لاهوتی

درشرایطی که کارشکنی‌های اقتصادی آمریکا علیه کشورمان شدت گرفته و تقریبا مبادلات خارجی ایران با سایر کشورها فراز و فرودهایی را تجربه می‌کند؛ انتشار برخی اخبار نسبت به فعالیت بازرگانان کشور می‌تواند مشکلات اقتصادی ایران را دوچندان کند.

به گزارش ایراسین، امروز با درنظر گرفتن مشکلاتی که در مبادلات بانکی ایجاد شده و تحریم‌ها بخش‌های مختلف صنعت و تولید ایران را هدف گرفته انجام فعالیت‌های تجاری با سایر کشورها به خودی خود امری فرسایشی و مشکل به نظر می‌رسد که نیازمند آرامش برای ادامه حیات خود است.

این  درحالی است که دستورالعمل‌ها، اخبار و به قول معروف جریان‌سازی‌هایی که طی روزهای گذشته نسبت به جابجایی و انتقال ارز حاصل از صادرات ایجاد شده نه تنها فضای متشنجی برای بازرگانان ایجاد کرده بلکه به نوعی فعالیت‌های آنها را تحت تاثیر قرار داده و بعضا باعث خروج آنها از فعالیت‌های ذاتی یا همان تجارت شده است.

در این شرایط که برخی متخلفان باعث برهم خوردن تعادل اقتصادی کشور شده‌اند و گروهی هم جریان‌سازی علیه بازرگانان و تجار را آغاز کرده‌اند هستند افرادی که سال‌ها فعالیت سالم تجاری انجام داده‌اند و اکنون به دلیل نگرانی از تبعات این جریان تقریبا فعالیت‌های تجاری خود را قطع کرده‌اند تا در شرایط عادی دوباره کارشان را آغاز کنند، اما می‌دانیم در این شرایط خروج بازرگانان واقعی از تجارت به زیان اقتصاد کشور است، چون صادرات نفتی به حداقل خود رسیده و اکنون نوبت به استفاده از فرصت‌های تجاری غیر نفتی هستیم.

در چنین شرایطی مسئولان و سیاست‌گذاران کلان اقتصادی کشورمان با درنظر گرفتن اهمیت آرامش در محیط بازرگانی و تجاری ایران باید به‌گونه‌ای سیاست‌گذاری کنند که هرگونه تنش از این بخش اقتصاد کشور دور بماند، به این ترتیب بازرگانان و تجار می‌توانند در شرایط تحریمی نسبت به مدیریت بازارهای صادراتی و همچنین یافتن بازارهای جدید گام موثرتری برداشته و در نهایت اقدام به صادرات کنند نه اینکه دائم نگران برخوردهای احتمالی داخل مرزهای کشورمان از سوی مسئولان بنشینند و دست روی دست بگذارند.

البته لازم است به این نکته هم توجه داشته باشیم که موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات با توجه به سخت‌تر شدن تحریم‌ها قطعا مشکل خواهد بود و احتمالا در بسیاری از موارد صادرکنندگان نمی‌توانند این کار را با سرعت و امنیت بالا انجام دهند از این رو بهتر است مسئولان در این زمینه هم با انجام واردات نسبت به تسویه بدهی صادرکنندگان سیاست‌گذاری کنند.

این درحالی است که نباید اصولا فراموش کنیم فرایند بازرگانی و فعالیت‌های تجاری زیرسایه آرامش انجام می‌شود و می‌تواند منافع اقتصادی برای کشورمان ایجاد کند نه اینکه بخواهیم در محیطی پرتنش وارد میدان تجاری شویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =