اسعدی سامانی

صنعت حمل و نقل هوایی اگرچه به عنوان یکی از صنایع پرسود در سراسر جهان شناخته می‌شود اما جریان نقدینگی و همچنین تامین نیازهی مالی اصلی‌ترین موارد و پیش‌نیازهای این صنعت است. بطور کلی در بازاری که همه چیز آن براساس نرخ ارزهای خارجی و بخصوص دلار محاسبه می‌شود؛ هرگونه نوسان یا تغییر قیمتی می‌تواند اثرگذاری مستقیمی در کیفیت ارایه خدمات و همچنین نرخ آن داشته باشد.

به گزارش ایراسین، این درحالی است که صنعت حمل و نقل ایران نیز از قاعده بالا مستثنی نیست و همواره نرخ دلار به عنوان اصلی‌ترین ارز مورد نیاز این صنایع می‌تواند نوسان‌هایی را به این صنعت تحمیل کند، پس هرگونه سیاست‌گذاری فارغ از محدودیت‌های خارجی فعلی در داخل کشورمان اثرگذاری سریع، مستقیم و غیرقابل انکاری بر این صنعت خواهد داشت.

در این زمینه لازم است به سیاست‌های ارزی دولت در این صنعت و ارایه ارز نیمایی اشاره کنیم که عمدتا نرخ ارز ارایه شده به ایرلاین‌ها دربازه نرخ سامانه سناست؛ به همین دلیل ایرلاین‌ها نیز مجبور به اصلاح قیمتی و ارایه خدمات خود متناسب با همین نرخ‌ها هستند و متاسفانه ارز ارایه شده در این سامانه نیز اصولا مواردی همچون یوآن چین است که برای استفاده ایرلاین‌ها هزینه تبدیل خواهد داشت.

به عنوان مثال دریافت یوآن ایرلاین‌ها حتی با نرخ‌های مصوب دولتی در سمانه‌های یاد شده بازهم بین ۱۵ تا ۱۷ درصد برای تبدیل به هزینه‌های ایرلاین‌ها می‌افزاید که می‌بایست این رقم از محلی تامین شود که هیچ راهی جز تغییر نرخ ارایه خدمات نیست.

ازاین رو مسئولان برای اینکه بتوانیم در صنعت حمل و نقل هوایی چه در بخش مسافری و چه در بخش جابجایی کالا و بار بهترین رویکرد و منطقی‌ترین خدمات را داشته باشیم این معضل یعنی سایه سنگین نوسان‌های نرخ ارزی را از سر ایرلاین‌ها برداشته و اجازه دهند در شرایطی با ثبات یا حتی بازار آزاد به فعالیت‌ خود ادامه دهند.

همه می‌دانیم بازار آزاد به معنای رهاسازی نرخ‌ها نیست بلکه در سایه مدیریت دقیق مسئولین و دولت‌ها این بازار بهترین بازار برای رقابت در بخش‌های مختلف تبدیل شده و می‌تواند علاوه بر افزایش کیفیت ارایه خدمات منجر به کاهش یا منطقی‌تر شدن قیمت‌ها نیز باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =