قلی خسروی

درحالی با فرارسیدن فصل تابستان تنور قیمتی در بازار مسکن گرم‌تر شده است که نباید فراموش کنیم بی‌قانونی یا قدیمی بودن قوانین حاکم بر این بازار عاملی در آشفتگی و همچنین نابسامانی آن شده است. در این بازار هرچه بوده از گذشته‌ها شکل گرفته و درواقع زمینه‌ای برای بروز رانت‌ها و سوء‌استفاده‌های گسترده فراهم شده است.

به گزارش ایراسین، برای بررسی مشکلات موجود لازم است از همان ابتدای کار یعنی ساخت و ساز به موضوع بنگریم و از خشت اول قوانینی متناسب با شرایط روز جامعه تدوین و اجرایی کنیم. به عنوان مثال اکنون در بخش ساخت و ساز همواره موضوع تولید مسکن به صورت سنتی و با حضور فعالان غیرتخصصی عاملی در نبود توازن میان عرضه و تقاضا شده و در برخی موارد حتی سوداگری به مشکلات دامن زده است.

در این بخش باید با ایجاد شرایط و اجرای قوانین تازه صنعتی سازی تولید مسکن را در دستورکار قرار دهیم تا علاوه بر ورود فناوری‌های نوین در این بخش افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید را هم تجربه کرده باشیم. به این ترتیب کاهش زمان تولید مسکن و همچنین کاهش هزینه‌های تولید در روند ورود تعداد واحدهای مسکونی به بازار اثرگذاری مثبت داشته و در نهایت اولین گام برای نزولی شدن نرخ خرید و فروش برداشته می‌شود که به دنبال آن شاهد کاهش نرخ اجاره بها نیز خواهیم بود.

در این زمینه استفاده از تجارب و دستاوردهای کشورهای توسعه یافته و موفق در امر مدیریت قیمت مسکن می‌تواندبسیار مفید باشد به این دلیل که هنوز در بخش مسکن ما مشغول بهره‌گیری از قوانین تاریخ گذشته هستیم و در شرایط فعلی احتمال رسیدن به راهکارهای منطقی تقریبا نزدیک به صفر است.

اما در بخش نرخ اجاره بها اگرچه مسکن‌های اجتماعی و سایر طرح‌های دولتی می‌تواند مفید باشد اما اصلاح قانون مالک و مستاجر و نحوه تنظیم قراردادها عاملی است که در مدیریت بهتر شرایط امکانات بهتری در اختیار مسئولان قرار می‌دهد به این ترتیب که بجای قراردادهای یکساله می‌توان با تصویب قوانین تازه قراردادهای بلندمدت با افزایش نرخ تعیین شده یا حتی نرخ ثابت را جایگزین کرد.

این درحالی است که گام آخر برای ساماندهی بازار مسکن اجرای دقیق قانون مالیاتی در بخش مسکن است حال چه برای معاملات خرید و فروش و چه در بخش اجاره مسکن به این دلیل که وقتی قانون مالیاتی براساس آنچه تصویب شده است دقیق اجرا شود اصولا مالکین و یا تولید کنندگان مسکن نمی‌توانند هرطور که علاقمند هستند و شرایطشان اجازه می‌دهد در بازار تعیین تکلیف کنند و موضوع سوداگری نیز از این بازار رخت برخواهد بست.

پس برای مدیریت بازار مسکن شاید نیازی نیست به دنبال فرمول‌ها و قوانین سخت و پیچیده‌ای باشیم بلکه کافی است قوانین سنتی حاضر که هیچ ارتباطی به شرایط فعلی بازار کشورمان را ندارد حذف و بجای آنها قوانین کارشناسی و بروز شده‌ای استفاده کنیم که اولین دستاورد آن تجربه سامان و آرامش در این بازار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =