• ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
  • کد خبر: 2580
  • readingTime: ۴ دقیقه
بافت فرسوده

سقف های لرزان و ستون هایی که تحمل خودشان را هم ندارند. دیوارهایی نمور و تبله شده. سیمایی خشن و زخم خورده . این چهره تمام نمای بافت های فرسوده است. ۱۸ درصد مساحت شهری در کشور را بافت‌های فرسوده شهری تشکیل می دهند. هزاران هکتاری که هر روز بر تعداد صفر و یک های آن افزوده می شود. منظری که نتوانسته با مشوق ها هم تکانی بخورد .

به گزارش ایراسین، این بافت ها نیاز به زلزله ندارند و هر کدامشان هر روز وحشت را بر سر ساکنانشان آوار می کنند. گرچه قرار بود مساکن مهر آبی بر آتش بافت های فرسوده باشد، اما این راه حل هم موثر نبود؛ چرا که به علت عدم مطالعه درست پروژه مسکن مهر در مرحله عملیاتی و اجرا به بی‌راهه کشیده شد. داستان مسکن مهر با دستور مدیریت ارشد کشور آغاز شد و گرچه مساکن مهر از همه توان بانکی، یارانه‌ها، نیروی خدمات شهری و توان نیروی انسانی استفاده کردند، اما کلاغی بود که هیچوقت سالم به خانه نرسید و به دلیل کارشناسی نبودن این پروژه با موانع بسیاری مواجه شد. موانعی که سقف بافت های فرسوده را بر سر مردم آوار کردند.

با اینکه دولت های بسیاری آمدند و رفتند اما هیچکدامشان در حل این مشکل موفق نبود، بماند که در میانه دهه ۸۰  همزمان با تصدی دولت نهم و دهم- نوسازی بافت‌های فرسوده در قالب بخشی از برنامه دولت برای تامین مسکن حمایتی از طریق تسهیلات ارزان‌قیمت دولتی با اتکا به خط اعتباری بانک مرکزی در دستور کار قرار گرفت؛ این طرح که در قالب طرح نوسازی و ساخت مسکن خودمالکی امکان استفاده از تسهیلات مسکن مهر را برای مالکان بافت‌های فرسوده شهری نیز فراهم کرد، در نهایت در قالب اقدامی ناموفق، تنها منجر به احداث کمتر از نیم میلیون واحد مسکونی شد که عمده این واحدها در محدوده‌های هدف نوسازی قرار داشت.

در دولت یازدهم هم اتفاق خاصی نیافتاد و گرچه بر اساس ماده ۱۶ قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری، وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان عمران و بهسازی شهری ایران) مکلف است با همکاری وزارت کشور، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و شورای عالی استانها به منظور جلب همکاری و مشارکت کلیه دستگاههای اجرایی ذی ربط در فرآیند احیاء، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد حداکثر بعد از ۶ ماه اقدام به تهیه تدوین سند ملی راهبردی احیا و نوسازی و بازسازی بافت های فرسوده کند و به هیات وزیران ارائه دهد، اما با گذشت ماه ها از این موضوع و با وجود حجم عظیم این بافت ها همچنان این خانه ها در غم نداری ساکنانشان زیر بار فرسودگی در حال جان کندن هستند.

در همین رابطه جمشید برزگر، ‌ رئیس انجمن انبوه‌سازان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه هفته گذشته جلسات بسیار مؤثر و تخصصی با معاونان وزیر راه و شهرسازی درباره ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید داشته‌ایم، گفت: به عقیده بنده باید برای ساخت این تعداد واحد مسکونی در شهرهای‌ جدید سیاست‌گذاری‌ و نظارت‌های بسیار دقیقی صورت گیرد تا شاهد اتمام به موقع ساخت این واحدها در کشور باشیم.

وی ادامه داد: قانون برنامه چهارم، پنجم و ششم تکلیف کرده که دولت باید در راستای نوسازی بافت‌های فرسوده اقدامات لازم را انجام دهد اما تا به امروز هیچ دولتی نتوانسته و نخواسته است که نوسازی بافت‌های فرسوده انجام شود.

برزگر ادامه داد: بخش خصوصی و توسعه‌گران در صورتی که تسهیلات و حمایت‌های لازم از آنها صورت گیرد می‌توانند نوسازی بافت‌های فرسوده را به شیوه بسیار مؤثری انجام دهند.

با وجود اینکه رئیس انجمن انبوه‌سازان کشور تصریح کرده که بخش خصوصی و انبوه سازان باید وارد مرحله اجرایی شوند اما شاید این موضوع هم چندان به نفع کسانی که در این گرداب محصور شده اند نباشد، چرا که تا کنون انبوه سازان نیز کارنامه قابل قبولی از خود ارایه نداده اند.

اما از سویی دیگر هم اگر دولت در اجرای این طرح به بخش خصوصی بها ندهد این طرح مانند مسکن مهر به نتیجه خوبی نمی‌رسد و ما باید سال‌های بسیاری  چشم انتظار اتمام این طرح‌ باشیم.

به گفته رئیس انجمن انبوه‌سازان کشور با بیان اینکه ۹۷ درصد از مواد اولیه و مصالح ساختمانی تولید داخل است و تا زمانی که آسیب‌شناسی و رفع موانع این طرح‌ها انجام نشود، نوسازی بافت‌های فرسوده و یا ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید با مشکل مواجه خواهند بود زیرا که اجرای این طرح‌ها تنها به ساخت محدود نمی‌شود، با توجه به اینکه دولت طی ۱۴ سال گذشته هنوز نتوانسته ۲میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر را به اتمام برساند.

بماند که در این زمینه مشکل دیگری هم وجود دارد و آن استفاده از مصالح ساختمانی غیر استاندارد است، معضلی است که در سال های اخیر گریبان صنعت ساختمان را به صورت محسوسی گرفته ‌است تا جایی که کارشناسان مسکن در مورد غیر استاندارد بودن ساختمان‌های نوساز هشدار داده‌اند. ورود بی رویه جمعیت به شهرها، سهم خانه دار شدن را برای مردم بیشتر کرده است و این باعث شده است که مالکان خانه هایی که تا چندی پیش به یک تا دو طبقه بسنده می کردند حالا خانه های ویلاییشان را بکوبند و به ساختمان های چند طبقه تبدیل کنند، این ساختمان ها که به دست پیمانکاران سپرده می شود برای سودآوری بیشتر زمینه تخلفات را ایجاد می کنند. بنابراین خانه هایی ساخته می شوند که بعد از چند سال به سرعت به خیل بافت های فرسوده افزوده می شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =