• ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
  • کد خبر: 2588
  • readingTime: ۳ دقیقه
کارآفرینی زنان

کارآفرینی باید به یک فرهنگ تبدیل شود، چرا که توسعه اقتصادی و حضور فعال و استراتژیک در صحنه‌های اقتصادی با مشارکت زنان، نیازمند ایده‌های نو و برتر در عرصه‌های مختلف تولید و عرضه کالا و خدمات است و این مهم تنها با تشویق نسل جوان امروز به کار و کارآفرینی میسر می‌شود.

به گزارش ایراسین، بسیاری معتقدند که دولت‌ها در تمام کشورها مدیون کارآفرینان هستند، افرادی که با سرمایه کم و زیادشان بخشی ازبار اشتغالزایی دولت‌ها را بردوش می‌کشند و به اقتصاد جامعه کمک می‌کنند.

 گذشته از مزیت‌های اقتصادی کارآفرینی، از سال‌های اخیر تقریبا در تمام کشورها، شمار زنانی که با سرمایه‌های کم و زیاد به حوزه کارآفرینی وارد شده‌اند، در حال افزایش است.

درایران هم با حرکتی کُند، اما امیدوارکننده، تعداد این زنان افزایش یافته، اما این زنان با چالش‌های متعدد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی روبه‌رو هستند که حرکت آنان را با موانعی روبه‌رو می‌کند.

پرستو حسام، یک زن کارآفرین است او در یک شرکت خصوصی توانسته از سدهای بسیاری عبور کرده و ساختارها را تغییر دهد اما سرمایه اندکش نتوانسته او را پیشرفت بدهد به گفته او نگرش منفی بانک ‌ها و موسسات مالی، نبود کارایی مدیریتی، کاغذبازی، نبود تجربه تجاری، مدیریت ناکارآمد، فرآیند بازاریابی مثل مدیریت واسطه‌ها و مشکلاتی در زمینه فراهم آمدن مواد اولیه از محدودیت‌هایی است که زنان کارآفرین با آن مواجه می‌شوند.

به گفته او زنان کارآفرین نه همانند هنرپیشه ها هستند که به سیمایشان دل ببندند و نه از جنس زنانی که تنها یاد گرفته اند در خانه بمانند و کاری از پیش نبرند آنها به نوعی از خود خلاقیت نشان می دهند.

شاید همین مساله است که زنان کارآفرین در مسیر پرپیچ و خم خود با مشکلات مختلفی روبرو می شوند که از جمله آنها کار در جامعه مرد سالار، نبود دلگرمی و حمایت از طرف اعضای خانواده و همسر، داشتن مشکل دسترسی به سرمایه و رقابت سخت روبه‌رو می شوند و این امر بسیاری از آنها را دلسرد می کند.

زهرا صبورهم از دیگر کارآفرینانی است که در یک کارگاه قالی بافی توانسته ۱۰۰ نفر را به کار مشغول کند.

اوتوانسته از شگردهای جدید قالی بافی به سبک برجسته و تخت طبق اصول قبلی و جدید استفاده کرد و بسیاری را به کار مشغول دارد اما مشکلات برای او هم چون دیگران وجود دارد.

به گفته زهرا بسیاری اززنان کارآفرین به دلیل نبود امنیت واعتبار کافی دربازار، دچارفقدان دسترسی به سرمایه‌های راه‌اندازی کسب و کار خود هستند.

ورود زنان به بازار مردانه کسب و کار

وی می افزاید: ورود زنان به بازار مردانه کسب و کار آن هم نه به عنوان یک کارمند و کارگر یا منشی وخدمتکار و... بلکه در جایگاه مدیر یک مجموعه کارآفرینی و تحت پوشش قراردادن ده‌ها و صدها نفر در بیشترموارد با دشواری‌هایی روبه‌ روست.

به اعتقاد این زن کار آفرین، زنان به عنوان پتانسیل بکر می توانند وارد بازار کار شده و دولت را دراشتغالزایی یاری کنند، این در حالی است که دولت نیز باید با تدوین قوانین تشویقی و دادن امتیازاتی، سرمایه‌های کوچک اما کاری زنان را به بازار هدایت کند .

بسیاری ازکارشناسان معتقدند اگرزنان کارآفرین به صورت زنجیره‌ای یا مجموعه‌ای کارکنند، موفقیت بیشتری ‌کسب خواهند کرد و درصورت فعالیت زنجیره‌ای، زنان کارآفرین که دارای ایده‌های نو هستند، کار را برای زنجیره‌هایی از زنان که در خانه حضور دارند، فراهم می‌کنند تا آنها نیز وقت اضافی خود را در خانه برای اشتغال صرف کنند.

هرچند زنجیره‌ای کارکردن زنان کارآفرین به رشد ارتباطات شبکه‌ای آنان کمک می‌کند، اما ضرورت تدوین قوانینی برای حمایت از کارآفرینان بخصوص زنان که معمولا قدرت کمتری در بازار کار دارند از ضرورتها به شمار می رود .

ترازویی بین کار و زندگی

ساجده امیری، کارشناس امور اجتماعی، معتقد است: با آن که زنان همواره مسوولیت زندگی شخصی و خانوادگی را به عهده دارند، آن دسته از آن ها که بین کار و زندگی خانوادگی توازن برقرار می کنند موفق تر هستند.

وی می افزاید: زندگی متوازن، ذهن را برای ایده های خلاق آماده می کند. در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی که کشورهایی پیشرفته هستند، در آمارها مشخص شده آن دسته از زنان کارآفرین که به زندگی خانوادگی، دوستان، سلامتی و روح خود توجه بیش تری دارند، موفق تر هستند، زیرا آن ها در هر سطح شغلی که باشند بر خانواده بیش از مردان تاثیر می گذارند. درعین حال نباید این مساله را نیزازنظر دور داشت که جمعیت زنان فعال مناطق شهری بیکارند.

 نرخ بیکاری زنان تحصیلکرده خصوصا در سال های اخیر مرتب رو به افزایش است و لذا تلاش جهت بهبود وضعیت فعلی و رهایی از مشکلات و موانع مسئولیتی، جمعی است.

متاسفانه تحقیقات و پژوهش ها در زمینه کارآفرینی زنان، به دلیل نوپایی مبحث، بسیار محدود است و از آنجا که حتی اشتغال زنان در ایران همواره با مسائلی مواجه بوده، طبیعتا کارآفرینی زنان با مسائل فزاینده ای روبه رو است....

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =