• ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
  • کد خبر: 2884
  • readingTime: ۴ دقیقه
گوشت

تا وقتی که گرانی گوشت قرمز صورت ها را با سیلی سرخ نکرده بود سفره های مردم اینقدرها آب نرفته بود اما حالا با رخت بربستنِ آبگوشت و دیزی و خیلی چیزهای دیگر مردم به سادگی از سفره و معیشتشان حرف می زنند .سنفونی آب رفتن سفره ها در گرانی هایی که اینبار گوشت را نشانه گرفته برای کسانی که به قول خودشان جمعیت زیادی دارند دردناک است.

به گزارش ایراسین، قصه گوشت خیلی وقت است نوسانات زیادی را طی می کند و همین باعث شده که گوشت هم مانند مرغ از سفره های مردم رخت بربندد. با نگاهی به روند افزایش قیمت گوشت می توان دریافت بی ثباتی قیمت این ماده پروتئینی از الگویی خاص پیروی نکرده و چه در دوران خشکسالی و بی آبی و چه در دوران وفور و حاصلخیزی ، به عناوین و بهانه های مختلف، سیر صعودی داشته است ، اما این داستان طولانی که هر بار با شکلی تازه می آید معلوم نیست به چه قیمتی قرار است سفره ها را از وجود خود خالی کند.

در این میان برخی مردم، قناعت را پیشه کرده اند. به نظر سلیمی که در خیابان فروغی زندگی می کند و شغل اصلی اش معلمی است فشار گرانی های اخیر به خصوص گوشت مردم را دچار مشکلات زیادی کرده است . او درباره فشار گرانی گوشت به سفره خانواده می گوید:به هر حال مصرف گوشت ما با این گرانی ها خیلی کم شده است و به همین خاطر سعی کرده ایم از سویا استفاده کنیم و عطای خرید گوشت را به لقایش ببخشیم . در توضیح کاهش قدرت خریدش می گوید: مجبور شده ایم به جای گوشت قرمز، از صیفی جات استفاده کنیم. وعده های غذاهایی که با گوشت قرمز می خوریم، از دو بار در هفته، به ماهی یک بار رسیده و به جای آن، از خوراکی های صیفی استفاده می کنیم.

"قناعت"، لفظی است که در کلام یک شهروند اصفهانی دیگر هم می آید او سرپرست خانواده است و از طریق مستمری شوهرش با سه فرزندش روزگار می گذراند .در یک خانه اجاره ای با ماهی 750 هزار تومان .یادش نمی آید از کی گوشت نخریده و حتی نمی داند قیمت گوشت در حال حاضر چقدر است می گوید:دو سه ماهی می شود که بچه هایم گوشت نخورده اند .سعی کرده ام قناعت کنم وگرنه اگر بخواهم گوشت را هم در سفره بیاورم دیگر حقوقم به پایان ماه نمی رسد .زندگی سخت شده است اما مگر می شود گوشت و لبنیات نخورد گرچه اگر نداشته باشیم نمی خوریم . او می افزاید :‌ ممکن است یک خانواده سه نفره بتواند از یک کیلوگرم گوشت برای سه مرتبه طبخ غذا استفاده کند اما خرید هر کیلو گوشت گوسفند با این قیمت های گذاف برای خانواده هایی که جمعیت آنها بیش از سه نفر است نیاز بدن را به پروتئین تامین نمی کند . چهره اش درهم می رود و ادامه می دهد:افزایش بی رویه قیمت گوشت موجب شده است که نتوانیم حتی یکبار در ماه هم از این ماده پروتئینی استفاده کنیم و این امر بویژه برای خانواده های پرجمعیت بیشتر بچشم می خورد .

این سرپرست خانوار ادامه می دهد : استفاده از گوشت گوساله یا گوشت های منجمد گاو و گوساله هم اگرچه قیمت کمتری دارد اما ذائقه مردم به استفاده از آن خو نگرفته است.

وی معتقد است : استفاده از گوشت قرمز مختص خانواده هایی شده است که از رفاه اقتصادی بالایی برخوردارند و اقشار متوسط و حتی رو به بالای جامعه هم اکنون از گوشت قرمز بسیارکم استفاده می کنند.

   وقتی این سخن او در کنار حرف های باقری کارمند ساکن خیابان احمد آباد می نشیند، سمفونی عجیبی را می سازد که انگار هر کسی در مواجهه با گرانی  گوشت، قصه یی برای خود دارد. او می گوید : دیگر نمی توانیم مانند سابق، خویشاوندان و دوستان را به میهمانی دعوت کنیم و یا برویم بیرون غذا بخوریم.به گفته او عمده میهمانی ها شامل غذاهایی از جمله مرغ و گوشت می شود و این گرانی باعث شده که این میهمانی ها به سالی یکبار تقلیل پیدا کند.

کاهش تقاضای مردم در خرید گوشت را در سخنان قصابی در خیابان عسگریه که همواره سرش شلوغ است هم می توانی دریابی. به گفته او اکثر مشتریان من فقط از پشت ویترین به گوشت نگاه می کنند و می روند. آنها را می بینم که به مغازه های نانوایی می روند و دراین شرایط عمدتا دنبال نان هستند تا گوشت و تقاضا برای این کالا خیلی کمتر از قبل شده است .

گرچه از سویی دیگر یکی از توزیع کنندگان گوشت قرمز در اصفهان می گوید : هنگامی که دام زنده را گران می خریم ، نمی توانیم آن را پس از کشتار و با وجود هزینه هایی که به آن اضافه می شود ، به قیمت کمتر بفروشیم . دامداران از عرضه دام زنده خودداری می کنند و در نتیجه باز هم شاهد افزایش قیمت دام هستیم.

افشاری می افزاید: هنگام خشکسالی گفته می شود قیمت علوفه و نهاده های دامی ، افزایش دارد و بر این اساس ، قیمت دام با وجود عرضه بیش از تقاضا کاهش پیدا نمی کند و هنگام وفور علوفه و نهاده ها هم به همین شکل.

بقیه هم کم و بیش همین حرف ها را می زنند گفته هایی که گوشت را به خط قرمز گرانی نزدیک می کند گرچه  در گفته های صادق که یکی از گوشت فروشان باسابقه در اصفهان است می توانی متوجه شوی که  توقف واردات گوشت منجمد گوساله هم یکی از دلایل دیگری بوده که گوشت را با گرانی همساز کرده است .  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =