بیکاری

به گزارش ایراسین، با ترسیم شرایط و وضعیت اقتصاد و اشتغال در اصفهان تنها یک موضوع اهمیت پیدا می کند، اینکه محیط کسب و کار نصف جهان نیازمند تحولی اساسی است. دور نمای این استان نشان می دهد که نه صنعت و نه کشاورزی هیچکدام نمی تواند مرهمی بر زخم های این شهر باشد. مساله آب از یک سو و از سویی دیگر اشباع شدن صنعتی، فضای صنعت و کشاورزی را برای اشتغالزایی این استان بسته است.

از سویی دیگر بیکاری که از آن به عنوان مسئله مهم کشور یاد شده در استان اصفهان نیز آمار قابل تأملی دارد، صنعتی‌ترین استان کشور با ظرفیت‌های فراوان اقتصادی، خدماتی و کشاورزی امروز با بحرانی به نام بیکاری روبه‌رو است و آماری بالاتر از میانگین کشوری را در این رابطه به خود اختصاص داده است.

در این میان ۱۵ درصد از تولید ناخالص کشور متعلق به استان اصفهان بوده و باید گفت اصفهان صنعتی‌ترین استان کشور است که ۷۰ درصد از فولاد کشور، ۵۰ درصد از صنایع ساختمانی، ۶۰ درصد مصنوعات طلایی کشور و ۲۵ درصد از فرآورده‌هایی نفتی در آن توزیع می‌شود و ۱۰ درصد کارگران کشور در این استان فعالیت می‌کنند.

نرخ بیکاری اصفهان با تمام این مزایا اکنون به بیش از ۳۰ درصد رسیده است و به همین خاطر نمی توان به آمارهای امیدوار کننده هم دلخوش بود چرا که وقتی در یک طرف ترازو میزان بیکاری دو رقمی شده است هر آنچه هم که از آمارهای اشتغالزایی صحبت شود تنها نمکی است که بر زخم ها زده می شود. آمارهایی که در اخبار پر طمطراق و پررنگ گفته می شود تا به نوعی گفته شود که هنوز هم در این استان اشتغالزایی می شود. اما وقتی که به نرخ بیکاری استان اصفهان از میانگین کشوری سه درصد بیشتر باشد نمی توان به برخی از آمارهای دروغین و سطحی بسنده شود .

سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تشریح وضعیت اشتغال در اصفهان در این زمینه به تسنیم گفته : استان اصفهان ظرفیت‌های خوبی دارد اما بیکاری در این استان ۲.۵ درصد بیشتر از میانگین کشور است وشاهدیم برخی واحدهای صنعتی تعدیل نیرو داشته‌اند، ما نمی‌توانیم تحمل کنیم در یک خانواده چند تحصیل کننده بیکار باشد، امروز بسیاری از مراجعه کنندگان ما تقاضای اشتغال دارند که حل آن عزم ملی می‌خواهد.

وی با بیان اینکه موانع بر سر راه رونق تولید باید برطرف شود اظهار داشت: بنده به دنبال تهیه لیستی از کلیه واحدهای صنعتی فعال و جوان هستم که نشان دهیم با چه شرایطی به میدان آمده و در حال انجام کارند. این مسئله آموزشی برای جوانان است هر چند که موانع را باید برطرف کرد. براساس صحبت‌های نماینده مردم اصفهان در مجلس بسیاری از واحدهای تولید کوچک صنعتی و کارخانجاتی مانند کاشی نیلو، کاشی اصفهان، پلی‌اکریل و شرکت ریسندگی و بافندگی زاینده‌رود در استان اصفهان با تعدیل نیروهای خود تعطیل شده‌اند.

بنابراین ترسیم شرایط اشتغال در استان اصفهان نشان می‌دهد که محیط کسب و کار نیازمند تحول اساسی است. به ویژه این موضوع در کلانشهر اصفهان باید با فعال سازی واحدهای خرد و متوسط صنعتی مورد اهمیت قرار گیرد.

با اینکه به گفته مسئولان دولت و هیئت وزیران با همه توان به دنبال حل معضلات اقتصادی به ویژه در بخش صنعت هستند تا در راستای حل مشکلات تولیدکنندگان، رفع موانع تولید و صادرات و کاستن از آمار بیکاران قدم بردارند، اما یک موضوع وجود دارد و آن این است که اصفهان دیگر نه ظرفیت صنعتی دارد و نه ظرفیت و توسعه کشاورزی بلکه این استان باید به فکر جذب توریسم و صنعتی نوین باشد. صنعتی که می تواند اصفهان را از بسیاری از مشکلات که دست بر گلوی این شهر گذاشته نجات بخشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =