وزیر علوم

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: آینده‌پژوهی برای توسعه علم در آینده نیاز است و به طور یقین کشورهای منطقه برای اینکه بتوانند پا به پای پیشرفت و توسعه دنیا خودشان را پیش ببرند و حتماً باید نقشه راه و آینده‌نگری جدی داشته باشند.

به گزارش منصور غلامی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری اجلاس بنیاد علمی اکو اظهار داشت: چهارمین نشست هیئت امنای بنیاد علمی اکو در دانشگاه اصفهان با  کشورهای عضو اکو برگزار شد.

 وی افزود: کشورهای عضو اکو در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری با یکدیگر مشارکت دارند که در زمینه هماهنگی انجام کارهای علمی و توسعه کشورها فعالیت می‌کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در حال حاضر دبیرخانه بنیاد علمی اکو در پاکستان است، گفت:  این نشست بیشتر برای هماهنگی بین کشورهای عضو برای توسعه عملیاتی، اقدامات موثر در حوزه مشارکت در دستاوردهای علمی تحقیقاتی، استفاده از اساتید، محققان و دانشجویان برای انتقال تجربیات و به مشارکت گذاشتن دستاوردهای کشورها است.

وی تصریح کرد: کشورهای منطقه به لحاظ اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و سابقه تاریخی با یکدیگر قرابت دارند و این همکاری می‌تواند برای توسعه پایدار منطقه موثر باشد.

غلامی ادامه داد:  به طور یقین توسعه پایدار در همه جنبه‌ها از جمله ثبات سیاسی منطقه موثر است و امیدواریم برگزاری اینگونه نشست‌ها در طراحی و برنامه‌ریزی یک مسیر و نقشه راه برای آینده همکاری‌های علمی این کشورها نقش داشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری نشست دوره قبل در پاکستان و انتخاب رئیس دوره از این کشور، اظهار داشت: اکنون جمهوری اسلامی ایران میزبان برنامه است، ایران ریاست نشست را به عهده گرفته که امیدواریم بتوانیم در ادامه فعالیت‌های قبلی و همچنین به تأثیرگذاری بیشتر دستاوردهای علمی منطقه کمک کنیم.

غلامی افزود: با توجه به جایگاه علمی اعضای این گروه به ویژه ایران، ترکیه و پاکستان، بیشتر تلاش می‌شود تا زمینه‌های همکاری‌های علمی تحقیقاتی و فناوری را تعریف و تجربیات را به یکدیگر انتقال دهیم و برای توسعه تجربیات و دانش فنی در بین کشورها سعی کنیم با به کارگیری  تمام ظرفیت‌ها  از گرفتاری‌های وابستگی به کشورهای دیگر بکاهیم.

وی بیان کرد: یکی از بحث‌های مهم در منطقه مسائل مربوط به محیط زیست و مشکلات زیست محیطی است و اینکه ما ظرفیت‌های زیست محیطی خوبی برای تامین منابع اقتصادی و ارتباطات بین منطقه‌ای داریم.

غلامی ادامه داد: بخش مهم دیگر، انتقال تکنولوژی و برنامه‌ریزی برای آینده است، آینده‌پژوهی برای توسعه علم در آینده نیاز است که به طور یقین کشورهای منطقه برای اینکه بتوانند پا به پای پیشرفت و توسعه دنیا خودشان را پیش ببرند و حتماً باید نقشه راه و آینده‌نگری جدی داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =