مرغ

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغ‌داران گوشتی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولیدی و تقاضای تغییر قیمت این کالا از سوی مسئولان گفت: نرخ‌های جدید روز دوشنبه فردا اعلام می‌شود.

برومند چهارآئین در گفتگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: با توجه به ارسال مستندات افزایش هزینه‌های تولید و همچنین محدوده‌ زیان تولیدکنندگان روز دوشنبه آینده کارگروه ستاد تنظیم بازار با بررسی مستندات نسبت به تصمیم‌گیری قیمت جدید فروش گوشت مرغ تصمیم‌گیری کرده و نرخ‌ جدید اعلام خواهد شد.

وی در ادامه افزود: با درنظر گرفتن تغییرات قیمتی و همچنین افزایش هزینه‌های تولید؛ مرغداران هنگام فروش هر کیلوگرم مرغ ۲۵۰۰ تومان زیان می‌کنند که این نکته برای ادامه روند تولید غیرممکن است.

این مقام صنفی تاکید کرد: تغییرات قیمت نهاده‌ها با توجه به شرایط اقتصادی ساعتی شده و همین نکته باعث بروز مشکلاتی برای تولید کننده شده است به عنوان مثال قیمت ۸۸۰۰ تومان برای هرکیلوگرم مرغ زنده یک ماه پیش از سوی مسئولان وزارت جهاد پیشنهاد داده شده، اما طی همین دوره قیمت ریزمغزی‌ها و واکنس به ترتیب ۳ و ۵ برابر شده که عملا با همین قیمت‌هم تولیدکنندگان در حاشیه زیان قرار می‌گیرند.

به گفته وی قیمت‌های پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی براساس نرخ نهاده‌های دولتی بوده درحالی که عملا خبری از این نهاده‌ها نیست و تولیدکنندگان نیازهایشان را از بازار آزاد با نرخ‌های بازار تهیه می‌کنند، به عنوان مثال اکنون قیمت هرکیلوگرم سویا در بازار آزاد بین ۳۵۰۰ تا ۴,۰۰۰ تومان و ذرت بین ۱۷۵۰ تا ۱,۸۰۰ تومان است.

چهارآئین به خبرنگار ما گفت: قیمت‌های اعلام شده از سوی وزارت جهاد به هیچ عنوان هزینه‌های تولیدکنندگان را تامین نمی‌کند به این دلیل که آنالیزهای قیمتی روشن می‌کند قیمت هرکیلوگرم مرغ زنده نزدیک به ۹۷۰۰ تومان است که تنها ۱۰ درصد آن سود تولیدکننده درنظر گرفته شده است.

وی معتقد است ادامه چنین روندی برای تولیدکنندگان امکان‌پذیر نیست و کمتر علاقه‌ای به فعالیت از سوی آنها دیده می‌شود که تبعات آن می‌تواند در آینده نزدیک افزایش مجدد قیمت گوشت مرغ در بازار باشد، به همین دلیل نباید به خواسته‌های منطقی تولیدکنندگان گوشت مرغ بی‌توجه باشیم.

این مقام صنفی درباره قیمت منطقی گوشت مرغ نیز به خبرنگار ما گفت: براساس آنچه ما از هزینه‌های تولید می‌دانیم اکنون قیمت منطقی گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان رقمی معادل ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است و اگر هرنرخ دیگری کمتر از این عدد را تعیین کنند باعث زیان تولیدکنندگان خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =