خودروسازان و خط تولید آنها اطلاع رسانی شود.

اما تا زمانی که کیفیت خودروهای داخلی محلی از اعراب نداشته باشد مناقشات میان خودروسازان و سازمان استاندارد وجود خواهد داشت.

حالا روندگان جاده ها فرقی نمی‌کند نرخشان چقدر باشد؛ مهم این است که ارابه مرگ نباشند تا جان های بسیاری را مورد اغماض قرار دهند.

به اعتقاد یک کارشناس خودرو ما باید از مدل های قدیمی خداحافظی کنیم و روی به قطعاتی بیاوریم که همپایه استانداردهای جهانی باشد.

اصغر معتمدی که خودش سال هاست خاک این کار را خورده و اکنون یکی از کارشناسان قطعات خودرو به شمار می رود اعتقاد دارد چرخ تولید داخلی تنها وقتی می گردد که ما با استانداردهای مناسب مواجه باشیم؛ نه نمایش ترسناکی که در جاده ها رخ می دهد.

به گفته او حتی برخی از خودروهای چینی از ما جلوترند و در حاشیه امنی به سر می‌برند و این باعث می شود که خودروسازی ما در مظان اتهام قرار گیرد.

وی ادامه می دهد: این نکته را می دانم که برخی از زیرساخت هایی که باید نداریم اما باید در سالی که به نام رونق تولید نامگذاری شده به این سمت برویم. ما چه کم از همسایگانی داریم که می خواهند بازار خودرو ما را بربایند.

فاصله معنادار کیفیت و استانداردهای خودروهای خارجی با داخلی اکنون باعث شده که بسیاری از تولید داخلی گلایه داشته باشند، بماند که آمار تلفات ناشی از استاندارد نبودن برخی خودروها هم خود گویای همه چیز است و شفافیت مشکلات موجود را به خوبی نشان می دهد. شاید وقت آن رسیده که کمی در مورد استاندارد سازی خودروها هم با چشم دیگری بنگریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =