صادرات پسته

به گزارش ایراسین، پسته خندان ایران شاید دیگر نخندد و این موضوع صادرکنندگان را گریان کرده است، تغییرات اقلیمی در حالی اتفاق افتاده که ایران اگر دیر بجنبد در بازارهای جهانی تولید پسته را از دست خواهد داد. طبق آمارها صادرات پسته اکنون روند کاهش را نشان می دهد. موضوعی که موجب شده در سالجاری صادرات پسته به اروپا پله های سقوط را طی کرده و در چهار ماهه نخست سال ۲۰۱۹ با افت ۷۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۵.۴ میلیون یورو برسد.

ایران و آمریکا دو ابرقدرت در زمینه تولید پسته هستند که همواره در تولید این محصول بر سر کسب رتبه برتر رقابت می کنند، اما در گرما گرم صادرات این محصول بسیاری از پسته های خندان روی خوش به خود ندیدند و می توان گفت اکنون پسته خندان ایران گریان شده است. حالا محصولی که همواره برای ما ارزآوری داشته با چالش های زیادی روبرو شده است، گرچه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تا پیش از این وعده داده بودند که نگرانی ها جایز نیست، اما باز هم خسارات تعیین کرد که وضعیت این محصول ارز آور به چه سمتی سوق پیدا می کند. از دست دادن بازارهای داخلی  و به دنبال آن بازارهای صادراتی مساله مهمی است که در این شرایط تنها با ارایه راهکارهای مناسب انجام پذیر است. راهکارهایی برای جلوگیری از اینکه دهان پسته خندان ایرانی بسته نشود.

نوسانات هوا و گرمای بیش از حد در زمستان ٩٦ و گرمای زودتر از موعد و در کنار آن سرمای شدید در فروردین سال ۹۷ خسارت شدیدی به محصولات پسته ایران وارد کرد از سویی دیگر به این علت که تولید پسته یکسال آور و یکسال ناآور است، متاسفانه سال گذشته با روی دیگرش هم روبرو بودیم و سال ناآور پسته نیز هست.

اکنون این طلای سبز در بحرانی بزرگ به سر می برد، گرچه چندی پیش مدیرعامل اتحادیه سراسری پسته ایران از تشکیل کمیته بحران در وزارت جهاد کشاورزی خبرداد و گفت: کارشناسان در حال بررسی شرایط هستند و پیگیری می کنند تا بتوانند به هر طریقی به کشاورزان کمک کنند، اما خسارات کلان پسته به خصوص در کرمان که به عنوان شهری استراتژیک در این زمینه به شمار می رود مساله ای که نمی توان به راحتی از آن گذشت .

در همین زمینه شکرالله حاجی وند، مدیرکل سابق دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر گفته بود : براساس آمار گمرک، ما در سال ۹۵، معادل ۱۳۸ هزار تن پسته صادر کردیم، در حالی که این رقم در سال ۹۶ به ۱۳۰ هزار تن کاهش یافت.

اینها همه در حالی است که در چهار ماهه نخست ۲۰۱۹ ما با افت ۸۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده ایم و صادرات پسته به اروپا به ۹.۶ میلیون یورو رسیده است.

اکنون با این خسارت ها این سوال پیش می آید که آیا جایگاه صادراتی ایران حذف خواهد شد؟ گرچه حاجی وند قول داده بود که این موضوع در سال ۹۷ ساماندهی شود : «با تدابیری که اندیشیده شده سعی کرده ایم که این جایگاه را در سال ۹۷ در زمینه صادرات پسته حفظ کنیم»، اما خشکسالی های کرمان و مشکلات عدیده ای که برای محصول پسته ایجاد شد پسته را گریان کرد و شاید با این اوصاف شاهد این باشیم که پسته ایرانی روزهای سختی را در پیش دارد و در بازارهای جهانی دیگر نخواهد خندید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =