• ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱
  • کد خبر: 2589
  • readingTime: ۳ دقیقه
عروس های عروسک به دست

از مهرماه سال گذشته که طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۳سال برای تصویب به مجلس ارائه شد تا امروز بیشتر از ۷ ماه می گذرد، طرحی که مخالفان و موافقان بسیاری داشت.

به گزارش ایراسین، از یک سو قوانینی که چندان کامل نیست و از سویی دیگر قربانیان کوچکی که راه به هیچ کجا ندارند جز خانه بخت. گفته می شود آمار کودک همسری در ایران خیلی بالا نیست، اما همان آمار ناچیز هم سرنوشت صدها کودکی را رقم می زند که قرار نیست کودکی کنند؛ عروس هایی که خودشان عروسک می شوند برای سرنوشتی نانوشته و محتوم.

این در حالی است که اگر این لایحه به تصویب بهارستانی ها برسد شاید بهار سال های کودکی خیلی ها به زمستان تبدیل نمی شود و این بدان معنا است که حتی با حکم دادگاه هم ازدواجی نمی‌تواند صورت پذیرد.

اما موضوع اینجاست که تا چندی پیش هم این طرح از جانب کرسی نشینان مجلس به سرانجام نرسیده و طرح بالابردن سن قانونی ازدواج دختران از ۱۳ سال به ۱۶ سال با مخالفت نمایندگان مجلس مواجه شد. مخالفت نمایندگان مجلس معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری را برآن داشت تا در اوایل بهمن ماه سال گذشته در نشست خبری با رسانه های خارجی اعلام کند لایحه ممنوعیت ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال به زودی تقدیم دولت خواهد شد، لایحه ای که با یک تبصره مهم هم گره می خورد و حداقل سن ازدواج دختران  را ۱۶ و پسران  را ۱۸سال تعیین می کند و می گوید: «ازدواج میان سنین ۱۳ تا ۱۶ سال برای دختران و ۱۶ تا ۱۸ سال برای پسران با رعایت شروطی امکانپذیر است».

در این میان برخی مخالفان طرح ممنوعیت کودک همسری معتقدند که اسم طرح کاملاً انحرافی است زیرا سن کودک کاملاً مشخص است. این در حالی است که به اعتقاد موافقان، دختر ۱۳ ساله یا پسر ۱۵ سال هنوز ممکن است به رشد عقلی برای ایجاد یک زندگی مشترک نرسیده باشد.

حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی که خودش از مخالفان جدی این طرح است درباره طرح مذکور اعلام کرده بود که کودک همسری اصطلاحی انحرافی است، کودک یعنی بچه ۵ ساله و ۸ساله، در بحث ازدواج یک بعد قضیه در نظر گرفتن نظرات کارشناسان دینی و مسلمان است و بعد دیگر نظری است که با بیان آن می‌توان غربی‌ها را خوشحال کرد در این خصوص ما باید مبنای اسلام را در نظر بگیریم از اوایل انقلاب هم در زمینه سن ازدواج نظر اسلام مورد توجه قرار گرفت.

در مقابل او موافقانی مثل پروانه سلحشوری که از جمله نمایندگان موافق طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۳ سال است در این زمینه در گفت و گو با ایران اعلام کرده بود که ما به دنبال حل یک معضل اجتماعی هستیم و نباید این مسأله را سیاسی کرد چون با این کار نمی‌توان مشکلات اجتماعی همچون کودک همسری را حل کرد.

حالا هر چقدر هم که این لایحه مخالف داشته باشد، باز هم گروه موافقان بیشتر است چرا که کودکان نمی توانند از قدرت، عقل و شعور لازم برای زندگی زناشویی بهره مند باشند.

به اعتقاد سلحشوری ازدواج در سنین پایین به روح و روان فرد آسیب می‌زند و در این حوزه لازم است فرهنگسازی صورت گیرد. به گفته متخصصان و کارشناسان، ازدواج در سنین کودکی، می‌تواند پیامدهایی از جمله طلاق، مشکلات و آسیب‌های جسمی ناشی از بارداری‌های زودهنگام، بازماندن از تحصیل و مشکلات عدیده روانی را به دنبال داشته باشد.

مرجان انصاری، پژوهشگر اجتماعی یکی از موافقان تصویب لایحه کودک همسری در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه کودک همسری به خودی خود اتفاقی نامبارک و پیوندی نامعلوم برای دختران محسوب می‌شود، اما بخش تاریک‌تر این معضل، کودک-بیوگی است؛ در سال‌های ۹۰ تا  ۹۵، ۱۷ درصد از کل ازدواج‌های ثبت شده کشور متعلق به کودکان زیر سن قانونی ۱۸ سال بوده است. ماحصل این رقم، ۲۰هزار کودک دختر و پسر مطلقه و بیوه است. در حال حاضر با رقمی بالای یک میلیون کودک همسر و نوجوان بیوه در کشور روبرو هستیم.

این جامعه شناس عنوان کرد: زنانی که کودکی نکرده‌اند، تحصیلات ندارند، از شغل و امنیت مالی برخوردار نیستند، شخصیت آسیب دیده دارند و بدون عاقبت مشخصی رها می‌شوند، ماحصل کودک-همسری هرچه که باشد، خانواده‌ای پایدار، زنانی شاداب و فززندانی موفق و سلامت نخواهد بود.

بالارفتن آمار طلاق، آسیب های اجتماعی در زنان و بیوه گی دختران جوان از جمله تبعات ازدواج در سنین پایین است که برخی نمایندگان مجلس و فعالان این حوزه را در سال ۹۸ و پس از هفت ماه از اولین درخواست تصویب این لایحه باز هم به خود آورده تا خواستار لزوم بازنگری و اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی باشند. قانونی که می تواند منتظران و قربانیان زیادی که در معرض خشونت پنهان هستند را نجات دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =