• ۱۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
  • کد خبر: 2885
  • readingTime: ۷ دقیقه
کفش

به گزارش ایراسین، شاید اگر به 50 یا 60 سال پیش برگردی مثل اکنون نتوانی بازارهای بزرگ کفش را تصور کنی. کفش دوزها منحصر می شدند به چند کارگاه یا دکان کوچک .روزگاری که به گفته اهل این فن کفش های اصفهان سر از بازارهای ایتالیا و کشورهای اروپایی درمی آورد. زمانی که کفش دست دوز شهرگنبدهای فیروزه ای در بازارهای داخلی هم حرف اول را می زد روزگاری که کفش نصف جهان تضمینی چندین ساله داشت.بعدها دو کفش فروشی در اصفهان مشهورتر از بقیه بودند کفش ملی و وین .کفش فروشی هایی که چند سال می توانستی بدون دغدغه پاره شدن کفش هایشان را استفاده کنی و گاهی حتی از کارکردن چند ساله شان خسته می شدی.

کم کم بازارهای جدید شکل گرفتند .بازار سپه و افتخار بهترین بورس کفش فروش های اصفهان حالا گرچه رنگی از گذشته ندارند، اما بهترین مکان هایی هستند که می توانی کفش مورد پسندت را پیدا کنی گرچه خیلی ها با این حرف موافق نیستند، چرا که نه طراحی و نه رنگ و نه به روز بودن عاید بسیاری از کفش هایی که در این بازار ها عرضه می شود نشده است .این تصویر کفش اصفهان در چند سال گذشته است، که به‌دلیل رکود تولید داخل و گسترش عرضه محصولات بی‌کیفیت چینی در بازار، رنگ و بوی دیگری گرفته و زیان توأم تولیدکنندگان و مصرف‌ کنندگان را به ارمغان آورده است. حالا با باز شدن بازارهای جدید که تنها جنس چینی را حواله می کنند دیگر از تضمین و راحتی خبری نیست چین حالا با ردپایی که از خود در تمام معضلات روزمره به جا گذاشته، پا در کفش‌های ایرانی کرده است.

مرتضی 65 ساله .صاحب کارگاه کفش دوزی یکی از قدیمی های این شغل است که بیش از 50 سال پیش کارگاهش بنا شده از 8 سالگی مشغول شده و حالا هم ده کارگر دارد.اینجا خیابان سپه جایی که مرتضی و هم صنفانش مشغولند و بورس کفش محسوب می شود .

وقتی از وضعیت کفش صحبت می کند تو را می برد به 40 سال پیش که کفش اصفهان حرفی برای گفتن داشت،اما حالا برخی از واحدهای تولیدی کفش این روزها به دلیل سایه سنگین واردات، گرانی مواد اولیه و رکود حاکم بر بازار به رکود نشسته اند.

مشکل اصلی را از زبان خودش می شنوی : به روز نبودن ماشین آلات و همچنین نامرغوب بودن مواد اولیه و گران بودن و تحریم هایی که بازار کفش اصفهان را به خطر انداخته است .می گوید :"حال بازار کفش اصفهان خوب نیست" .

طبق مستندات حالا قاچاق کفش و کیف در اصفهان بعد از قاچاق لوازم خانگی دومین محصول است روشن کند که وضعیت کفش در اصفهان اصلا روبراه نبوده و حالا قاچاقچیان با آوردن کفش‌های ظریف و رنگی مد روزی که قیمت ارزان شان آن‌ها را وسوسه انگیزتر می‌کند ما را در مقابل، ده‌ها بیماری پیش بینی نشده که غیر قانونی از مرز گذر می کنند ناایمن می کنند.

حالا از مرزهای چین تا جاکفشی خانه‌های ایرانی آلرژی‌های پوستی اولین زنگ خطر این کفش‌ها است که با ترک پا، زخم، بوی نامطبوع، پوست پوست شدن پا، میخچه، قارچ پوستی، سوزش کف پا، ریش ریش شدن و عفونت پوست‌های دور ناخن و خارش مشخص می‌شود.این البته صرف نظر از قالب‌های غیر استاندارد چینی است که کیفیت را قربانی نرخ تمام شده می‌کنند و سلامت مصرف کننده‌ها را به قیمت کمی می‌خرند. غیر استاندارد بودن این کفش‌ها باعث خمیدگی انگشت‌ها و انحنای کف پا، کوبیدگی زانوها، پرانتزی شدن ساق پا و مشکلات استخوانی و غضروفی ناحیه پا و ستون فقرات می‌شوند و در طولانی مدت، قوس‌های عرضی پا را از بین می‌برند و کمردرد و خستگی زودرس را در پی دارند.

قبضه شدن بازار توسط چینی ها

بقیه کسانی هم که در این حرفه مشغولند نبود مواد اولیه و قبضه شدن بازار توسط چینی ها را باعث رکود بازار کفش و کیف اصفهان می دانند.سبحانی از دیگر فروشندگان عمده کفش است .به گفته او به این خاطر که کفش چینی ارزانتر بوده و تنوع بیشتری دارد به کفش خودمان ترجیح بیشتری دارد از طرفی به این علت که کفش چرم گران بوده و برای بسیاری مقدور نیست که آن را تهیه کنند مردم ترجیح می دهند از جنس نامرغوب و ارزان چینی استفاده کنند.

تأثیر نوسانات نرخ ارز هم تاثیرات خود را بر روی واحدهای تولیدی کفش گذاشته است به طوری که اقلام مواد اولیه تولید کفش را با قیمت های نجومی روبرو ساخته و همین مساله ای شده برای تولید کنندگانی که در این حوزه کار می کنند .چرا که به گفته سعادت که خودش یک فروشگاه کوچک کفش دارد این افزایش قیمت ها باعث شده که عرضه کنندگان نتوانند قیمت را پایین بیاورن و ترجیح بدهند برای فروش کفش و سودآوری دست به دامان کفش های چینی شوند.

بماند که در این میان کارخانجات چرم مصنوعی نیز با افزایش قیمت دلار وضعیتی مناسبی نسبت به واحدهای تولیدی ندارند. عده ای از کارشناسان نیز معتقدند نفس های تولید کنندگان مدتی است تنها به دلیل حمایت محدود دولت، گرانی مواد اولیه و نوسانات نرخ ارز در سینه حبس شده و این صنعت نفسی تازه می خواهد تا با کمک دولت و کاهش قیمت مواد اولیه به تولیدات و صادرات گسترده اقدام کند.

محدودیت های گمرکی

فراز نعمتی از دیگر افرادی است که در کار تولید کفش چرم در اصفهان است او هم دل پر دردی در رابطه با محدودیت های گمرکی موجود دارد .به اعتقاد این فعال کفش این مساله مانع بزرگی در پیشرفت صنعت کفش می شود که این خود مشکل بزرگی برای تولید کنندگان داخلی در پی دارد.

به گفته نعمتی تنها چند کارخانه انگشت شمار اقدام به تولید چرم مرغوب و طبیعی می کنند و این به صنعت چرم و کفش که روزگاری شهره عام و خاص در اصفهان بود لطمه وارد می کند.

به اعتقاد این فعال صنعت کفش و چرم اصفهان با سابقه دیرینه خود زمانی علاوه بر پاسخگویی به نیاز داخلی ، صادر کننده تولیدات به خارج از کشور بود اما حالا نه قالب ها با دقت تولید می شوند و نه کفش ها آنطور که باید و شاید عامه پسند هستند و شاید به همین خاطر است که مردم ترجیح می دهند از کفش های چینی که پر از تنوع هستند استفاده کنند.

به گفته نعمتی، متاسفانه در سال های اخیر این صنعت بنا به دلایلی از جمله عدم حمایت از سوی مسئولین ذیربط و عدم تخصیص تسهیلات و امکانات مورد نیاز با رکود تولید و در نتیجه بی رغبتی صنعتگران و تعطیلی واحد های تولیدی کفش مواجه شده است.

مد،رنگ و قالبی که دلخواه نیست

در حالی که امروزه در بین مردم علی الخصوص نسل جوان و میانسال مد ، رنگ، طرح قالب ، راحتی و بعد مرغوبیت کفش مورد ملاک است، اما شاید به تمام دلایلی که گفته شد کفش اصفهان آن

طور که باید و شاید جایی در بین مردم ندارد .بازار شهدا این امکان را به تو می دهد که از بی کیفیت ترین کفش هایی که می توانی به ارزانترین قیمت تهیه کنی اطلاع یابی .کفش هایی که اگرچه تنوع دارند اما رنگ از رخ بقیه بازارهای کفش گرفته اند و استاندارد بودن کفش ها را زیر سوال برده اند.به گفته سیاووشی که یکی از فعالان بازار کفش است، طرح و رنگ کفش های چینی و اروپایی از تنوع لازم برخوردار است و این امر به تنهایی سبب شده تا مارک های خارجی طرفداران بیشتری را در جامعه پیدا کنند گرچه اگر بتوانی جنس مرغوب را از نامرغوب تشخیص دهی چرا که معمولا جنس های تقلبی به عنوان مارک فروخته می شوند.

وی تصریح می کند: تولید کنندگان داخلی باید برای قبضه کردن بازارهای داخلی و خارجی به طراحی های متنوع و مطابق نیاز جامعه روی بیاورند. به عقیده او هم اکنون سیلی از واردات کفش های چینی بی کیفیت روانه بازار داخلی کشور شده و با توجه به پایین بودن قیمت اقلام وارداتی...تولیدات داخلی در حاشیه قرار گرفته است.

کاهش ۴۰ میلیونی تولید در صنعت کفش

اینها همه در حالی است که در طول چند سال گذشته، سهمیه تولید در صنعت کفش استان اصفهان از ۴۵ تا ۵۱ میلیون به ۱۱ میلیون جفت کفش یا دمپایی و... کاهش داشته است و بسیاری از کارگاه‌های کوچک و سنتی تولید کفش، تعطیل و کارگرانشان بیکار شده‌اند.

به گفته رسول شجری ، رییس اتحادیه کفاشان، در تامین برخی از مواد اولیه با مشکل مواجه هستیم و علی رغم کاهش نرخ ارز قیمت برخی از مواد اولیه‌ها که افزایش یافته بود کاهش نیافت.

شجری خاطرنشان کرد: مشکل نقدینگی واحدها تولیدی برطرف نشده و همچنان واحدهای تولیدی برای تامین نقدینگی با مشکل مواجه هستند.

رئیس اتحادیه کفاشان استان اصفهان که از کاهش ۴۰ میلیونی تولید در صنعت کفش این استان طی ۸ سال گذشته خبر می دهد.

اکنون با وجود ۴ کارخانه بزرگ و بیش از 460 کارگاه کوچک تولید کفش در استان اصفهان صنعت کفش بیمار شده و به علت سیاست های نادرست اقتصادی بسیاری از کارگاههای سنتی و کارگاههای کوچک یا تعطیل یا نیمه تعطیل شده اند .

کمبود نقدینگی،افزایش قیمت مواد اولیه و فرسودگی ماشین آلات باعث رکود بازار کفش در اصفهان است و بسیاری از تولید کنندگان در اصفهان برای نوسازی ماشین آلات خود نیاز به سرمایه دارند، اما متاسفانه بانک ها هم در دادن وام ها سخت گیری کرده و همین امر باعث شده که آنها عطای تولید کفش مرغوب را به لقایش ببخشند.

عدم آموزش و مهارت کارگران

از طرفی عدم آموزش و مهارت کارگران هم باعث شده که کفش اصفهان آن طور که شایسته است به دست مشتریان نرسد و دولت باید دست به کار شود تا صنعت کفش از این رکود گذر کند، چرا که صنعت کفش استان، ظرفیت اشتغالزایی دوبرابری نسبت به شرایط موجود را دارد و این تنها در سایه حمایت های دولتی و دادن وام های کم بهره به تولید کنندگان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =