مدیر عامل گیتی پسند

بنیانگذار مجموعه بزرگ گیتی پسند، هدف از تاسیس این مجموعه را جلوگیری ازخروج مواد خام از کشور ، ایجاد اشتغال و تولید محصول ایرانی با کیفیت دانست و بر ضرورت بهبود فضای کسب و کار، توجه به کارآفرینان و توسعه زنجیره ارزش تولید و صادرات محوری تولیدات داخلی به منظور ایجاد اشتغال پایدار در کشور تاکید کرد.

به گزارش ایراسین، اقتصاد، اشتغال و معیشت شهروندان به یکی از مهمترین چالش های کشور و دغدغه های سیاستگذاران و تصمیم سازان اقتصادی و سیاسی کشور در سالهای اخیر تبدیل شده است تا آنجا که مقام معظم رهبری به دلیل اهمیت ویژه مسایل و چالش های اقتصادی کشور، بیشتر شعارهای سال را در زمینه های اقتصادی مانند « رونق تولید» ، «حمایت از کالای ایرانی»، «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل » و ... انتخاب نموده اند. عمده کارشناسان اقتصادی، اقتصاد دولتی متکی به درآمدهای نفتی  و وجود انحصارات  و رانت دولتی را یکی از اصلی ترین  ریشه های مشکلات اقتصادی کشور در دهه های اخیر می دانند و اصلاح ساختاری اقتصاد، حذف انحصارات و رانت ها، مبارزه با فساد و مهمتر از همه کوچک شدن دولت و توسعه سهم بخش خصوصی در اقتصاد را از راهکارهای اصلی گذر از مشکلات موجود به سوی رشد اقتصادی و توسعه پایدار کشور می دانند. بدون تردید   تجربه دهه های گذشته  کشور و همچنین اقتصاد جهانی نشان داده است که بخش خصوصی تنها بستر ایجاد اشتغال پایدار و دستیابی به رشد و توسعه همه جانبه و همچنین افزایش مناسب درآمد سرانه شهروندان در کشور خواهد بود. ناصر جنتی، بنیانگذار مجموعه بزرگ گیتی پسند از نمونه های بارز توانمندی بخش خصوصی کشور در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در کشور است که توانسته با ایجاد بیش از سی و هشت واحد تولیدی بیش از 3 هزار شغل مستقیم  برای جوانان و فارغ التحصیلان  دانشگاهی ایجاد نماید، موفقیتی که چنانچه از حمایت های لازم سازمانهای دولتی برخوردار می شد می توانست شاهد توفیقات و اشتغالزایی بیشتری در این مجموعه باشیم.  به منظور بهره مندی از تجربیات کارآفرینی این فعال اقتصادی و کارآفرین برگزیده ملی و استانی، با وی به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید:

مجموعه بزرگ گیتی پسند را چگونه تاسیس نمودید و هدف و انگیزه شما از تاسیس  و توسعه آن چه بود؟

گروه صنایع گیتی پسند در سال 1377 تاسیس شد. سنگ‌ بنای این مجموعه باراه‌اندازی مراکز تحقیقاتی پلیمر، مکانیک و برق ویکی دو واحد تولیدی و با همراهی و همت تعدادی از جوانان مستعد و کوشای اصفهانی گذاشته شد. نیت قلبی واندیشه راهبردی ما، جلوگیری از خروج مواد خام نفتی از کشور، ایجاد اشتغال، تولید محصول ایرانی و برجسته کردن نام ایران درپهنه کره خاکی {به ویژه درآسیای مرکزی وحوزه خلیج فارس} بود.

استراتژی و راهبرد گیتی‌پسند اینگونه تعیین شد تا با بهره‌مندی از دانش روز دنیا و شناخت پتانسیل‌های داخلی اعم از موادمعدنی، سرمایه گذاری در صنایع پلیمری و نیروی انسانی کارآمد، انواع محصول در صنایع تاسیسات ساختمانی، تاسیسات برودتی و حرارتی و شیمیایی و پلیمری تولید وبه بازار های داخلی وخارجی عرضه شود به امید آنکه حداکثر ارزش‌افزوده را برای ایرانیان به ارمغان آورد.

توانمندی ها، دستاوردها و مزیت های مجموعه شما چیست و چگونه به آن دست یافتید؟

خب حاصل مطالعات، آزمایش ها وتولیدات مجموعه وهمچنین سرمایه گذاری در صنایع پلیمری دراین سالها، ایجاد وآغاز به کار سی وهشت واحد تولیدی در صنایع واسطه‌ ای و پایین‌دستی، از جمله تاسیسات ساختمانی و تاسیسات برودتی  و حرارتی با توجیه فنی واقتصادی مناسب و راه‌ اندازی و تجهیزهفت مرکز تحقیقاتی دیگر شامل انرژی، متالوژی، ساختمان، شیمی، مکانیک، معدن و کشاورزی است.

نتیجه بررسی‌های مراکز تحقیقاتی و فعالیت کارخانجات، تولید و عرضه بیش از بیست نوع گروه محصول با برترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به بازار است، محصولاتی که گواهینامه‌هاو استانداردهای ملی و بین‌المللی لازم  را دریافت کرده و این فرصت را برای گیتی پسند فراهم آورده اند تا با محصولات مشابه دربازارهای داخلی وخارجی رقابت کند.

دیدگاه خود را درباره کارآفرینی و نقش آن در توسعه پایدار کشور بیان فرمایید.

ما از همان ابتدای راه اندازی گیتی پسند، رشد و توسعه فردی و گروهی مستمر بالغ بر سه هزار نفر نیروی انسانی، ارتقای دائمی سطح کمی و کیفی دستگاهها و تجهیزات فنی در واحدهای تولیدی گروه، استفاده مداوم از دانش روز دنیا و درنهایت کسب رضایتمندی حداکثری گروه مشتریان محصولات این گروه صنعتی را چهار اصل توسعه پایدار دانستیم، اصولی که برپایه رعایت اخلاق حرفه ای دراین مجموعه پایه‌گذاری شده وهمواره درحال اجراست.طبیعی است با تسری این نگاه، کشور می تواند توسعه پایداری را تجربه کند و با مشکلات کمتری نیز روبرو شود.

از چالش ها و مشکلات مسیر توسعه مجموعه گیتی پسند بگویید؟ راهکارهای شما و مجموعه تان برای عبور موفق از این چالش ها چه بوده است؟

برای موفقیت پیچ و خم بسیاری را سپری کردیم. از زمانی که گیتی پسند شروع به رشد کرد همواره با قوانین دست و پاگیر زیادی روبرو بودیم که کار را برای رونق تولید و ایجاد اشتغال سخت کرده است.از سال 91 نیز گیتی پسند به دلیل اشتباه بانک مرکزی که بعدا نیز خود به آن اقرار کردند، با مشکلاتی در زمینه سرمایه در گردش روبرو شد و تا به امروز نیز همچنان برای رفع این مشکلات در حال تلاش هستیم.

در هر برهه ای نیز که با مشکل روبرو می شدیم، تنها ایمان به قدرت الهی و استفاده از ظرفیت های داخلی مجموعه، ما را مصمم به عبور از این پیچ های سخت روزگار کرد.

برای موفقیت در توسعه اقتصادی کشور و رفع فقر و بیکاری چه راهکارهایی پیشنهاد می کنید؟

برنامه‌های دولت باید به گونه ای باشد که در کنار هدف ایجاد اشتغال،اهداف دیگری از جمله رونق تولید، صادرات و ... را نیز مدنظر داشته باشد. نکته دیگر آنکه، دولت در برنامه توسعه اشتغال فقط به موضوع تامین منابع مالی برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال توجه نکند بلکه با دنبال کردن رویکرد تکمیل زنجیره ارزش و اتصال بنگاه‌های داخلی به بازارهای خارجی، به رشدا شتغال همراه با رشد تولید در اقتصاد کشور کمک نماید تا فرصت‌های شغلی ایجاد شده پایدارباشند.

برنامه  مجموعه شما برای صادرات چیست؟

برای صادرات مطلوب باید ابتدا محصول خوب و با کیفیت تولید کرد و هزینه تولید نیز به گونه ای باشد که توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را دارا باشد.

هم اکنون محصولات این گروه صنعتی به بازارهای خارجی به ویژه بازار منطقه ای روانه می شود اما با توجه به ظرفیت بالای تولید در گیتی پسند، برنامه های خوبی برای افزایش صادرات داریم که مستلزم بهبود شرایط کسب و کار و نقل و انتقالات مطلوب مالی است که امید است هرچه سریعتر اتفاق افتد.

چالش های موجود در صنعت کشور را چگونه ارزیابی می کنید و چه راهکاری برای رفع آن پیشنهاد می کنید؟

افزایش نرخ بیکاری و راکد ماندن واحدهای تولیدی دو چالش اصلی اقتصاد ایران است. به نظر می رسد آن‌گونه که باید و شاید ثمرات حرکت جمعی اقتصاد کشور به ‌سمت پیشرفت درون‌زا و برون‌نگر فراهم ساخته نشده است.

یکی از نقصان های اقتصاد در سال های اخیر عدم حمایت لازم از بخش های مختلف تولیدی بوده است، به‌عنوان مثال سهم تولید از منابع هدفمندی یارانه‌ها به ‌قدری ناچیز بوده که عملاً دریافت و تزریق آن تفاوتی جدی در وضعیت واحدهای تولیدی ایجاد نمی‌کرد.

به نظر می رسد برای تولید و صنعت باید فکر اساسی کرد تا شرایط به سمت مطلوبی هدایت شود.

بخش تحقیق و توسعه و همچنین آموزش نیروی انسانی چه نقشی در موفقیت بنگاه ها دارد؟

طبیعی است یکی از الزامات توسعه پایدار برای شرکت های بزرگ، بخش تحقیق و توسعه است که در گیتی پسند نیز به آن توجه ویژه ای شده است. استراتژی و راهبرد گیتی‌پسند اینگونه تعیین شد تا با بهره‌مندی از دانش روز دنیا وشناخت پتانسیل‌های داخلی و راه‌اندازی و تجهیز مراکز تحقیقاتی مختلف همواره خود را به روز رسانی نماییم.

آموزش نیروی انسانی که ما آن را سرمایه انسانی خطاب می کنیم جزو بدیهیات تمام بنگاه های تولیدی بزرگ است و ما نیز با راه اندازی مرکز آموزش، این مقوله مهم را همیشه پاس داشتیم.

پیشنهاد شما برای فارغ التحصیلان و جوانان جویای کار در زمینه کارآفرینی چیست؟

معضل بیکاری در کشور به شکل گسترده‌ای وجود دارد واین چالش هم فقط مختص فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیست. وقتی صنعت، کشاورزی و سایربخش‌های تولید نتواند شغل‌های متعددی ایجاد کند و در رکود باشد، طبیعی است که بیکاری هم درجامعه به وجود می‌آید.

البته باید توجه داشت که خروجی دانشگاه ها که فارغ التحصیلان می باشد نیز باید به گونه ای باشد که بتواند تولید اشتغال به همراه داشته باشد. نیازاست کیفیت آموزش‌های دانشگاهی ارتقا یابد و این آموزش‌ها،هماهنگ با نیازهای بازار کار باشد. یعنی به‌ جای افزایش کمیت، اگر کیفیت آموزش عالی رابه شکلی هدفمند توسعه دهیم، قطعا برای رفع مشکلات اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی گام بزرگی برخواهیم داشت.

برنامه های شما و مجموعه تان برای آینده چیست؟

پیش از بحران به وجود آمده برای گیتی پسند در سال 91، برنامه های بسیار بزرگی برای تولید و اشتغالزایی داشتیم که این برنامه ها به همان دلیلی که بیان شد عقب افتاد.اما به دنبال این هستیم با پشت سر گذاشتن این شرایط سخت، بار دیگر در مسیر توسعه و پیشرفت گام برداریم.البته این نکته را متذکر شوم که حتی در شرایط پیش آمده از سال 91، باز هم اتفاقات بسیار بزرگی در این گروه صنعتی رخ داده و همچنان توسعه و پیشرفت هدف اصلی این مجموعه خواهد بود.

برنامه ای که برای آینده گیتی پسند متصور هستم، توسعه اشتغال و تولید است و اینکه بتوانیم محصولات با کیفیت ایرانی را به دست مشتریان و خانواده های ایرانی برسانیم و ضمن حفظ بازار داخلی، بازارهای منطقه ای و خارجی را نیز به دست آوریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =