صمدی

به گزارش ایراسین، با توجه به کارشکنی‌های اقتصادی آمریکا علیه اقتصاد کشورمان و همچنین وضع تحریم‌های جدید نفتی بسیاری از کارشناسان براین باورند که اقتصاد تک محصولی ایران باعث شده تا دشمنان این مرز و بوم به خود اجازه دهند با کارشکنی در این زمینه اقتصاد ایران را با تهدید روبرو کنند و تنها راه مقابل با این سیاست‌های خصمانه ایجاد تنوع در محصولات صادراتی و افزایش تعداد شرکای تجاری کشورمان درکنار رونق تولید داخلی است.

این درحالی است که اغلب این کارشناسان بخصوص صاحبان صنایع و دست‌اندرکاران تولید معتقدند برای ایجاد تنوع محصولات صادراتی ایران معادن و ظرفیت‌های معدنی یکی از بهترین گزینه‌هاست تا بتوانیم به قول معروف اقتصاد تک محصولی ایران با به رنگین‌کمانی از تولیدات با کیفیت صادراتی تبدیل کنیم و با استفاده از دلارهای غیرنفتی نه تنها رونق اقتصادی بلکه حجم بالایی از اشتغال را به کشورمان هدیه دهیم. به همین دلیل ایراسین گفت‌وگویی کوتاه با سعید صمدی، دبیرانجمن زغال‌سنگ ایران داشته تا از وی درباره پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های معدنی بخصوص در زمینه تخصصی خودشان بپرسد که در ادامه می‌خوانیم :

  • آیا واقعا درآمدهای معدنی را می‌توانیم به‌جای دلارهای نفتی در اقتصاد تجربه کنیم؟

قبل از اینکه بخواهم پاسخ شما را بدهم بد نیست به این نکته توجه کنید که برخی از کشورها مثل تعدادی از کشورهای آمریکای لاتین امروز اقتصادشان براساس تولید و صادرات محصولات معدنی اداره می‌شود، پس نیازی به تاکید یا یادآوری بنده نیست بلکه هم اکنون نمونه‌های موفق در جهان وجود دارد که با توجه به پتانسیل‌های معدنی بالایی که در اختیار دارند سالانه حجم بالایی از درآمدهای ارزی خود را در اقتصادشان تجربه می‌کنند و اشتغال بالایی هم برای خود دست و پا کرده‌اند. ایران نیز می‌تواند با استفاده از یک برنامه‌ریزی اصولی و همچنین تکمیل زنجیره‌های تولید در بخش‌های مختلف امتیازات گسترده‌ای در این زمینه به دست آورد که معادن زغال سنگ تنها یکی از آنهاست.

  • یکی از بحران‌های فعلی اقتصاد ایران اشتغال است، آیا معادن در بخش اشتغال هم اثرگذار خواهد بود؟

البته؛ نکته قابل توجه اینکه معادن اتفاقا اشتغال پایدار و مولد به اقتصاد ایران هدیه خواهند داد چون اصولا کار معدن بیشتر بر مبنای نیروی انسانی بنا شده است. البته اگر درباره سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز توجه دقیق و اصولی از سوی مسئولان داشته باشیم. می‌توانم برای شما مثالی جالب از میزان اشتغالزایی معادن داشته باشم تا خودتان برآوردی از حجم بالای اشتغال در معادن داشته باشید. برآوردهایی که در بخش زغال سنگ انجام داده‌ایم نشان می‌دهد تنهابا سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی تقریبا ۳ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد می‌شود که واقعا رقم قابل توجهی است و فراموش نکنیم پتانسیل‌های معدنی ایران بقدری بالاست که در برخی از محافل ایران را رنگین‌کمانی از معادن می‌شناسند. پس در شرایط فعلی اقتصاد کشورمان پتانسیل اشتغالزایی معادن را نباید نادیده گرفت.

  • به نوعی شما اشاره مستقیم به سرمایه‌گذاری داشتید؛ با شرایط فعلی اقتصاد سرمایه‌گذاری در معادن منطقی خواهد بود؟

پایه ایجاد هر فرصت شغلی در سراسر دهکده جهانی سرمایه‌گذاری است که ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما درباره منطقی بودن سرمایه‌گذاری باید بگویم، ببینید معادن اصولا نیازهای ارزی مشخصی دارند که قابلیت تامین آنها با مدیریت دقیق و اصولی وجود دارد این درحالی است که بازهم معادن محصولاتی تولید می‌کنند که ماده اولیه و مورد نیاز صنایع پایین دستی خودشان هستند، مثل زغال سنگ. به همین دلیل اگر شرایط حاکم بر قوانین کسب و کار و همچنین تصمیم‌گیری‌های اصولی داخل مرزها مناسب باشد بله سرمایه‌گذاری قطعا منطقی خواهد بود. اما بازهم تاکید می‌کنیم تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های منطقی و فارغ از هرگونه نگرش مقطعی در این زمینه تعیین کننده است. نکته ای که می‌تواند تضمین کننده جایگزینی دلارهای نفتی را از طریق صادرات مواد و محصولات معدنی تضمین کند.

  • به زغال‌سنگ اشاره کردید، در این بخش اصولا چقدر تولید داریم و مصرف داخلی چقدر است؟

براساس آمارهای موجود هم اکنون ذخایر کشور در بخش زغال سنگ تقریبا یک میلیارد و دویست میلیون تن برآورد شده است که مصرف سالانه ایران چیزی معادل ۲ میلیون تن ثبت شده ولی براساس طرح‌های جدید فولادی احتمالا در آینده نزدیک باید تجربه مصرف ۳ میلیون تنی در بازار داخلی داشته باشیم. اما درشرایط فعلی تولید ایران در بخش زغال سنگ تنها یک و نیم میلیون تن در سال است که در مقابل ذخایر کشور واقعا اندک است. پس با توجه به تولید و نیاز فعلی بازار تقریبا ۵۰۰ هزار تن واردات داریم و اگر برای سرمایه‌گذاری در معادن برنامه ریزی نکنیم در آینده وابستگی به واردات بالاتر خواهد رفت.

  • در بخش‌های مختلف صحبت‌هایتان با وسواسی خاص به موضوع سرمایه‌گذاری تاکید دارید، اصلی‌ترین عوامل افزایش سرمایه‌گذاری چیست؟

در هر صنعت موضوع جذابیت سرمایه‌گذاری متفاوت است اما یک قانون برای تمام صنایع وجود دارد آنهم تسهیل شرایط کسب و کار اما دربخش معادن می‌توانیم علاوه براین نکته به موضوع تعیین قیمت‌ نیز تاکید کنیم. ببینید در برخی صنایع تعیین قیمت‌های دستوری بلای جان تولید و سرمایه گذاری شده است که در شرایط فعلی اقتصاد واقعا نگران کننده است. اجازه دهید دربخش تخصصی خودم پاسخ دهم، امروزه تعیین قیمت و همچنین تفاوت نرخ زغالسنگ وارداتی و تولید داخل باعث شده که سرمایه‌گذاری در بخش زغالسنگ منطقی به نظر نیاید درحالی که قبلا اشاره شد علی‌رغم پتانسیل بالای معدنی به دلیل تولید کمتر از نیاز بازار ۵۰۰ هزار تن واردات داریم که به جای ارزآوری برای اقتصاد درحال ارسال ارز و ایجاد اشتغال برای سایر کشورها هستیم. پس بهتر است شرایط را بگونه‌ای مدیریت کنیم که سرمایه‌گذار با علاقه و آینده‌ای روشن وارد میدان شود نه اینکه فعالان فعلی را هم با سیاست‌های غیراصولی از میدان به در کنیم.

  • گروهی براین باورند که تولید در ایران گران است و واردات منطقی‌تر؛ نظر شما در این زمینه چیست؟

شاید به ظاهر اینگونه باشد اما در واقعیت نکاتی وجود دارد که باید به آنها توجه ویژه داشته باشیم، ببینید باز برمی‌گردم به فعالیت تخصصی خودم، تولید در زمانی گران می‌شود که حجم تولید پایین باشد، قوانین متناسب با نیاز واقعی صنعت نباشند، رقابت اصولی نباشد و در نهایت واحدها پراکنده و کوچک باشند. این اتفاق دقیقا در بخش زغالسنگ افتاده است، و برخی می‌گویند قیمت زغال‌ سنگ ایران بالاتر از نمونه‌های خارجی است، اما رسما اعلام می‌کنم اگر شرایط و قوانین دقیقی در این زمینه فراهم شود توانایی تولید زغال سنگ با ۴۵ درصد زیر قیمت نمونه‌های وارداتی را داریم که قطعا در سایر بخش‌های صنعت نیز چنین درصدهایی وجود دارد اما توجهی به آنها نشده است. ببینید امروز سیاست‌گذاری‌های غیر اصولی باعث حذف برخی امتیازات ایران شده است، درحالی که اگر بخش خصوصی واقعی وارد کار شود قطعا شرایط متفاوت خواهد بود چون بخش خصوصی هیچ انگیزه‌ای برای از دست‌دادن بازار ندارد و اصولا نمی‌خواهد محصولی گران و بدون تقاضای خرید روانه بازار کند، اما با مدیریت دولتی همه چیز برعکس است که البته تجربه هم کرده‌ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =