شقاقی شهری

به گزارش ایراسین، درحالی انتشار خبر اجرایی شدن اینستکس بازار داخلی کشورمان را تحت تاثیر خود قرار داده است که لازم است به واقعیت نگران کننده آن روی سکه اینستکس توجه داشته باشیم.

بطور کلی برای رسیدن به واقعیت نگران کننده آن روی سکه اینستکس لازم است که می به عقب بازگردیم و دوباره با دقت بیشتری روند شکل‌گیری و در نهایت اجرایی شدن آن را مورد بررسی قرار دهیم، به این ترتیب که پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام اروپایی‌ها برای ابراز مخالفت خود با این تصمیم پیشنهاد تشکیل کانال مالی SPV را مطرح کردند.

پیشنهادی که قرار بود براساس آن تعهدات این اتحادیه در توافق‌نامه برجام جامه عمل پوشیده و به قول معروف منافع طرفین در این معاهده تامین شود اما با افزایش فشار آمریکایی‌ها به این اتحادیه اقتصادی نه تنها SPV اجرایی نشد بلکه طرحی به مراتب ضعیف‌تر و نا کارآمدتر به نام اینستکس از سوی اروپا دوباره روی میز قرار گرفت تا به این ترتیب علاوه بر حفظ ژست سیاسی آنها در مجامع بین المللی به نوعی با آمریکا همراه شده باشند.

در این طرح جدید اصولا خبری از حفظ منافع ایران و ایجاد شرایط مبادلات تجاری و بانکی نبود و هیچ اشاره‌ای به نحوه تامین منابع مالی مورد نیاز اجرای آنهم مطرح نشد تاجایی که با تغییر رویکرد انفعالی دولت ایران، اروپایی‌ها یکباره خبر از اجرایی شدن طرح یاد شده دادند.

این ابهام بزرگ یعنی عدم مشخص شدن منابع مالی اینستکس شاید در هیاهوی خبری ایجاد شده از دید برخی پنهان مانده باشد اما واقعیت این است که ظاهرا در پس پرده اینستکس واقعیتی نگران کننده قرار دارد و نهایتا مشکلاتی به اقتصاد جمهوری اسلامی ایران تحمیل خواهد شد.

مشکل اینجا به وجود می‌آید که اروپایی‌ها کاملا نا محسوس اعلام کرده‌اند خطوط اعتباری خاصی برای اجرایی شدن اینستکس درنظر گرفته‌اند تا به این ترتیب بتوانند شرایط مبادلات اقتصادی با ایران را فراهم کنند یا در واقع ایران آنچه را که می‌خواهد در سه بخش کالاهای اساسی، تجهیزات پزشکی و دارو به صورت نسیه از آنها خریداری کند.

اینجاست که واقعیت و سیاست نگران کننده اروپایی‌ها در همراهی سیاست‌های خصمانه آمریکا خودنمایی می‌کند چون با آغاز بکار اینستکس به این شیوه تنها دستاورد ایران حجم بالایی ازبدهی‌های خارجی خواهد شد.

واقعیت امر این است که اروپایی‌ها کاملا زیرکانه تا امروز از هیچ حرفی درباره خرید نفت از ایران به میان نیاورده‌اند و به همین دلیل برای اجرایی شدن اینستکس چون منابعی در کار نبود موضوع خط اعتباری را مطرح کرده‌اند، درحالی که این نکته همان روی نگران کننده سکه اینستکس است و باید با دقت درباره آن سیاست‌گذاری شود.

براساس آمارهای مطرح شده هم اکنون بدهی خارجی ایران نزدیک به ۱۱ میلیارد دلار برآورد شده که همین میزان بدهی بسیار پایین نقطه قوت ایران در مقابله با سیاست‌های خصمانه آمریکا بوده و تا امروز به نوعی آنها را در رسیدن به اهداف شومشان نا کام کرده است، درحالی که اگر اینستکس با این خط اعتبار شروع به فعالیت کند هر ماه رقم قابل توجهی به بدهی‌های خارجی ایران افزوده می‌شود و در نهایت مشکلات عمده‌ای به ایران تحمیل خواهد شد.

پس بجاست که مسئولان و سیاست‌گذاران دولت جمهوری اسلامی ایران در این زمینه با هوشمندی هرچه تمام و درنظر گرفتن منافع ملی ایران با این سیاست اتحادیه اروپا برخورد کرده و برای تامین منابع مالی این طرح؛ برحق قانونی و غیرقابل انکار فروش نفت و مبادلات بانکی کشورمان با اروپایی‌ها که به صراحت در معاهده برجام مشخص شده پافشاری کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =