سهل آبادی

به گزارش ایراسین، مدتی است صحبت از جایگزینی درآمدهای معدنی به جای دلارهای نفتی شده و در آستانه روز ملی صنعت و معدن بد نیست به این نکته توجه کنیم که متاسفانه سیاست‌های مقطعی و همچنین تصمیم‌گیری‌های غیراصولی باعث شده تا هنوز جایگاه مناسبی در بازار بین المللی محصولات معدنی نداشته باشیم.

طی ۵ دهه گذشته همواره اقتصاد ایران درگیر مسایل مختلفی بوده که اولویت‌های سرمایه‌گذاری را برای ورود سرمایه‌های تازه نفس با چالش‌هایی روبرو کرده است و همین امر توانسته تصمیم‌گیری‌های صنعتی را به مقاطع کوتاه مدت‌تری هدایت کند درحالی که اصولا سرمایه‌گذاری در معادن و صنایع معدنی هرگز در این گروه نمی‌تواند منطقی و اقتصادی باشد چون دوره‌های میان مدت و بلند مدتی برای به ثمررسیدن برنامه‌های معدنی لازم است.

این درحالی است که اگر به روند برنامه‌ریزی‌های دولت برای رونق و تحریک بخش معدن و صنایع معدنی توجه کنیم در خواهیم یافت با درنظر گرفتن عوامل تاثیرگذار در اقتصاد کشورمان این سیاست‌ها نیز همواره حکم مسکن و رفع درد از این بخش داشته و خبری از برنامه‌ریزی‌های بلند مدت در راستای تکمیل زنجیره‌های مورد نیاز برای دست‌یابی به ارزش افزوده مناسب‌ نبوده است.

به صورتی که آمارها در خوشبینانه‌ترین حالت بیانگر این است که سهم معدن در تولید ناخالص داخلی کشور، حدود یک درصد و سهم صنایع معدنی حدود ۵درصد است سهمی که به هیچ عنوان برازنده توانمندی، تخصص، پتانسیل و فرصت‌های موجود کشور ایران نیست.

در این زمینه می‌توان به تفاسیر شخصی از قانون، تصمیم‌گیری‌های کوتاه‌مدت و همچنین بی‌توجهی به نیاز واقعی معادن و صنایع معدنی را می‌توان از اصلی‌ترین مشکلات و چالش‌های پیش روی صنعت معدن و صنایع معدنی دانست مواردی که اگرچه بارها در جلسات، نشست‌ها و حتی قوانین تدوین شده از آنها یاد کرده‌ایم اما هنگام اجرا کوچکترین توجهی به اصل مهم وجودی آنها نشده است.

این نوع سیاست‌گذاری و برخورد با صنعت معدن و صنایع وابسته به آن باعث شده تا در معادلات بین المللی علی‌رغم اینکه پتانسیل‌های بالایی داریم جایگاه مناسبی برای خودمان دست و پا نکرده باشیم به صورتی که با کوچکترین نوسان یا کارشکنی خارجی‌ها صنعت معدن و صنایع وابسته به آن درگیر چالش‌هایی می‌شوند که برای اقتصاد ایران به جای ارزش افزوده هزینه‌های سربار و زیان به ارمغان آورده‌اند.

پس امروز در آستانه روز ملی صنعت و معدن و همچنین اهمیت دوری از اقتصاد تک محصولی یا همان اقتصاد نفتی باید برای رونق معادن و صنایع وابسته آن برنامه‌ریزی اصولی و منطقی داشته باشیم چون فرصتی طلایی در اختیارمان قرار گرفته که با تکمیل زنجیره‌های تولید ارزش افزوده بالاتری را با این شرایط برای اقتصاد کشور اسلامی خود مهیا کنیم

  1. بررسی مشکلات واقعی در صنایع معدنی و معادن
  2. تدوین و تصمیم‌گیری راهکارهای عملی، علمی و اصولی با توجه به نظر کارشناسان و اهالی فن
  3. اجرای دقیق و بدون تاخیر در این تصمیم‌گیری‌ها با بازرسی‌های دوره‌ای که بتواند تضمین رسیدن به اهداف تعیین شده باشد
  4. تسهیل در امور فعالیت صنایع معدنی و معادن بجای ایجاد مانع
  5. تامین نیازهای مالی  فعالان واقعی در این بخش از اقتصاد با پایین‌ترین نرخ ممکن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =