منصور کبگانیان

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامعه علمی کشور از ایجاد سازمان جدیدی برای همکاری‌های علمی بین‌المللی خبر داد.

به گزارش ایراسین، منصور کبگانیان دوشنبه در حاشیه یکصد و نوزدهمین جلسه نقشه جامع علمی کشور گفت: یکی از موضوعات مهمی که در این جلسه عنوان شد، سند جامع همکاری‌های علمی بین‌المللی بود، در خصوص همکاری‌های علمی بین‌المللی سند جامعی داشتیم.

وی ادامه داد: این جلسه دومین جلسه در خصوص بررسی این سند بود که با حضور وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین رؤسای کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی به عنوان اعضای مصوب ستاد راهبری این نقشه برگزار شد.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامعه علمی کشور افزود: در این جلسه از وزرای امور خارجه و اطلاعات دعوت شد تا به جمع‌بندی‌هایی بر اساس مصوبات سند همکاری‌های علمی بین‌المللی دست یابیم.

کبگانیان یادآورشد: در جلسه اول سند همکاری‌های علمی بین‌المللی مصوب شد تا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گزارشی از عملکرد دستگاه‌ها در زمینه همکاری‌های علمی بین‌المللی تدوین کند که در این راستا تلاش‌های زیادی صورت گرفت.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامعه علمی کشور خاطرنشان کرد: از سوی معاونت علمی گزارشی از پیشرفت کار «سند همکاری‌های علمی بین‌المللی» ارائه شد، اعضای ستاد نیز نظرات خود را ارائه دادند.

کبگانیان خاطرنشان کرد: طبق سند همکاری‌های علمی بین‌المللی و مطالبات مقام معظم رهبری نقشه راه چه دستگاه‌های علمی و چه امنیتی باید در این حوزه مشخص باشد و از افراط و تفریط در این زمینه پرهیز شود.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامعه علمی کشور ادامه داد: با توجه به شتاب علمی کشور نیاز به همکاری‌های علمی بین‌المللی در حوزه‌های علمی و فناوری داریم، ضمن آنکه دانشگاه‌ها نیز نیاز به این همکاری‌ها دارند.

کبگانیان افزود: حدود ۱۱ دستگاه پیشنهادهای خود را در زمینه توسعه همکاری‌های علمی بین‌المللی ارائه کردند و خلاصه‌ای از این گزارش‌ها نیز در این جلسه مطرح شد.

وی ادامه داد: نقشه راه‌های دستگاه‌ها در این حوزه در برخی موارد تداخلاتی با یکدیگر دارند، و این موضوع باعث شده است که مقداری حرکت علمی بین‌المللی در کشور کند شود که با پیشنهادات ارائه شده در این جلسه این مانع رفع خواهد شد.

کبگانیان یادآورشد: در نهایت در کمتر از یکسال زمان نیاز داریم تا نقشه راه تمام دستگاه‌ها برای موضوعات مطرح در سند علمی بین‌المللی تهیه شود.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامعه علمی کشور ادامه داد: به علت ضرورت هماهنگ‌سازی اقدامات و عملیات اعضای جلسه تاکید کردند که ایجاد یک سازمان همکاری‌های علمی بین‌المللی در جمهوری اسلامی ایران ضروری است، ولی ایجاد این سازمان برای دولت محدودیت‌هایی وجود دارد، در این جلسه مصوب شد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حداقل طراحی مفهومی و کلیات این سازمان را برای جلسه آتی ستاد راهبری نقشه ارائه دهد.

کبگانیان این اقدام را یک تصمیم مهم و یک ضرورت جدی برای کشور دانست و یادآور شد: ایجاد این سازمان موجب می‌شود که گلایه‌هایی که از سوی اساتید و دانشجویان خارجی مطرح می‌شود تا حدودی تسهیل شود، چرا که بر اساس گزارش‌های ارائه شده در بسیاری از موارد مشکلات دانشجویان و اساتید خارجی مرتفع نمی‌شود.

وی ادامه داد: در این جلسه تصویب شد که معاونت علمی کلیات پیشنهاد خود را برای ایجاد سازمان همکاری‌های علمی و فناوری بین‌المللی ارائه دهد و در صورت تصویب این پیشنهاد، وارد جزئیات اساسنامه این سازمان جدید خواهیم شد.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامعه علمی کشور افزود: دراین جلسه اسامی کشورهای همسو با جمهوری اسلامی ایران برای ادامه همکاری‌های علمی و بین‌المللی عنوان شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر محدودیت‌هایی برای بورسیه‌ها و یا دانشجویان ایرانی خارج از کشور وجود دارد که این موانع با هماهنگی دستگاه های علمی و امنیتی در حال رفع شدن است.

کبگانیان خاطرنشان کرد: موضوع استفاده از ایرانیان مقیم خارج از کشور و مشکلاتی که این افراد در تردد، دریافت پاسپورت و دیگر موارد با آن روبرو هستند عنوان شد و از آنجایی که زمان این جلسه محدود بود، بخش مهمی از این موضوعات به جلسه آتی ستاد نقشه جامع علمی کشور موکول شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =