به گزارش ایراسین، هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، در حاشیه مراسم رونمایی از خط تولید آزمایشی خودروی پژو ۳۰۱ ضمن اعلام دریافت ۱۵۰ میلیون یورو خسارت از پژو طی مدت پنج سال، از داخلیسازی یکی از قطعات استراتژیک که تاکنون کسی جرأت تولید آن را نداشته است، خبر داد و گفت: اولین سری از خودروهای پژو ۳۰۱، اردیبهشت ماه سال آینده به مشتریان عرضه خواهد شد.
یکه زارع در ادامه گفت: مهرماه امسال از داخلیسازی قطعهای رونمایی خواهیم کرد که هیچ یک از قطعهسازان داخلی جرأت تولید آن را نداشته و آن را خط قرمز تولید قطعات دانستهاند؛ اما اکنون این قطعه به کمک مدیران جوان ایرانخودرو، داخلیسازی شده است.
وی با اشاره به دیدار خود با مدیران پژو در اواخر سال گذشته، گفت: در این دیدار مدیران پژو به ایران خودرو اعلام کردند که نباید خودروی پژو ۳۰۱ را بدون حضور آنها تولید کند؛ در حالیکه ما به آنها گفتیم که شما از قرارداد خارج شدهاید؛ بنابراین ما به هر ترتیب خودروی پژو ۳۰۱ را داخلیسازی و تولید خواهیم کرد. تولید پژو ۳۰۱، ایران را صاحب یک پلتفرم کرد که میتوان خودروهای زیادی را بر روی آن تولید کرد.
یکهزارع در ادامه افزود: ۳۰۰ قطعهساز درگیر این پروژه هستند و مطمئنیم در آخر سال به داخلیسازی ۸۰ درصد در تولید آن خواهیم رسید. همچنین نخستین سری این خودروها در اردیبهشت ۹۹ به مشتریان عرضه خواهد شد. ما توانستیم موتور این محصول را با ۸۰ درصد داخلیسازی تولید کنیم که علاوه بر ۳۰۱ میتوان در سایر خودروها نیز از آن استفاده کرد.
وی با بیان اینکه ۱۳ هزار دستگاه از پژو ۲۰۰۸ تحویل و ۳۰۰۰ دستگاه دیگر باقی مانده است، گفت: هدفگذاری تولید ۳۰۱، ۲۵۰ هزار دستگاه در سال است. این در حالی است که پژوییها اعلام کردند که اجازه تولید در ایران را ندارید که تاکید میکنیم میتوانیم خود این پروژه را جلو برده و صاحب یک پلتفرم شویم. این نکته بسیار مهمی است که میتوان خودروهای مختلفی بر روی این پلتفرم سوار کرد. در قرارداد دوم منعقده با پژو نیز موضوع دریافت خسارت مطرح و بیش از ۱۵۰ میلیون یورو در دفاتر منعکس شد که نشان میدهد، پژو بازنده ترک کردن ایران است.
در ادامه این مراسم منصور منصوری مدیرعامل ساپکو، با اشاره به تولید دو مدل اتوماتیک و دستی خودرو پژو 301 ، گفت: خودروی پژو ۳۰۱ در دو مدل وارد بازار میشود و نخست مدل دستی را خواهیم داشت. فعالیت ساخت مدل اتوماتیک نیز آغاز شده و بعد از گیربکس دستی به بازار میآید.
منصوری با بیان اینکه این محصول استانداردهای ۸۵ گانه را پاس میکند؛ اظهار کرد: طراحی و تولید بر اساس شرایط رقابتی، یکی از نخستین اهداف این پروژه است. سطح تکنولوژی این خودرو بسیار متفاوت است و تولید قطعات جدید با استانداردهای بینالمللی از جمله اهداف دیگر آن است.
مدیرعامل ساپکو با بیان اینکه بستر لازم برای رشد زنجیره تأمین در پروژه ۳۰۱ تحقق یافت، گفت: تولید قطعات با حداکثر خودکفایی و کمترین میزان ارزبری در این پروژه انجام خواهد شد و خودکفایی این محصول در حال حاضر ۶۱ درصد است که به ۸۰ درصد خواهد رسید و در واقع خودروی ۳۰۱ بدون کمک پژو ساخته شده است.
منصوری در پایان اشاره کرد: در بحث خودکفایی موتور و گیربکس این خودرو تولید ایران خودرو است. این خودرو قطعاً ۴ ستاره کیفی را دریافت خواهد کرد. این نکته را نیز باید گفت که از شرکتهای دانش بنیان برای ساخت داخل قطعات استفاده کردهایم.
لازم به ذکر است، صبح امروز خط تولید آزمایشی پژو ٣٠١، با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، منصور منصوری مدیرعامل ساپکو و چند تن از مسئولین صنعت خودرو سازی کشور، افتتاح شد.
ارسال نظر