اسماعیلی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت جانمایی پروژه‌های فولادی و طرح توسعه و افزایش تولید خلیج فارس اعلام کرد: درنظر گرفتن مقیاس‌ها تعیین کننده موفقیت یا عدم موفقیت طرح‌های اینچنینی است که باید از همین ابتدا درنظر داشته باشیم.

به گزارش ایراسین، داریوش اسماعیلی در این زمینه گفت: امضاء تفاهم نامه تولید و توسعه ۱۰ میلیون تن فولاد در سواحل خلیج فارس فرصتی مناسب برای صنعت فولاد ایران است که می‌توان از آن استفاده بهینه داشت اما باید درنظر داشته باشیم که اینگونه برنامه‌ریزی‌ها دقیقا براساس مقیاس مورد نظر باید صورت پذیرد.

اسماعیلی در ادامه افزود: با توجه به اهمیت کاهش هزینه‌های تولید در تمامی صنایع و از جمله صنعت فولاد می‌بایست تدوین برنامه بر تکمیل زنجیره تولید در منطقه باشد چون در صنعت فولاد هزینه‌های حمل و نقل به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت که در نهایت قدرت رقابت محصولات ایرانی در بازارهای بین المللی را دستخوش تغییر می‌کند.

وی معتقد است، این تفاهم نامه در واقع اتفاق قابل توجهی در صنعت فولاد ایران آنهم در شرایط کنونی است چون بسیاری از رسانه‌های خارجی براین باور بودند که با افزایش تحریم‌ها از سوی آمریکا و تحریم شدن صنعت فولاد ایران این صنعت در کشورمان درگیر مسایلی می‌شود که نمی‌تواند در طولانی مدت به رشد خود ادامه دهد، اما می‌بینیم نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه اکنون مسئولان به فکر توسعه و دستیابی به اهداف تعیین شده هستند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ما گفت: امضاء‌کنندگان طرح یاد شده همگی از تولیدکنندگان بنام و تاثیرگذار در صنعت فولاد ایران هستند بنابراین باید براساس مقیاس مورد نظر هرکدام سهمی مشخص را به عهده گیرند و در نهایت با اجرای تعهداتشان کل صنعت فولاد ایران را ارتقاء دهند به این دلیل که با تکمیل چنین طرحی هزینه‌های تولیدی فولاد ایران به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت چون تمرکز تولید در منطقه خاص صورت گرفته و خبری از پراکندگی نیست.

اسماعیلی درباره تناسب مقیاس‌ها در طرح افزایش و توسعه تولید ۱۰ میلیون تنی منطقه آزاد خلیج فارس نیز تاکید کرد: برای تحقق این برنامه باید ۱۸ میلیون تن گندله و چیزی حدود دوازده میلیون تن آهن اسفنجی در اختیار داشته باشیم و در پی آن لازم است شاهد افزایش تولید ۱۳ میلیون تنی سنگ آهن  باشیم. به همین دلیل اگر تصمیم داریم از امتیازات تکمیل این طرح بهرمند باشیم از همین امروز برنامه‌ای برای تامین نیازهای یاد شده ارایه شود.

به گفته وی با درنظر گرفتن اینکه بیشتر معادن سنگ آهن ایران در استان‌های شرقی ایران واقع‌شده‌اند و در همین منطقه خطوط ریلی وجود دارد می‌توان با افزایش ظرفیت جابجایی بار توسط این خطوط بخش عمده‌ای از ماده خام مورد نیاز را از معادن استان‌های مجاور تامین کرد و با تکمیل زنجیره تولید در منطقه خلیج فارس محصول نهایی را روانه بازار کرد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: بدون تردید افزایش حجم تولید فولاد در این طرح براساس برنامه‌های صادراتی خواهد بود به این دلیل که دسترسی به آبهای آزاد امتیازی است برای صنعت فولاد و باید از آن استفاده بهینه داشته باشیم، این درحالی است که اصولا افزایش ظرفیت‌های بندری چه در بخش صادرات و چه برای واردات تضمینی برای موفقیت طرح یاد شده خواهد بود.

اسماعیلی به خبرنگار ما گفت: اهمیت موفقیت طرح یاد شده در حاشیه شمالی خلیج فارس این است که ایران بتواند مزیت‌های رقابتی بالایی با کشورهای رقیب منطقه از جمله عمان داشته باشد؛ به این دلیل که این کشور می‌تواند به عنوان یکی از رقبای منطقه‌ای باشد و امتیازات انرژی ارزان قیمت و دسترسی به آبهای آزاد مواردی هستند که ماهم باید به خوبی از آنها استفاده کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =