روغن موتور

درحالی روند روبه رشد قیمت‌ها یکی پس از دیگری در اقلام مختلف تجربه می‌شود و خودرو و قطعات یدکی آن نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند، امروز رئیس اتحادیه مکانیسین‌های تهران اعلام کرد: در پی یک تصمیم‌گیری هماهنگ از سوی تولید کنندگان روغن موتور هم گران شده است.

به گزارش ایراسین، علیرضا نیک آئین، در این زمینه گفت: درحالی اقلام مختلف مصرفی برای خودرو روند افزایش قیمت را تجربه کرده است که از ابتدای هفته جاری کارخانه‌های تولید کننده روغن موتور قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند.

نیک‌آئین با اشاره به افزایش نرخ ارز در ادامه افزود: افزایش نرخ دلار باعث شده اغلب کالاها چه وارداتی و چه تولید داخل تغییر قابل توجه قیمت را تجربه کرده باشند، ولی در آخرین تغییرات قیمتی در بازار لوازم خودرو افزایش ۷۰ درصدی قیمت انواع روغن تجربه شده و از سوی تولیدکنندگان اعمال شده است.

وی تاکید کرد: این اقدام بی‌سروصدای تولیدکنندگان می‌تواند مشکلاتی را برای سایر بخش‌ها از جمله حمل و نقل عمومی ایجاد کند و درنهایت قیمت تمام شده کالاها در سراسر کشور درگیر چنین سیاستی می‌شود و هیچ اتفاق مثبتی در اقتصاد روی نخواهد داد.

به گفته این مقام صنفی کارخانه‌های روغن موتور اعلام کرده‌اند هزینه‌های تولید و تامین مواد اولیه آنها بسیار افزایش یافته و تنها راهکار افزایش قیمت محصولات است اما باید از این کارخانه‌ها پرسید آیا سرمایه‌گذاری یا برنامه‌ریزی هدفمندی برای افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های اضافه داشته‌اند یا خیر؟

نیک‌آئین در ادامه به خبرنگار ما گفت: روغن موتور یک کالای مصرفی در خودرو است که باید براساس پیمایش و میزان مصرف تعویض شود اما درصورتی که قیمت این کالا غیراصولی افزایش یابد بسیاری از مالکان خودرو نسبت به تعویض آن دیرهنگام اقدام می‌کنند و نه تنها به خودشان بلکه به محیط زیست و کل کشور آسیب وارد خواهند کرد.

وی معتقد است آلودگی هوا و محیط زیست اولین دستاورد بی‌توجهی به کیفیت روغن موتور استفاده شده در موتور یا عدم تعویض به موقع آن است بنابراین لازم است مالکین محترم به این نکته توجه داشته باشند که باید روغن خودرو براساس استاندارد تعیین شده در دفترچه خودرو تعویض شود.

رئیس اتحادیه مکانیسین‌های تهران یکی دیگر از تبعات منفی افزایش قیمت روغن موتور را افزایش تخلف و سودجویی خواهد شد به همین دلیل لازم است برای تعیین قیمت جدید دقت عمل بهتری داشته باشیم و اصولات اجازه سوء استفاده را به برخی گروه‌های متخلف ندهیم.

مبنای محاسبه قیمت روی قوطی است

در همین حال داوود سعادتی نژاد، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنچرگیران و فیلترسازان تهران با اشاره به اینکه قیمت روغن موتور ۷۰ درصد گران شده است، گفت: با رشد قیمت روغن موتور سردرگمی برای واحدهای تعویض روغن و مصرف‌کنندگان ایجاد شده زیرا محصولات قدیمی به نرخ روز به فروش می رسد.

سعادتی‌نژاد در ادامه افزود: در چند روز اخیر قیمت روغن موتورهای دیزلی ۶۰ درصد و روغن موتورهای بنزینی ۷۰ درصد رشد داشته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنچرگیران و فیلترسازان تهران یادآور شد: قیمت‌گذاری و نظارت بر رعایت قیمت‌ها برعهده سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان و سازمان صنعت، معدن و تجارت است و اتحادیه در این زمینه قدرت اجرایی ندارد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ایجاد شده در پی افزایش قیمت روغن‌موتور آن است که محصولات تولید گذشته به قیمت روز در بازار عرضه می‌شود و این موضوع سردرگمی برای واحدهای تعویض روغن و مصرف‌کننده نهایی ایجاد کرده است.

سعادتی‌نژاد در پاسخ به این سوال که نظارت بر رعایت عرضه محصول با قیمت مصوب و درج شده بر روی بسته‌بندی بر عهده کدام نهاد است، گفت: نظارت بر بازار بر عهده اتاق اصناف، سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنچرگیران و فیلترسازان تهران یادآور شد: واحدهای صنفی که محصولات تولید گذشته را به قیمت روز عرضه کنند با آنها برخورد خواهد شد به این دلیل که مبنای محاسبه صورتحساب مشتری قیمت درج شده روی کالاست.

وی تاکید کرد: بازار با کمبود محصول مواجه نیست اما باید نظارت و فعالیت قابل توجهی در شبکه توزیع صورت گیرد تا کالا از مسیر درست و به لحظه به بازار تزریق شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =