رییس مرکز ملی فضای مجازی ایران

رییس مرکز ملی فضای مجازی ایران با اشاره به اینکه در فضای فعلی با توجه به دیجیتالی شدن با شفافیت زیادی روبرو هستیم که کدر شده است اظهار داشت: در این فضا شفافیت به قدری است که ایجاد کدری کرده است .

به گزارش ایراسین، ابوالحسن فیروزآبادی در چهاردهمین جشنواره روابط عمومی های استان اصفهان افزود: یکی از راهکارهایی که می توانیم شفافیت را به دست بیاوریم ایجاد آمادگی برای افزایش سواد رسانه ای است.

وی با اعلام اینکه دوره فضای مجازی، دوره ای است که ابزارهای دیجیتالی، فضایی را خلق کرده اند که به مراتب از فضای واقعی موجود در عصر دیجیتالی بزرگتر است گفت: یکی از مهمترین ویژگی های این فضا که مورد توجه روابط عمومی‌ها نیز هست بحث اجتماعی شدن و برجسته شدن ویژگی های اجتماعی در همه حوزه‌ها است، مساله ای که شبکه گسترده جهانی را ایجاد کرده است.

رییس مرکز ملی فضای مجازی ایران تصریح کرد: در زمان حال که به تفسیری در دوره دیجیتالی شدن قرار داریم، علاوه بر صدا، موضوع چند رسانه‌ای‌ها، ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات و بحث پردازش‌ها مطرح شد و ابزارها به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفتند که این مساله باری که بر دوش روابط عمومی ها است را سنگین تر کرده است.

فیروزآبادی با اشاره به اینکه اکنون روابط عمومی ها به شدت اجتماعی تر از گذشته شده اند به دلیل اینکه فضای دیجیتالی باعث شده است هر آنچه در دنیای دیجیتالی تولید می شود پوشش جهانی داشته باشد در حالی که تا پیش از دوره بلوغ اجتماعی مخاطب همه جهان نبود، اما امروز افراد می‌توانند محتوایی را تولید کنند که ماندگاری جاودانه داشته باشد در هر زمان در دسترس باشد.

وی افزود: استفاده از این دستگاه‌ها به اندازه‌ای است که اکنون تعداد دستگاه‌های دیجیتالی را نزدیک به ۱۵ میلیارد تخمین زده اند که از این تعداد پنج میلیارد آن تلفن‌های همراه و ۱۰ میلیارد دیگر سایر دستگاه‌ها است که با یکدیگر در یک شبکه گسترده جهانی قرار دارد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور اضافه کرد: با توجه به اینکه روابط عمومی ها با بازیگران جدیدی مواجه هستند و نمی‌توان گفت تنها با روابط عمومی‌های گذشته تفاوت ابزاری دارند، بلکه علاوه بر ابزارهای جدید شرح وظایف این بازیگران جدید و روابط بین آنان تغییر کرده است بنابراین نهادهای رسمی و غیر رسمی باید به سمت گسترش سواد رسانه ای بروند.

وی اظهار داشت: از خصوصیات این فضا تعاملی بودن و مشارکت است که باعث شده در بحث حکومت گردانی مفاهیم جدید خلق شود و بعضی از پدیده‌ها مانند سازمان های مردم نهاد به دلیل فضای مجازی به رسمیت شناخته شود، چرا که در فضای حقیقی تولید خبر می‌شود، در فضای مجازی منتشر می‌شود و به صورت پدیده بومرنگ مجددا به فضای حقیقی باز می‌گردد.

رییس مرکز ملی فضای مجازی ایران افزود: روابط عمومی ها باید به صورت هفت در ۲۴ عمل کنند و دیگر نمی‌توانند در ساعات اداری پاسخگو باشند در غیر این صورت سیاه‌ نمایی‌ها که حاصل جهل است پدید می آید که باید مورد توجه روابط عموم‌ی ها قرار بگیرد.

فیروزآبادی با تاکید بر اینکه از سویی دیگر ما با اخبار جعلی و فیک نیوز و بات هم مواجه شده ایم که به شکل ماشینی توسط ربات ها ایجاد می شوند اظهار داشت:  این پدیده بسیار جدی است، به طوری که طبق آمار از ۳۵۰ میلیون کاربر توییتر با ۷۰ میلیلون کاربر فیک روبه رو هستیم که اگر به این موضوع پاسخ درستی داده نشود با یک بحران روبرو خواهیم شد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور در پایان گفت: اکنون سعی می‌کنیم «یو جی سی ها» از طریق نهادهای رسمی آموزشی کشور توجیه کنیم، اما این کفایت نمی کند چراکه باید متناسب با تحولات اصلی روابط عمومی‌هایی داشته باشم که نتورک بودن را متوجه باشند و به فراخور ماموریتی که دارند باید درهمه جا حضور داشته و به روز عمل کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =