نجفی منش

رئیس کمیسیون کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه تولید بدون نقدینگی حکم خون در رگ های انسان را دارد گفت: برخی واحدهای تولیدی با وجود آمادگی کامل برای فعالیت اما به دلیل نبود نقدینگی دچار توقف شده اند. 

محمدرضا نجفی منش رئیس کمیسیون کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با ایراسین، در مورد افزایش سه برابر نیاز سرمایه ی در گردش نسبت به سال گذشته، پاسخ داد: کلیه مواد اولیه مانند فولاد، آلومینیوم، مس و مواد پتروشیمی که در داخل تولید می شوند گوی سبقت را از افزایش قیمت دلار ربوده اند. در گذشته با گشایش اعتبار و یا خرید اعتباری اجناس را از خارج وارد می کردیم اما هم اکنون این راه بسته شده و باید کل پول را از قبل واردات واریز کنیم.
نجفی منش در ادامه افزود: اولین مطالبه بانک برای رفع مشکل نقدینگی «وثیقه سهل البیع» (خانه بدون معارض و بدون مستاجر در تهران) است تا بانک در صورت مشکل به راحتی به پول خود برسد. 
وی با تاکید بر اینکه تولید بدون نقدینگی حکم خون در رگ های انسان را دارد گفت: برخی واحدهای تولیدی با وجود آمادگی کامل برای فعالیت اما به دلیل نبود نقدینگی دچار توقف شده اند. 
نجفی منش در پاسخ به این سوال که در برخی موارد پرداخت نشدن بدهی به تولید کنندگان باعث مشکلات برای تولید مستمر تولیدکنندگان شده است، گفت: بله این مشکل هم وجود دارد. برای مثال سال گذشته قرار بود از بیست هزار میلیارد تومان مطالبات قطعه سازان، ۱۱ هزار میلیارد تومان به صورت وام به قطعه ساز پرداخت شود. چهار هزار میلیارد تومان پرداخت شد و قرار شد باقی آن را به صورت ارز پرداخت کنند اما دریغ از یک یورو از بهمن ماه سال گذشته تا به الان. نتیجه این کار، وجود ۲۰۰ هزار خودروی ناقص در کارخانه هاست که منتظر قطعه اند.
رئیس کمیسیون کسب و کار اتاق بازرگانی تهران، به این سوال که پیشنهاد شما در مورد راهکارهای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی چیست؟ اینگونه پاسخ داد: با توجه به سه برابری نیاز به نقدینگی واحدهای تولیدی از بانکها انتظار می رود با همان وثایق قبلی تسهیلات سه برابری پرداخت کنند و برای جلوگیری از سوء استفاده در این حوزه نیز به طرف های کاری خود تسهیلات دهند. میزان سرمایه در هر بانک ۵۰ هزار میلیارد تومان است، هر بانکی امکان پرداخت بیش از ۲۰ درصد از سرمایه خود را به یک مجموعه ندارد لذا دولت باید سرمایه بانک ها را افزایش دهد. 
نجفی منش در ادامه با تأکید بر لزوم مشارکت پذیری بانکها، افزود: سیستم تسهیلات دهی  بانک های ایران نسبت به سیستم متداول در دنیا جزو پیچیده ترین سیستم ها بوده و در عین حال پاسخگو هم نیست. مشارکت به معنای تعیین عدد ثابت سود نیست بلکه مشارکت یعنی هر دو طرف در سود و زیان یک فعالیت شریک باشند.
وی در پایان از نرخ بالای سود بانکی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه به مردم آدرس غلط می دهند و آنها را از سرمایه گذاری در حوزه تولید منصرف می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =