البرت بغزیان

به گزارش ایراسین، طی سال گذشته و با افزایش تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه اقتصاد کشورمان یکی از صنایعی که بیش از دیگران با چالش روبرو شد صنعت خودرویی ایران بود؛ صنعتی که با امضاء تفاهم نامه برجام یکی از بیشترین دستاوردها را برای خود متصور بود و قرار بود برای اقتصاد کشورمان به عنوان محرکی قابل توجه شناخته شود.

این درحالی است که می‌بینیم تنها پس از گذشته سه سال از این اتفاق صنعت خودرویی ایران نه تنها مسیر توسعه و رونق را طی نکرده بلکه عاملی در بروز بحران قابل توجهی در اقتصاد کشور نیز بوده به این ترتیب که با آغاز مرحله جدید تحریم‌های آمریکا این صنعت درگیر مسایلی شد که اکنون خریداران را نیز با مشکلات عمده‌ای روبرو کرده است.

به راستی واقعیت این صنعت که در شرایط مختلف حمایت‌های بی‌چون و چرای دولتی را در اختیار دارد هنوز نتوانسته به عنوان صنعتی مستقل و قابل اعتماد به دودوتای اقتصادی کشورمان کمک کند و همواره درگیر مسایل حاشیه‌ای بوده و هرچند وقتی یکبار مشکلاتش در جامعه نمودی قابل توجه داشته است؟

گروهی براین باورند که سوء مدیریت و دیگران کارشکنی‌های غرب علیه اقتصاد کشورمان را عوامل اصلی این مشکلات معرفی می‌کنند درحالی که شاید پاسخ نبود گوش شنوای صنعت خودرو به خواسته بازار و منافع ملی کشورمان است. گوشی که اگر طی چند سال اخیر خوب دقت می‌کرد می‌توانست برای شرایط امروز برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهد.

حمایت‌های بی‌چون و چرای دولت از این صنعت به ظاهر اشتغالزا و سودآور باعث شده تا مدیران این صنعت به هیچ عنوان دنبال ارتقاء کیفیت محصولات خود نبوده و تنها به گسترش سهم بازار خود فکر کنند تفکری که عامل اصلی وابستگی صنعت خودرویی ایران به صنایع خارجی شده و اکنون با کوچکترین کارشکنی می‌بینیم چقدر این صنعت وطنی شکننده است.

در این دوره اگر واقعا تصمیم‌گرفته‌ایم صنعت خودروی ایران را از مشکلاتش دور کنیم و در آینده نیز در جایگاه واقعی این صنعت از امتیازاتش بهره‌مند باشیم لازم است یکبار برای همیشه بپذیریم که گوش شنوایی در این صنعت نبوده و باید مدیران ارشد خودروساز کشورمان در راستای تامین منافع ملی گام موثرتری بردارند.

توجه به توانمندی‌های داخلی، دوری از هرگونه رانت، دقت در تامین نیاز اصلی خریداران و بطور کلی نزدیک شدن به مراکز علمی در صنعت خودرویی شاید نسخه‌ای کارآمد برای برون‌رفت از این مشکلات است نه اینکه برای رفع مشکلات به دنبال ارایه راهکارهای مقطعی مثل واردات خودروهای دست دوم باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =