• ۱ تیر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۶
  • کد خبر: 2772
  • readingTime: ۴ دقیقه
رحمانی

وزیر صمت گفت: امروز جنگ اقتصادی برقرار است و اصناف خط مقدم این جبهه هستند، بنابراین باید به این بخش توجه کرد. در عین حال باید نهضت ساخت داخلی را راه‌اندازی کرد که خوشبختانه این موضوع مورد توجه مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است.

به گزارش ایراسین، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش روز ملی اصناف که امروز در همایش صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به ایجاد اشتغال در حوزه اصناف، گفت: هدف‌گذاری سال گذشته برای ایجاد ۲۵۰هزار شغل در حوزه اصناف، محقق شده است و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه در بخش صنعت و معدن، آماده افتتاح است.
رحمانی در ادامه افزود: رشد ۱۲ درصدی صدور پروانه‌های صنفی بیانگر این است که ما به تعهداتمان در بخش اصناف عمل کردیم.
وی با تاکید بر اهمیت اصناف در جامعه، گفت: اصناف حلقه واسط بین تولیدکننده و مصرف کننده هستند از این رو باید شعار امسال را با فعالیت اصناف مرتبط کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به نقش وزارت صمت، گفت: مواد اولیه، نقدینگی و بازار مصرف سه محور اصلی تولید هستند و این در حالی است که وزارت صمت اهمیت ویژه‌ای برای آنها قائل است.
رحمانی وزارت صمت را دارای  ٧محور برنامه عنوان کرد که رونق تولید در رأس آن است و گفت: ارتقای بازرگانی داخلی و توسعه صادرات، رونق بخش معدن، فناوری، اصناف، کسب و کار و تأمین مالی از دیگر محورهای وزارت صمت در سال ۹۸ است. تأکید ما بر حفظ تولید داخلی است و هر کالایی که در داخل وجود دارد باید واردات آن ممنوع شود.
وی با اشاره به پیگیری روزانه کالاهای پر مصرف، گفت: اگر کالایی بیش از حد گران شده ما مقصریم، اما اگر در حد افزایش نرخ ارز و شرایط موجود رشد داشته باید قبول کنیم. هر روز از سازمان حمایت گزارش قیمت ١٠٠ قلم کالای پرمصرف را می‌گیرم، قیمت شکر بیش از حد مصوب بود که دستور بر کاهش و تنظیم بازار را دادیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه افزود: مذاکراتی هم درباره شکر با وزارت جهاد انجام داده‌ام، چراکه آنها مسئولیت تأمین و عرضه شکر را دارند؛ اما به هر حال قیمت شکر کاهش یافته، ولی هنوز به نرخ متعادل نرسیده است. در مورد گوشت و مرغ به این نرخ‌های مصوب در بازار کاملاً رسیده‌ایم.
رحمانی با بیان اینکه برنامه ایجاد سامانه مدیریت توزیع کالا در سطح کشور در دستور کار قرار دارد و سامانه افق را به همین منظور ایجاد کردیم، گفت: در بحث اصلاح قانون نظام صنفی هم کارهای خوبی انجام شده و من پیگیر آن هستم. به همه تشکل‌ها گفته‌ام که خودم را وکیل مدافع شما می‌دانم، اما این رابطه دو طرفه است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت تولید داخلی، گفت: امروز جنگ اقتصادی برقرار است و اصناف خط مقدم این جبهه هستند، بنابراین باید به این بخش توجه کرد. در عین حال باید نهضت ساخت داخلی را راه‌اندازی کرد که خوشبختانه این موضوع مورد توجه مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است.

رحمانی در ادامه افزود: صادرات به کشورهای همسایه از جمله اولویت‌های ما است و توجه به حوزه معدن، امسال در دستور کار ویژه وزارت صمت قرار دارد. بر این اساس، باید نهضت و انقلاب معدنی رخ دهد، چراکه علی‌رغم اینکه پتانسیل‌های خوبی وجود دارد، سیاه نمایی صورت می‌گیرد و در ماه‌های باقیمانده سال ۹۸ بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه قابل بهره‌برداری، افتتاح خواهد شد و این رقم در حوزه صنایع و معادن در سه سال آینده به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

وی از آماده شدن پروژه‌ای با سرمایه‌گذاری بالغ بر یک میلیون دلار در حوزه فولاد خبر داد و گفت: این پروژه ظرف ماه آینده افتتاح می‌شود. همچنین کاهش ۳۶ درصدی واردات کالاهای مصرفی در سال ۹۷ رقم خورد که در این میان واردات کل کالاها در سال گذشته بالغ بر ۲۲ درصد کاهش یافته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مدرن شدن سیستم سنتی توزیع در برنامه کاری ما است، گفت: دفتری برای ایجاد کسب و کارهای نوین می‌خواهیم تشکیل دهیم. بسیاری از شغل‌ها چند سال آینده از رده خارج می‌شوند و باید به سمت نوین سازی بروند.

رحمانی نخستین حلقه نظارت را اتحادیه‌ها دانست و تصریح کرد: باید این موضوع تقویت شود. بازرسان وزارت و بسیج اصناف در این زمینه کنار ما هستند. اصناف برای مبارزه با قاچاق کالا، خودشان پای کار بیایند و شرایط را برای عرضه کالای غیرقانونی سخت کنند.

وی درباره ورشکستگی ۲ خودروساز بزرگ کشور گفت: واگذاری سهام ۲ خودروساز ایران‌خودرو و سایپا در برنامه قرار دارد و پروسه آن، با واگذاری اموال غیردولتی آنها آغاز شده است. واگذاری اموال غیرتولیدی خودروسازان شروع شده و در سال ۹۹ واگذاری کامل می‌شود.

رحمانی با اشاره به وجود بیش از ۶۶۰ هزار تولیدی در کشور، یکی از مشکلات اصناف تولیدی را تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش عنوان کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت‌ها، نیاز به نقدینگی چندین برابر شده و این مشکل در کل حوزه تولید کشور وجود دارد بنابراین طی مذاکراتی که با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دارایی صورت گرفته، وزارت صنعت درخواست کرده که تمهیداتی برای این مشکل در نظر گرفته شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه منابع موجود باید با اولویت در اختیار تولید قرار بگیرد، تصریح کرد: در حال حاضر برای تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی تنها متکی به بانک‌ها هستیم، اما باید از ساز و کارها و منابع جدیدی مانند بازار سرمایه و اوراق استفاده کنیم. با تأمین نقدینگی علاوه بر حفظ تولید موجود، فرصت خوبی برای توسعه بسیاری از رشته‌های صنعتی نیز فراهم خواهد شد.

رحمانی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تصریح کرد: نظر وزارت صنعت همان چیزی است که سخنگوی دولت دیروز در این باره اعلام کرده است. احتمالاً رقم تخصیص داده شده به کاغذ سیگار قابل توجه نبوده یا واحد تولیدی به آن نیاز داشته است، اما در کل هر کالایی که در داخل کشور تولید می‌شود، اجازه واردات ندارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه سیگار جزو کالاهای نیست که نیاز به ارز دولتی داشته باشد، گفت: بعد از ابلاغ سیاست‌های جدید ارزی هیچ ارز دولتی در حوزه سیگار تخصیص داده نشده و درباره تخصیص ارز به کاغذ سیگار باید تاریخ آن را بررسی کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =