مدیر عامل آب و فاضلاب اصفهان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به اینکه با مدیریت توزیع مناسب آب در سطح شهر می توانیم تابستان را به نحو احسن بگذرانیم اظهار داشت: فضای ما فضای جیره بندی نیست و این موضوع و کاهش کیفیت آب از خط قرمزهای آبفا به شمار می رود.

به گزارش ایراسین، هاشم امینی در مصاحبه مطبوعاتی در جمع خبرنگاران با اظهار خشنودی از اینکه کمترین سرانه خانگی مصرف آب را اصفهانی ها در اختیار دارند، بیان داشت: در سال ۹۷ در بخش خانگی ۶.۸ درصد و در بخش غیر خانگی ۷.۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش مصرف صورت گرفته و در حوزه شرب استان در مجموع ۶.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش و مدیریت مصرف بوده است و این موضوع جای خوشحالی دارد.
وی با اشاره یه هفته سازگاری با کم آبی و مدیریت مصرف آب تاکید کرد: امیدواریم این هفته به سال سازگاری با کم آبی تبدیل شود وبتوانیم در زمینه مدیریت مصرف آب به بهترین شکل عمل کنیم.
مدیر عامل شرکت آبفا اصفهان تصریح کرد: فرهنگسازی در مورد سازگاری با مصرف آب در استان اصفهان از سال ۱۳۹۷ آغاز شد و تاثیرگذاری زیادی هم در زمینه مصرف خانگی و هم در حوزه های ادارات و مصارف غیر خانگی ایجاد شد.
امینی ادامه داد: کشورما در اقلیمی خشک و نیمه خشک است و با رفتاری مناسب می توان با مدیریت مصرف زندگی پایداری داشته باشیم.
وی گفت: در این راستا می توان با پروژه های مختلف از جمله استفاده از پساب با هدف کاهش مصرف آب در صنایع به هدف خود برسیم.
امینی با اشاره به اینکه امسال قراردادی با شرکت فولاد مبارکه به منظور استفاده از شبکه فاضلاب با ظرفیت منابع فولاد انجام گرفت و واگذاری پساب فاضلاب ۹ شهر برای استفاده کمتر از رودخانه برای تولید فولاد به این شرکت انجام شد بیان کرد: در سال گذشته طی قراردادی با شرکت ذوب‌آهن فاضلاب شهر فولادشهر و ایمان شهر برای استفاده کمتر از آب رودخانه به این شرکت واگذار شد.
وی ادامه داد: به مدت ۳۰ تا ۳۵ سال مجموعه آب و فاضلاب ۵۷۷ میلیون متر مکعب پساب در اختیار فولاد مبارکه خواهد گذاشت.
 امینی ادامه داد: ۲۰۰ میلیون متر مکعب از آب صنعت از طریق پساب و خروجی پساب تصفیه خانه ها تامین می شود اما به این علت که آب صنعت نیاز به استانداردهای خاصی دارد فولاد مبارکه در حال احداث تصفیه خانه تکمیلی است.
مدیر کل آب و فاضلاب استان اصفهان با تاکید بر اینکه در بحث رویداد سازگاری با خشکسالی و کم آبی توانسته است رتبه برتر این رویداد در بخش شرب شهری و روستایی در میان شرکت‌های آب و فاضلاب را کسب کند بیان داشت: پویش سازگاری با کم‌آبی از اصفهان شروع شده است و در حالی که مردم اصفهان در یک اقلیم خشکسالی از کم‌آبی می‌سوزند بعضی فکر می‌کنند اصفهانی‌ها  ادعا می‌کنند که آب ندارند.
وی افزود: با اینکه امسال بارش رحمت الهی خوبی بود، سد زاینده‌رود نسبت به سال قبل شرایط بهتری دارد و حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب‌گیری شده و کشاورزان کشت مناسبی را در پیش گرفتند، اما هنوز در سطح شهر افت فشار داریم و در حوزه آب شرب دچار مشکل هستیم.
مدیر عامل آبفا اصفهان اضافه کرد: البته این موضوع را خاطر نشان کنم که علت این بحث کامل نشدن سامانه دوم آبرسانی استان اصفهان است و با تکمیل این پروژه می توانیم از نگرانی کم آبی بیرون بیاییم.
امینی تصریح کرد: در حالی که سامانه دوم در سال ۱۳۸۶ باید به اتمام می‌رسید، به دلایل اداری و عدم دریافت مجوزها و موضوعاتی که نمایندگان استان بارها به آن اشاره داشتند به اتمام نرسیده شرکت آب و فاضلاب به همین منظور در حال ایجاد تسویه خانه است و تمام تلاش این شرکت و استاندار اصفهان معطوف به تکمیل این سامانه است تا مشکلات قطعی و افت فشار آب و تابستان‌های سخت استان اصفهان از بین برود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تاکید کرد: در عین حال که سامانه دوم آبرسانی استان اصفهان نگاه پدافندغیرعامل دارد، اما موضوع و تمرکز این سامانه حل مشکل آب جمعیت چهار میلیونی استان و این ۱۴ شهرستان است.
وی یادآور شد: افق سامانه اول آبرسانی اصفهان سال ۸۶ تمام شد و از آن سال باید سامانه دوم وارد مدار می‌شد که نشد و تاکنون فقط با مدیریت مصرف و همکاری مردم است که شرایط به این منوال پیش رفته است.
امینی با تاکید بر اینکه اقدامات در جهت فرهنگسازی کاهش مصرف آب می تواند کمک شایانی به این موضوع بکند گفت: با اقدامات فنی و کاهش مصرف و فرهنگسازی توانستیم میزان مصرف آب را در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ میزان ۶.۹ درصد کاهش دهیم و ۲۳ میلیون مترمکعب آب ذخیره کنیم.
امینی گفت:اقدامات فنی شامل بخش‌بندی شهرهای مصرف آب شرب اصفهان، هوشمندی سازی شبکه شهری تلهمتری، ایجاد ایستگاه آنلاین مدیریت شهر در نقاط مختلف، بازچرخانی آب خاکستری، استانی شدن سامانه ۱۲۲ و... است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با تأکید بر اینکه خط قرمز در حوزه استفاده از آب زیرزمینی کیفیت است، بیان کرد: امروز حدود یک هزار لیتر بر ثانیه آب اصفهان از چاه‌های حفر شده تأمین می‌شود؛ در عین حال که آب توزیع شده از طریق چاه‌ها چه در شهرها و روستاها مورد تأیید مرکز بهداشت استان قرار دارد، این رقم در برابر منابع دیگر تأمین آب رقم ناچیزی است.
وی گفت: با اقدامات صورت گرفته توسط شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان میزان آب بدون درآمد استان اصفهان که میزان شامل انشعاب غیرمجاز، پرت شبکه و... است امروز به حداقل رقم خود در کشور و به حدود ۱۶.۱ رسیده است.
مدیر عامل آبفا اصفهان افزود: بر اساس نشت‌یابی‌های متعدد در سطح شبکه آب شرب استان ۸۵ کیلومتر اصلاح شبکه آب، ۶ هزار و ۳۳۷ انشعبات در شبکه آب و با پایش ۱۳ هزار و ۳۳۷ انشعاب نشتی‌های موجود برطرف شد، باتوجه به اینکه در ۱۰ سال گذشته ۷۰۰ لیتر بر ثانیه آب مجدد به چرخه توزیع آب برگردانده شده است، موضوع بازچرخانی آب خاکستری طی قراردادی با حوزه نظام مهندسی استان در منازل عملیاتی می شود.
امینی ادامه داد: استانی شدن سامانه ۱۲۲ باعث شد همکاران در شرکت آب و فاضلاب اصفهان در حوزه تعمیرات و حوادث سریع‌تر به محل حادثه برسند و در نتیجه تعمیرات و رسیدگی به حوادث سریع‌تر انجام شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان بیان کرد: بخشی از اقدامات فرهنگی در بخش سازگاری با کم‌آبی، ارتباط بیشتر و به کارگیری از شرکت‌های مردم‌نهاد، برگزاری جلساتی با استانداری به منظور تغییر ساعات اداری و...، حضور در برنامه‌های صدا و سیما و استفاده از ظرفیت رسانه‌های استان و... بوده است.
وی افزود: تغییرات از سال ۸۷ در استان نشان می‌دهد در بخش الگوی مصرف بین ۰ تا ۲۰ میزان ۶۶ درصد مردم بر طبق این الگو بودند که در سال ۱۳۹۷ میزان ۹۰ درصد مردم استان در این الگو قرار گرفته‌اند، مردم اصفهان بر اساس طبقات مصرف ماهانه یک رکورد خوب را در میزان مدیریت مصرف آب ثبت کردند.
امینی با اشاره به پروژه‌های در حال انجام ابراز داشت: در حال حاضر پروژه آبرسانی به باغ‌بهاداران در حال انجام است و تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، پروژه بعدی آبرسانی به گلشهر و روستاها است که هفته گذشته به بهره‌برداری رسید و پروژه بعدی آبرسانی به شهرستان‌های دهاقان گلشن و روستاها است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در ادامه گفت: پروژه‌های بعدی موضوع سه تسویه خانه در راستای سیاست‌های دولت در حوزه مباحث بهداشتی و زیست‌محیطی در حال احداث است که یک مورد آن در خوانسار هفته گذشته به بهره‌برداری رسید، مورد دوم در چادگان و با بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی و مورد سوم در اژیه است که ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
وی بیان کرد: در طول استان ۲۹۵ کیلومتر لوله‌گذاری آب و ۳۳۱ کیلومتر لوله‌گذاری فاضلاب صورت گرفته، همچنین ۱۲ هزار مترمکعب مخزن در اصفهان به بهره‌برداری رسید و ۷ هزار مخزن دیگر در سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد، در سال گذشته در سال ۱۸ هزار و ۲۴۰ انشعاب آب و ۲۱ هزار و ۶۰۰ فقره انشعاب فاضلاب واگذارشده است.
امینی در خصوص نحوه تأمین آب شرب روستایی در کل استان تصریح کرد: در میان یک هزار و ۲۸۶ روستای استان اصفهان ۹۵۳ روستا تحت پوشش آب شرب بهداشتی و سالم و پایدار قرار دارند، از اقدامات دیگر در حوزه روستایی به منظور تأمین پایدار و سالم ایجاد مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی است و اکنون ۴۱ مجتمع روستایی در سطح استان وجود دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اضافه کرد: از ۴۱ مجتمع روستایی در سطح استان ۱۴ مجتمع و در قالب ۲۱۷ روستا به بهره‌برداری رسیده و ۲۷ مجتمع که شامل ۲۵۷ روستا می‌شود در حال احداث است که تاکنون ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی عنوان کرد: میزان ۱۳۰ میلیارد از اعتبارت صندوق توسعه ملی و ۸۵ میلیارد تومان از اعتبارت استانی در ساخت این مجتمع هزینه شده و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است و اعداد خوبی برای تکمیل این مجتمع‌ها از کشور تخصیص داده شده است.
امینی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۷ از روستاهایی که تحت پوشش استان بودند ۱۷۹ روستا آب‌رسانی سیار انجام می‌شد که این تعداد به ۱۲۵ روستا تقلیل پیدا کرده و ۱۲۶ روستای تحت پوشش غیر شرکت آب و فاضلاب اصفهان در سال ۹۸ به ۱۲۰ تقلیل پیدا کرده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در خصوص برنامه فاضلاب شهر اصفهان تصریح کرد: پروژه مهم شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان پروژه بازسازی فاضلاب شهر اصفهان است که به سختی و با استفاده از ظرفیت فاینانس چین در حال انجام است.
وی افزود: بر اساس ارز آزاد این پروژه با اعتبار ۴۶ میلیون یورو انجام می‌شود که معادل ۷۳۶ میلیارد تومان است و در بافت سخت و بخشی میراثی شهر صورت می‌گیرد.
امینی در ادامه با اشاره به بازسازی شبکه آب و فاضلاب نیز گفت: بازسازی شبکه آب فاضلاب اصفهان باید ادامه‌دار باشد و شبکه‌های فرسوده‌ها مداوم بررسی و اصلاح شود.
مدیر عامل آب و فاضلاب اصفهان تصریح کرد : بعد از ۱۰ سال مطالبه گری بخش عمده‌ای از این پروژه انجام شده و بخشی دیگر با استفاده از تکنولوژی روز و بدون حفاری شناسایی و اصلاح می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان مطرح کرد: در شرایط پیک مصرف تابستان تا زمانی که سامانه دوم در مدار بیاید ۲.۵ مترمکعب در ثانیه کمبود آب داریم و این کمبود باید در قالب افت فشار و قطع آب به مردم تحمیل شود و به همین دلیل از مردم خواهش می‌کنیم با ما همراهی کنند.
امینی ادامه داد: البته بخشی از این آب از طریق چاه‌های حفر شده در سطح شهر تأمین می‌شود این سامانه ۵۶ شهر و ۳۰۰ روستا دارد، پیک مصرف هم از هفته آخر خرداد شروع و تا هفته سوم مرداد ادامه دارد، اگر سامانه دوم وارد شود این مسائل حل خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: نقطه هدف برای این مصرف درست از دستگاه‌های اداری توسط دستور استانداری شروع شده و باید دستگاه‌های اداری پیش‌قدم مباحث انرژی شوند، دستگاه‌های آب و برق مکلف شدند اگر میزان مصرف آب و برق هر دستگاهی بعد از تغییر ساعات اداری کم نشد آب و برق آن دستگاه قطع شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =