آب شیرین کن

نایب رئیس انجمن شرکت‌های آب شیرین‌کن ایران با اشاره به اهمیت توجه به این صنعت اعلام کرد: بی‌توجهی به تامین منابع مالی و بودجه‌های تعیین شده شرایط ادامه فعالیت این واحدها را سخت کرده است.

به گزارش ایراسین، امیر جعفری در این زمینه گفت: براساس بودجه تعیین شده برای شرکت‌ها قرار بود ۲۰۲ میلیارد تومان در اختیار آنها قرار گیرد که متاسفانه این رقم محقق نشده و تنها ۷۰ درصد آن به شرکت‌ها پرداخت شده است.

جعفری در ادامه افزود: بی‌توجهی به تامین منابع مالی شرکت‌ها می‌تواند روند فعالیت‌ آنها را مختلل کرده و در نهایت این واحدها به سمت تعطیلی خواهند رفت این درحالی است که هر روز شاهد افزایش هزینه‌های تولید و تامین تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز این شرکت‌ها هستیم.

وی درباره بودجه سال جاری شرکت‌ها نیز به خبرنگار ما گفت: با درنظر گرفتن افزایش هزینه‌های تولید بودجه‌ مصوب ۴۰۰ میلیارد تومان است که مبلغ معوقات سال گذشته نیز به این رقم باید اضافه شود، اما همانطور که قبلا اشاره شد بی‌توجهی به تامین این مبالغ می‌تواند مشکلات عمده‌ای در تامین آب شرب مناطق مرتبط ایجاد کند.

نایب رئیس انجمن شرکت‌های آب‌شیرین‌کن ایران معتقد است بی‌توجهی دولت در تسویه حساب با واحدهای آب شیرین‌کن زیان و مشکلات مالی متعددی به سرمایه‌گذاران تحمیل کرده است درحالی که قرار بود همواره این واحدها بدون دغدغه تامین منابع مالی صرفا در راستای تامین نیاز آب شرب و همچنین توسعه واحدهای خود متناسب با افزایش تقاضا گام بردارند.

این مقام صنفی ضمن اشاره به فعالیت ۱۱ شرکت در انجمن یاد شده افزود: فعالان این عرصه با توجه به اهمیت تامین آب شیرین و شرب برای هموطنان و واحدهای تولیدی درنظر داشتند درباره توسعه فعالیت‌های و همچنین جذب سرمایه‌های تازه گام‌های موثری بردارند اما اتفاقات اخیر و همچنین بی‌توجهی در پرداخت مطالبات این واحدها نه تنها باعث مسکوت ماندن فعالیت‌ها شده است بلکه واحدهای فعلی را هم به مرز تعطیلی کشیده است.

جعفری اظهار کرد: هم اکنون ۵ شرکت آب شیرین کن تقریبا ۹۰ درصد آب شیرین کشور را با استفاده از منابع آبی آزاد در خلیج‌فارس، دریای عمان و سواحل جنوبی دریای خزر تامین می‌کنند که نزدیک به ۲۸۰ هزار مترمکعب در شبانه روز حجم تولیدی آنهاست.

وی با اشاره به تغییرات اقلیمی و همچنین کمبود منابع آبی در کشور تاکید کرد: مسئولان باید درنظر داشته باشند که تنش‌های آبی در کشور می‌تواند از نظر جمعیتی و مهاجرت مشکلاتی را به کشورمان تحمیل کند از این رو لازم است در زمینه تامین آب بخصوص در مناطق خشک گام‌های موثرتری برداشته شود و اینگونه بی‌توجهی‌ها تنها به بدتر شدن اوضاع در مناطق مختلف منجر خواهد شد.

این مقام صنفی درپایان به خبرنگار ما گفت: توجه به شرکت‌های آب‌شیرین‌کن و افزایش تعداد  آنها علاوه براینکه منجر به تامین آب شرب بیشتری برای کشورمان از منابع آبی می‌شود بلکه با افزایش تعداد تولیدکنندگان و استفاده از فناوری‌های نوین قیمت تمام شده هر مترمکعب آب کاهش قابل توجهی خواهد داشت و به قول معروف تولید اقتصادی تر خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =