• ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
  • کد خبر: 2623
  • readingTime: ۲ دقیقه
بازار

محسن امینی کارشناس اقتصادی گفت: دولت باید ارزها را صرفا به کالاهای اساسی تخصیص دهد و در سیستم توزیع نیز نهایت دقت و سرعت را داشته باشد علاوه براین مردم نیز باید با دولت برای توزیع همکاری بیشتری کنند تا بخش وسیعتری از جامعه به ویژه طبقات آسیب پذیر به این کالاها دست یابند.

به گزارش ایراسین، محسن امینی کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه با اشاره به تعریفی از تنظیم بازار گفت: سیاست های تنظیم بازار مجموعه ای از مقررات، سیاست ها و استراتژی هاست که در جهت حمایت از مصرف کننده و تولیدکنندگان به کار گرفته می شود.
امینی گفت: سیاست های تنظیم بازار در شرایط عادی اقتصادی، وسیع نبوده و تنها در مورد اقلام خاص اعمال می شوند اما در شرایط نامعمول اقتصاد مانند جنگ و زلزله و یا وضعیت فعلی کشور بسیار پررنگ تر می شوند. 
وی با اشاره به نقش مردم در تنظیم بازار بیان داشت: مردم با دو نقش مصرف کننده و همچنین تولید و توزیع کننده در بازار حضور دارند. مصرف کننده در شرایط غیرعادی اقتصادی مانند تحریمها، که دولت سیاست ارز ترجیحی را به کار می گیرد، باید مصرف را با نیاز خود تنظیم کند. 
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اگر اصل منفعت اجتماعی را به کار بگیریم و بپذیریم که وقتی موقعیت ویژه و رانتی نصیب ما می شود حق الناس است، بسیاری از مسائل حل خواهد شد. 
امینی با اشاره به اینکه مردم بخش مهمی از کارگزاران سیستم اقتصادی محسوب می شوند اظهار داشت: خانوارها با اختصاص ۶۰ درصد مخارج مصرفی کل کشور به خود نقش تعیین کننده ای در تقاضای اقتصاد داشته و در عین حال که می توانند در اقتصاد ثبات ایجاد کنند از نقش تلاطمی نیز برخوردارند.
این استاد دانشگاه یادآور شد: انتظارات، موجب ترغیب خانوارها و مصرف کنندگان برای تعجیل و یا تأخیر در یک تصمیم اقتصادی می شود. مصرف کننده در شرایط نوسانات قیمتها و مبتنی بر اطلاعات به دست آمده از بازار کالاهای مختلف اعم از تجاری و غیر تجاری، رفتاری مبتنی بر عقلانیت از خود نشان می دهد تا جلوی افزایش هزینه های خود را بگیرد. اما اگر مصرف کننده فشار بیشتری به تقاضای بازارهای مختلف وارد کند در حقیقت موجب افزایش مجدد قیمت ها خواهد شد و خود را گرفتارتر خواهد کرد.
امینی خاطرنشان کرد: تصمیم مصرف کننده برای خرید کالا وابسته به روند قیمت کالا در گذشته، حال حاضر و آینده کالاست و در چنین حالتی نقش سیاست گذار اهمیت ویژه ای پیدا می کند. 
وی گفت: تنظیم بازار در درجه اول وابسته به رفتار سیاست گذار اقتصادی و واقعیت کف بازار و در درجه دوم وابسته به رفتار مردم و مصرف کنندگان است. البته خانوارها نیز برای جلوگیری از افزایش قیمت کاذب کالاها باید نیازها و خرید خود را منطقی تر کنند. 
امینی با اشاره به اینکه ما در شرایط تحریم های ظالمانه و یک جانبه علیه کشور با محدودیت های ارزی مواجهیم افزود: دولت در تخصیص ارز وسواس به خرج می دهد تا ارز به کالاهای مورد نیاز مردم تعلق گیرد و قیمت کالاها افزایش پیدا نکند. 
وی در پایان تأکید کرد: دولت باید ارزها را صرفا به کالاهای اساسی تخصیص دهد و در سیستم توزیع نیز نهایت دقت و سرعت را داشته باشد علاوه براین مردم نیز باید با دولت برای توزیع همکاری بیشتری کنند تا بخش وسیعتری از جامعه به ویژه طبقات آسیب پذیر به این کالاها دست یابند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =