وزیر صمت

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ارتباط دانشگاه با صنعت راضی کننده نیست؛ امروزه بخشی از صنایع ما امکان رقابت ندارند و مشکلات برخی واحدهای صنعتی که زیر ظرفیت خود فعالیت می‌کنند، به روز نبودن محصولات فناوری آنها است.

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، در حاشیه نشست هم اندیشی رؤسای دانشگاه‌ها با موضوع تحریم، در گفتگو با ایراسین با تاکید بر اینکه باید روی تولیدات داخلی ورود جدی تر داشته باشیم، گفت: در شرایط تحریم، راهکار نجات ما رونق تولید فناوری و صادرات است که امسال در محور فناوری، چهار برنامه در وزارت صنعت اجرایی شد.

رحمانی در پاسخ به اینکه وزارت صمت چه اقداماتی مرتبط با دانشگاه ها انجام داده است، گفت: اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال رونق تولید حول هفت محور مرتبط با دانشگاه ها برنامه ریزی شده است. این هفت محور با ۳۵ برنامه سیاستی برنامه ریزی شد که عبارتند از توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل، توسعه صادرات غیرنفتی، توسعه معادن و صنایع معدنی، توسعه فناوری و شرکت‌های دانش بنیان با تغییر رویکرد از مونتاژ به نوآوری، مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری، بهبود فضای کسب و کار، تأمین منابع مالی و توسعه سرمایه گذاری.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه، فناوری و پژوهش مثل هوایی است که تنفس می‌کنیم، گفت: دانشگاه در تمام فعالیت‌ها باید خود را نشان دهد. تمام این محورها الزاماً یک ساله نیستند، اما شروع همه آنها از امسال است.

رحمانی با اشاره به محور نخست با عنوان توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل، افزود: ذیل این محور ۱۰ برنامه دیده شده است و امسال بیشتر از سایر محورها آن را مطرح کردیم. بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری که تاکید کردند صنعت نیازها را به دانشگاه اعلام کند، ما هم نیازها را روی میز آورده‌ایم.

وی ادامه داد: محور توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل به حضور و نقش دانشگاهیان نیاز دارد. از اواخر سال قبل این حرکت با عنوان ساخت داخل شروع شد؛ مشکلات ساخت داخل با استفاده از توانمندی که شاه بیت آن دانشگاه است، حل می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بسیاری از اهداف ترسیم شده در نظام از خودکفایی تا قطع وابستگی ارزی، اقتصاد و اشتغال از این محور تأثیر می‌پذیرند.

رحمانی در پاسخ به اینکه نمایشگاه قطعه سازی در تبریز برگزار شد و در این حوزه چه همکاری هایی با دانشگاه ها دارید، گفت: در این نمایشگاه پارک‌های علم و فناوری هم حضور داشتند و بر اساس آماری که دریافت کردم، ۶۲ قرارداد بین پارک‌ها و صنعت منعقد شد. حتی اگر یک قطعه باقی مانده باشد، این نهضت را ادامه می‌دهیم و از توان علمی دانشگاه‌ها استفاده می‌کنیم.

وی به این سوال که چه دانشگاه هایی طرف این قرارداد هستند اینگونه پاسخ داد:  پنج دانشگاه صنعتی شریف، تهران، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت و صنعتی اصفهان حضور فعال‌تری دارند؛ البته ظرفیت این دانشگاه‌ها بیشتر از این قراردادها است.

رحمانی افزود: همه این محورها نیاز به حضور دانش، فناوری و استارتاپ ها دارد و در وزارتخانه هم برنامه‌های سیاستی و ساختاری با اعتقاد تمام در حال انجام است.

وی با اشاره به طرح ملی تاپ، گفت: یکی از این چهار برنامه، طرح ملی تاپ با عنوان توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار است. در گذشته بارها گفته‌ایم که ارتباط دانشگاه با صنعت راضی کننده نیست؛ صنعتگران و دانشگاهیان در گذشته از این ارتباط رضایت نداشتند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه امروزه بخشی از صنایع ما امکان رقابت ندارند، تاکید کرد: مشکلات برخی واحدهای صنعتی که زیر ظرفیت خود فعالیت می‌کنند، به روز نبودن محصولات فناوری آنها است.

رحمانی وظیفه اصلی طرح ملی تاپ را ارتباط بین دانشگاه و صنعت دانست و خاطرنشان کرد: امروز مهمترین وظیفه این طرح، تبدیل ارتباط صنعت و دانشگاه به یک ارتباط ارگانیک است که ذیل آن برنامه‌های مختلفی تدارک دیده شده است.

وی تاکید کرد: در این زمینه به یک پارادایم شیفت اساسی نیاز داریم و باید به یک فهم مشترک ببین صنعت و دانشگاه برسیم.

رحمانی افزود: امسال و سال‌های آتی حداقل یک میلیون نفر به عرصه صنعت پای می‌گذارند که ۷۰ درصد را دانش آموختگان تشکیل می‌دهند. بنابراین باید طرح تاپ را جدی بگیریم و فرصت‌های مطالعاتی در واحدهای صنعتی ایجاد شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به ورود استادان به بخش صنعت، گفت: ورود استادان به واحدهای صنعتی، کار نوپایی است که به مرور زمان باید فرهنگ سازی شود. واحدهای صنعتی هم واقف شدند که این مسئله به نفع شأن است.

رحمانی در پایان با تاکید بر افزایش تولید داخلی، گفت: برخی پیش بینی کرده‌اند که رشد اقتصادی ایران منفی می‌شود، در حالی که به جرأت می گویم اگر در تمام رشته‌های دانشگاهی، تولید داخل را افزایش دهیم رشدمان منفی نمی‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =