خودرو

در آستانه تابستان و فصل سفر، این بار اعداد و ارقام هستند که سرنوشت بازار خودرو را رقم می زنند. ارقامی که با گرانی ارز و دلاری که هر روز از پله های قیمت بالا می رود مردم را ترغیب به خرید خودروهای دست دوم کرده است.

به گزارش ایراسین، حالا ارزانترین خودروها هم برای خود جای پایی در گرانی باز کرده اند و خیلی ها عطای خرید خودرو نو را به لقایش بخشیده اند و دست دوم ها را انتخاب می کنند.

دلایل این موضوع، البته نه زیاد پیچیده است و نه زیاد ساده، از یک طرف قشرهای ضعیفی هستند که نمی توانند دست روی خودروهای نو بگذارند و از سویی دیگر کسانی که می گویند خودروهای قدیمی تر کیفیت بهتری دارند و شاید این دو موضوع است که دست دومی ها را جذاب تر کرده است.

همین مساله باعث شده که لحاف چهل تکه اقتصاد خودرو این روزها دوران تازه تری را به خود ببیند، بعد از سیاه شدن بازار خودروهای وارداتی، حالا نوبت به کهنه هایی رسیده که صاحبانشان با دست کشیدن به سرو گوششان می خواهند از این آب گل آلود برای خود به جای ماهی، کوسه های بزرگ صید کنند تا در این عدم نظارت ها خودروها هم جایی برای خود داشته باشند.

به گفته یکی از نمایشگاه داران خودرو، مردم به دلیل انجام سفرهای نوروزی، دست به کار شده‌اند تا بتوانند خودرویی را برای خود دست و پا کنند. در این میان، البته برخی نیز از این فضای گل‌آلود ماهی می‌گیرند و تلاش می‌کنند تا خودروهای خود را با قیمتی گرانتر به خریداران بفروشند.

وی می‌افزاید: البته اگرچه افزایش نرخ ارز بر خودروهای داخلی بی‌تاثیر بوده و قیمت‌ها از سوی خودروسازان تغییری نداشته است، اما فروشندگان به دلیل این افزایش، قیمتها را بالاتر برده‌اند.

پیش از این یک کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از ضعف نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت بر بازار خودرو گفته بود: گذشته از دلایلی همچون احتمال قطع همکاری خودروسازان خارجی و افزایش نرخ ارز، دلیل اصلی وضع آشفته بازار خودرو ضعف نظارت بر این حوزه است.

امرالله امینی اظهار کرده بود: موضوع تحریم و نرخ ارز جای خود. حتی اگر همکاری تمام خودروسازان خارجی با خودروسازان داخلی نیز قطع شده و تولید این خودروها متوقف شود آیا تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار خودروها باید به ۱۰۰ میلیون تومان برسد؟

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرده بود: مشکل این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت دست بسته ایستاده و به جای نظارت فقط نظاره می‌کند.

در همین رابطه عبدالکریم نصرتی، یکی از فعالان بازار خودرو و نمایشگاه داران فعال در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، نیز در تشریح محاسن و مزایای خرید خودروی دست دوم، اظهار کرد: فارغ از موضوع افزایش شدید قیمت‌ها که اصلی‌ترین مولفه در سوق پیدا کردن بخش قابل توجهی از مردم به سمت خودروهای دست دوم محسوب می‌شود برخی از مولفه‌های دیگر نیز باعث شده است تا همواره بازار خودروهای دست دوم با متقاضیان خاص به خود همراه شود.

وی افزود: یکی از دلایل مطروحه مشتریان خودروهای این چنینی معطوف بر این امر می‌شود که اُفت قیمتی خودروهای دست دوم به نسبت خودروهای صفر کیلومتر به مراتب کمتر و محدودتر است.

بازار خرید و فروش کالا در ایام پایانی سال این روزها داغ داغ است و در گوشه و کنار شهر، ترافیک و شلوغی جمعیت برای تامین مایحتاج خود موج می‌زند.

در این میان بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم نیز داغ است و هم خریداران ولع زیادی برای این بازار دارند و هم فروشندگان، فرصت را برای فروش خودروی خود مناسب دیده‌اند.

متاسفانه در این شلوغی نظارت بر بازار خودرو اندک است و هر فردی قیمت خودرو را در بازار آزاد و خرید و فروش های غیررسمی به هر قیمتی که می‌خواهد، قیمتگذاری می‌کند، از سوی دیگر عدم عرضه برخی از انواع خودرو نیز مشکل آفرین شده است. گویا قرار است به غیر از مشکلات گرانی گوشت و مرغ و آجیل شب عید حالا خودروهای دست دوم هم به جرگه قیمت های نجومی بپیوندند و از این روزهای پایانی سال به نفع خود استفاده کنند. در این شرایط معلوم نیست چه کسی برنده است و چه کسانی بازنده. دود عدم نظارت ها قشر خاصی را نمی شناسد و دودش به چشم همه اقشار جامعه می رود به جز دلالانی که در این آشفته بازار می خواهند سودی را عاید خود کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =