سرقینی

درحالی مدتی است که اجرای قانون خصوصی سازی مشکلاتی را برای تامین سنگ آهن مجتمع ذوب آهن ایجاد کرده است که معاون وزیر خبر از برطرف شدن مشکلات این مجتمع می‌دهد.

به گزارش ایراسین، جعفر سرقینی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور معادن و صنایع معدنی ابتدای هفته جاری در نشست خبری خود گفت: ذوب آهن در بین مجموعه‌های صنایع معدنی ایران یک شاخص است و می‌توان از آن به عنوان موردی خاص یاد کرد، بنابراین با درنظر گرفتن جایگاه و اهمیت فعالیت تولیدی این مجتمع برای رفع مشکلات اخیر آن تدابیری اندیشیده‌شده است.

سرقینی در ادامه افزود: ذوب آهن در گذشته دارای زنجیره تولید از معدن تا فولاد بود اما با واگذاری هایی که صورت گرفت کارخانه جداگانه واگذار شد و معدن نیز به جای دیگر واگذار گردید که این تصمیم، ذوب آهن را با مشکلاتی در تامین مواد اولیه مواجه کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: برای حل بخشی از نیاز ذوب آهن به سنگ آهن تصمیم هایی اتخاذ شده که فعلا نمی توان آن را رسانه ای کرد اما به زودی اطلاع رسانی خواهد شد و می توان گفت با اجرایی شدن این تصمیم، بخشی نیاز این کارخانه به سنگ آهن برطرف خواهد شد.

وی دربخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به 5/8 میلیارد دلار صادرات بخش معدن وصنایع معدنی به خبرنگاران گفت: در شرایطی این اتفاق افتاده است که همه می‌دانیم تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه اقتصاد کشورمان شدت گرفته و بسیاری براین باور بودند که این تحریم‌ها می‌تواند صنایع ایران را زمینگیر کند و مشکلاتی برای اقتصاد ایران ایجاد کند اما با درنظر گرفتن ارقام یاد شده نه تنها توانسته‌ایم نیاز داخلی را تامین کنیم بلکه میزان صادرات قابل قبولی هم در کارنامه خود ثبت کرده‌ایم.

سرقینی تصریح کرد: از ۸ میلیارد دلار صادرات این حوزه حداقل ۳ میلیارد دلار نیاز خود صنایع صادر کننده است و حدود یک میلیارد دلار هم مربوط به واحدهای صادر کننده زیر یک میلیون تن است که نیازی به ثبت در سامانه نیما ندارند و حدود ۲ میلیارد دلار در سامانه عرضه شده و انتظارداریم امسال ۲ میلیارد دلار ارز حاصل ازصادرات به سامانه نیما برگردد.

معاون معدنی و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات مواد معدنی و فولاد نیز تاکید کرد تولیدکنندگان فولاد ایران سال قبل 5/1 میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه کردند و عرضه ارز صادرکنندگان مس ۴۰۰ میلیون دلار بود. لذا دو صنعت فولاد و مس صدرنشین و خوش حساب های بازگشت ارز به کشور بودند.

سرقینی درباره سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در همین دوره نیز اظهار کرد:  دو سرمایه گذاری عظیم و سنگین در یزد با حدود ۲۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری در آنها داریم که جزو ۵ سرمایه گذاری اول ایران هستند. این سرمایه گذاری ها یکی چادرملو بوده و دیگری سنگ آهن مرکزی ایران است که هر دو در حال کاهش ذخیره هستند و در نتیجه وزارت صنعت درخصوص آنها بی تفاوت نبوده و انومالی D19 را به آنها جهت اکتشاف واگذار کرده است.

این مقام مسئول درباره قیمت و میزان تولید ذغال سنگ برای واحدهای تولیدی فولاد نیز به خبرنگاران گفت: برای تولید حداقل ۳ میلیون تن کنسانتره زغال سنگ برنامه داریم و اکنون ۲۶.۵ درصد قیمت شمش فولاد بابت هر تن کنسانتره تحویلی به ذوب آهن قیمت این محصول تعیین شده است .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =