عسگرزاده

تحریم‌ صنعت فولاد ایران درحالی از سوی آمریکا مطرح شده است که بسیاری براین باورند این اتفاق می‌تواندفرصتی در اختیار صنایع داخلی باشد تا از آن استفاده کنند. در این دوره اگرچه ممکن است صادرات فولاد با چالش‌هایی روبرو باشد اما نباید فراموش کنیم زنجیره تولید فولاد امتیازاتی برای اقتصاد کشورمان ایجاد می‌کند که می‌توان از تک تک آنها در راستای ایجاد ارزش افزوده بالا برای کشور و افزایش سطح اشتغال استفاده کرد.

سعید عسگرزاده دبیر انجمن سنگ آهن ایران در گفتگو با ایراسین اظهار کرد: اگرچه تحریم‌ها می‌تواند مشکلاتی را به صنعت فولاد ایران تحمیل کند اما نباید فراموش کنیم در عین حال امکاناتی در اختیار زنجیره تولید فولاد کشور قرار می‌دهد که می‌توانیم به خوبی از آنها استفاده کنیم.

عسگرزاده در ادامه افزود: تحریم‌های فعلی احتمالا صادرات فولاد را با مشکلاتی مواجه می‌کند و حجم صادرات این محصول به خارج از ایران در مقاطعی کاهش خواهد یافت این درحالی است که نه تنها صنایع داخلی می‌توانند خریدار فولاد تولیدی داخل کشورمان باشند بلکه در میان مواد اولیه مورد نیاز تولید فولاد مثل سنگ آهن، کنسانتره و گندله فرصت‌هایی برای بازاریابی وجود دارد.

این مقام صنفی معتقد است در شرایط تحریمی صادرات صادرات سنگ آهن مشکلاتی کمتری را به دلیل کارشکنی‌های آمریکا تجربه می‌کند از این رو می‌توانیم برای صادرات این محصول برنامه‌ریزی کنیم تا چرخ صنعت معدن همچنان به حرکت خود ادامه داده و حفظ اشتغال در این بخش ممکن باشد این درحالی است که خروج «وله» از چرخه تولید بازار سنگ آهن را در سطح جهان جذاب کرده و می‌توانیم درآمد قابل توجهی از این صادرات داشته باشیم.

وی تاکید کرد: هرچند «وله» دوباره به چرخه تولید و عرضه جهانی باز خواهد گشت اما تا زمانی که این کمبود در بازار وجود دارد سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان بخش معدن لازم است توجه ویژه به شرایط موجود داشته و زمینه تسهیل صادرات سنگ آهن را فراهم کنند تا به این ترتیب صنعت معدن وظیفه خود در مقابل اقتصاد کشورمان را به خوبی انجام دهد.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران درباره اهمیت توجه به موضوع اکتشاف و حفظ روند رشد تولید سنگ آهن نیز گفت: متاسفانه برخی از سیاست‌ها و بی‌توجهی‌ها به موضوع اکتشاف طی سه دهه گذشته باعث شده تا آنطور که شایسته و مناسب با برنامه‌های توسعه‌ای صنعت فولاد کشورمان بوده تولید سنگ آهن رشد نداشته باشد بنابراین از همین امروز لازم است برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم تا علاوه بر تامین نیازهای برنامه‌های توسعه‌ای صنعت فولاد زمینه حضور پررنگ‌تر در بازارهای بین المللی را هم فراهم کنیم.

عسگرزاده ضمن رد کاهش صادرات سنگ آهن طی سال گذشته اظهار کرد: طی سال 96 حدود 18 میلیون تن انواع سنگ‌آهن صادر شده و حجم صادرات سال 1397 حدود 5/13 میلیون تن ثبت شده است. این رقم نشان از کاهش صادرات صنعت نیست؛ بلکه نشان می‌دهد صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر یعنی کنسانتره و گندله جایگزین صادرات سنگ‌آهن دانه‌بندی شده است.

وی تصریح کرد طی سال 97 حجم صادرات گندله 4/2 میلیون تن بیش از حجم صادرات سال 96 بوده و هیچ نشانه‌ای از کاهش سطح صادراتی این محصول ایران در بازارهای بین المللی نیست، بلکه هر اتفاقی افتاده مربوط به صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر بوده نه اینکه به موضوع خام فروشی دامن زده باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =