معدن

عضو هیئت علمی دانشگاه و مشاور معدن و صنایع معدنی: معدن نیز یکی از بخش های محیط زیستی است و هر دخل و تصرفی که در ذخایر معدنی انجام شود دور از انتظار نیست که تغییرات زیست محیطی رخ دهد. اما برای همه این موارد برنامه ریزی شده تا هم بهره برداری درست انجام شود و هم به جنبه های زیست محیطی توجه شود.

به گزارش ایراسین، مریم کارگر راضی عضو هیئت علمی دانشگاه و مشاور معدن و صنایع معدنی در گفتگو با ایراسین در خصوص موضوع توسعه پایدار معدنی گفت: از سال ۱۹۹۰ توسعه پایدار در بخش معدن از جنبه های توسعه انسانی، ارتباط با محیط زیست و نسل های آینده به طور جدی در همه کشورها پیگیری و برنامه ریزی شد. هدف از توسعه پایدار در بخش معدن، به حداکثر رساندن رفاه نسل کنونی، به نحوی که هزینه ها و منافع معدن کاری به طریق عادلانه در جامعه توزیع شود و از این پتانسیل برای نسل های آتی کم نشود دانسته شده است.
راضی در ادامه افزود: تا چندین سال قبل، از معدن زغال سنگ به عنوان زغال حرارتی برای تامین انرژی استفاده می کردند که در سال های اخیر استفاده از انرژی های تجدید پذیر مثل انرژی های خورشیدی باعث توسعه پایدار شده است.  
مشاور معدن و صنایع معدنی با اشاره به منافع اقتصادی کشورها از طریق توسعه معدن، گفت: به طور کلی یکی از ابعاد توسعه پایدار در معدن کاری بعد اقتصادی آن است. منافع اقتصادی که بسیاری از کشورها به طور بارز در آن ذی نفع هستند درآمدهای ملی، ارزی، اشتغال زایی، توسعه و ایجاد زیرساخت انتقال و توسعه تکنولوژی است که همه با آن سر و کار دارند.
راضی درباره جنبه های زیست محیطی بهره برداری از معدن گفت: معدن نیز یکی از بخش های محیط زیستی است و هر دخل و تصرفی که در ذخایر معدنی انجام شود دور از انتظار نیست که تغییرات زیست محیطی رخ دهد. اما برای همه این موارد برنامه ریزی شده تا هم بهره برداری درست انجام شود و هم به جنبه های زیست محیطی توجه شود.
وی در ادامه تصریح کرد: در توسعه پایدار جنبه های اجتماعی را نیز در نظر می گیرند و مهمترین موردی که شاید خیلی از افراد ندادند اصل اول توسعه پایدار یعنی هدایت سرمایه گذاری است؛ دو اصل بعد اصل زیست محیطی و اجتماعی است.
راضی در پایان این گفتگو گفت: معضل ریزگردها که اخیرا هم مشکل ساز شده شاید مستقیم با فعالیت های معدنی سر و کار نداشته باشد. بسیاری از معادن ما در مراتع و جنگل ها وجود ندارند و هر بهره برداری معدنی که صورت می گیرد با مجوزهای زیست محیطی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =