• ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
  • کد خبر: 2681
  • readingTime: ۵ دقیقه
علی مسعودی

عضو هیئت مدیره مجمع تشکل های دانش بنیان: با حمایت های معنوی مناسب، حمایت های مالی بدون دردسر و حالت بورسیه می توانیم به شکوفایی این صنعت نرم افزار و صادرات نرم افزار کمک شایانی بکنیم.

به گزارش ایراسین، در چند سال گذشته، شرایط تحریم و محدودیت‌های ایجاد شده در تبادلات مالی، اقتصاد کشور را تحت تاثیر خودش قرار داده است و البته نرم‌افزار هم از این شرایط تاثیر گرفته است سال 96 خبری مثل بمب در فضای صنعت نرم‌افزار ترکید. خبری به نقل از مدیر گروه نشر دیجیتال مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، که از صادرات ۴۰۰ میلیون دلاری نرم‌افزار ایران حکایت داشت. منبع آمار، خود اظهاری شرکت‌های نرم‌افزاری اعلام شده بود که البته مورد انتقاد فعالان حوزه نرم‌افزار قرار گرفت و با شک و شبهه در خصوص صحت این آمار همراه بود.

در این رابطه با علی مسعودی عضو هیئت مدیره اتحادیه شرکت های فنی و مهندسی حفاظت الکترونیک و شبکه های ایمنی و عضو هیئت مدیره مجمع تشکل های دانش بنیان، گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

  • در مقطع کنونی کشور آیا می توان صادرات نرم افزار را یک هدف برای سودآوری کشور دانست؟

بله کاملا. یکی از مهمترین راهکارهای ارزآوری و توسعه تولید بعد از صادرات نفت، صادرات نرم افزار های تخصص و نرم افزار های کاربردی است. بسیاری از کشورها مدتهاست در این زمینه در حال فعالیت هستند.

  • از کشورهایی در این زمینه می توان الگوی موفقیت بدست آورد؟

ببینید در داخل کشور پتانسیل های انسانی فراوانی برای گسترش صادرات و ارزآوری در زمینه صادرات نرم افزار و حتی آموزش این موضوع به کشورهای دیگر وجود دارد. کشور هند یکی از بزرگترین صادر کنندگان نرم افزار در جهان است و مدت زیادی است که به این بخش از صنعت نگاه ویژه ای دارد.ما می توانیم با الگو برداری از هند صنعت بالقوه نرم افزار و صادرات نرم افزار را گسترش دهیم و همواره از این مسئله برای کشور آورده های مناسبی را داشته باشیم.

  • این صنعت به چه امکانات و تجهیزات سخت افزاری و نیروی انسانی نیاز دارد؟

مهمترین فاکتور در تهیه و ساخت نرم افزار نیروی انسانی برنامه نویس می باشد. در کشور پتانسیل های فراوان هم از نظر دانش و نیروی انسانی قوی هم از نظر سخت افزار های ساخت و تولید و عرضه نرم افزار وجود دارد که باید به آن توجه کرد. یکی از مهمترین عوامل گسترش زبان فارسی مسئله کد نویسی نرم افزار و در نهایت صادرات آن است و می توانیم با ایده های مناسب و توسعه قوی نرم افزارهایی بر پایه زبان فارسی بعلاوه زبان بین الملل به گسترش زبان فارسی هم کمک کنیم.

  • پس چرا نمی توانیم به خوبی از صادرات نرم افزار استفاده کنیم؟

ما در اندازه محدود در این حوزه فعالیت داریم. حتی صادرکنندگان مناسبی در این حوزه در کشور وجود دارند اما این تعداد و این حجم از تولید و صادرات نرم افزار نسبت به پتانسیل موجود بسیار اندک است.

  • نقش معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری را در این زمینه چگونه ارزیابی می کنید؟

معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری می تواند بسیار نقش مهم و تاثیر گذاری در توسعه صادرات نرم افزار، با حمایت و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز، ایفا کند. اگر در این زمینه به شرکت های تولید نرم افزار و مراکز دانش بنیان در زمینه گسترش نرم افزار های بومی و صادرات آنها کمک کند، می توان در آینده نزدیک شاهد رشد این صنعت پرسود بود.

  • عواملی مانند حمل و نقل، گمرک و دیگر عوامل در عملی شدن صادرات نرم افزار چه نقشی دارند؟

این صنعت در زمینه صادرات بسیار متفاوت با صنایع مختلف است. صادرات نرم افزار به خاطر نوع دیجیتالی محصول تولیدی نیازمند پروسه معمول صادراتی مانند دیگر محصولات اعم از حمل و نقل، نحوه ارسال به کشور مقصد و هزینه های گمرکی  را ندارد و این مسئله می تواند هم در هزینه های تمام شده محصول نهایی تاثیر گذار باشد هم بسیار ساده می توان آن را به کشورهای دیگر عرضه کرد و ارز را به کشورمان تزریق کرد.

  • نقش سازمان توسعه تجارت در این صنعت را چگونه می بینید؟

به نظر می رسد در حوزه صادرات محصولات نرم افزاری  مشوق های مناسبی از سوی سازمان توسعه تجارت می تواند عرضه شود تا بتوان چرخه تولید و گسترش این بخش از محصولات را سریعتر کرد.

  • پس باید از نهادهای دولتی و دانش بنیان انتظار داشت در سال رونق تولید به این صنعت توجه بیشتری داشته باشند؟

در کشور هم بحث تولید نرم افزار وجود دارد و هم صادرات نرم افزار، اما حضور کمرنگ ایران در حوزه در موقعیت کنونی که هم کشور دچار تحریم های صنعتی و اقتصادی شده و هم به سبب نامگذاری به حق سال 98 از سوی مقام معظم رهبری به نام سال رونق تولید، خیلی به چشم نمی آید، در حالی که بستر مناسبی برای جوابگویی به بخش قابل توجهی از رونق اقتصادی و صنعتی در این حوزه وجود دارد.

  • نقش نرم افزار را در صنایع کشورها توضیح می دهید؟

ببینید صنعت آی سی تی پایه گذار تمامی صنایع می باشد و هر صنعتی در دل خود بحث آی سی تی را باید داشته باشد. کما اینکه در بخشی از صنایع، نیاز به بحث مخابراتی است که سی تی آن را برآورده می کند و در بخش دیگری از صنایع آی تی و کامپیوترها نقش مهمی دارند و یا جمع هر دو.

  • یکی از عوامل مهم در بحث صادرات کسب استانداردها و اجرای قوانین بین المللی در این بخش است. چقدر این شرایط را در کشور فراهم کردیم؟

به خاطر بحث کپی رایت و تحریم های جدی در بحث استفاده از نرم افزار ها در حوزه پروتکل های بین المللی حضور نداریم و راه حل این موضوع بها دادن به صنعت تولید نرم افزار است تا بتوانیم در مواقع لزوم از نرم افزار های بومی استفاده کنیم.

  • آیا در این بخش به روزرسانی اطلاعات و علم در کشور عملیاتی شده است؟

دقیقا مهمترین فاکتور که بعد از بهره برداری از نرم افزار و پیدا کردن بازار هدف و صادرات آن نقش دارد سرعت به روزرسانی است. در عصر فناوری اطلاعات سرعت بر همه چیز غلبه می کند و باید سریعتر به حوزه نرم افزار به عنوان یک عنصر حیاتی در بخش صنعت و صادرات توجه داشته باشیم.

  • آیا حمایت های مالی مناسبی در این صنعت انجام شده است؟

حمایت های کنونی مانند تمامی صنعت ها و به مقدار اندک، در بحث مالی می باشد و بیشتر با ارائه تسهیلات به شرکت ها و موسسات تولید و توزیع نرم افزار، در آینده این صنعت را دچار مشکل می کنیم و کما اینکه بسیاری از تولید کنندگان نرم افزار یا تعطیل شده اند یا توسعه و عناوین اندکی در این حوزه دارند. با حمایت های معنوی مناسب، حمایت های مالی بدون دردسر و حالت بورسیه می توانیم به شکوفایی این صنعت کمک شایانی بکنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =