• ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶
  • کد خبر: 2488
  • readingTime: ۳ دقیقه
هتل

یک هتل ۵ ستاره ، ۵ هتل چهار ستاره و ۱۰ هتل سه ستاره تنها دارایی با ارزش اصفهان محسوب می شود که این موضوع برای گردشگرانی که اصفهان را به عنوان منطقه گردشگری امن در سطح خاورمیانه انتخاب می کنند چندان مطلوب نیست.

به گزارش ایراسین، زمزمه های ساخت هتل از روی کارآمدن شورای چهارم پررنگتر شد. با این اوصاف و با توجه به اینکه اصفهان اکنون جزء ۵ شهر گردشگری مهم دنیا به شمار می رود و هیچ گاه از وجود توریست خالی نبوده، باید منتظر ورود حجم بیشتری از توریست به شهر اصفهان باشیم. این در حالی است که به طور میانگین هر ساله سه میلیون گردشگر وارد شهری می شود که تنها ۵۶ هتل و با ظرفیت ۱۶ هزار تخت برخوردار است.

مساله ای که شورای شهر چهارم در سال دوم فعالیتش به آن پرداخت تا شاید فکری به حال محرومیت زدایی از زیرساخت های هتل سازی در اصفهان بکند. پارلمانی ها بر این موضوع متحد شدند تا طرحی مصوب شود که سرمایه گذاران را تشویق به هتل سازی کند. مبنای این طرح بر اساس معافیت از عوارض هتل سازی به مدت سه سال بود. طرحی که به سرمایه گذاران اجازه می داد با تسسهیلات بیشتری اقدام به هتل سازی کنند هر چند این طرح چندان موفقیت آمیز نبود و به گفته جهانگیری یکی از اعضای سابق کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان، در مدیریت شهری قبلی آنچنان که باید و شاید تبلیغات در این زمینه انجام نشد و در نهایت ابتر ماندن مصوبه را به دنبال داشت.

گرچه یکی از کارشناسان حوزه گردشگری اعتقاد دارد دلیل ابتر ماندن این مساله توجیه ناپذیربودن اقتصادی ساخت هتل ۵ ستاره در اصفهان است. رضا برادران اصفهانی در گفتگو با ایراسین می گوید: «قول های زیبایی داده می شود که مدینه فاضله ای برای سرمایه گذاران ساخته است. در حالی که حبابی بیش نیست و سرمایه گذار ترجیح می دهد بدون اینکه در بروکراسی های اداری گرفتار شود، عطای ساخت هتل را به لقایش ببخشد

حالا مدینه فاضله برای سرمایه گذاران ساخت هتل های پنج ستاره در کیش و مشهد است. شهرهایی که سنگ های کمتری را جلوی پای سرمایه گذار می اندازند و همین باعث می شود که کلان شهر اصفهان فاصله زیادی با دیگر شهرهای بزرگ کشور پیدا کند. رضا برادران اصفهانی معقتد است صندوق توسعه ملی تا کنون هیچ بودجه ای در زمینه هتل و هتل سازی تامین نکرده است و همین موضوع مهمترین دلیل عقب ماندن شهر اصفهان از توسعه هتل سازی است.

بماند که تبلیغات تشویقی در سال سوم فعالیت شورای چهارم هم دردی را دوا نکرد. در این سال مقرر شد که معافیت هتل سازان به ۵ سال افزایش یابد، تا سرمایه گذاران بیشتری به این سمت سوق یابند. در مقابل اما هتل سازان معتقد هستند که باید سیاست های مالیاتی و قانون های مربوط به آن تصحیح شود. چرا که پرداخت مالیات کمر سرمایه گذاران را خم می کند و باعث می شود که ساخت هتل ۵ ستاره صرفه اقتصادی نداشته باشد.

داشتن دایره ای بزرگ و بدون تبعیض برای همه مشارکت کنندگان در امر سرمایه گذاری هتل سازی و ارائه مشاوره در این زمینه از جمله راهکارهایی است که مشاور حقوقی اتحادیه هتلداران اصفهان بر روی آن تمرکز می کند و تاکید دارد عوارض، هیچ نقش تشویقی برای سرمایه گذار ندارد. چرا که سرمایه گذاری که برای ساخت یک هتل ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه می کند، حمایت های مقطعی به دردش نمی خورد.

از سویی دیگر موازی کاری ها در امر ساخت هتل باعث شده که همچنان اصفهان محروم از هتل های مناسب باشد. سیاست هایی که متولیان گردشگری را افزایش داده و هر مسئولی خود را متولی این صنعت می داند.   به همین دلیل هم فشار بر روی سرمایه گذار اصفهانی  اکنون به اهرمی نامتعادل برای هتل سازی تبدیل شده است.

در این شرایط رئیس اتحادیه هتلداران از جمله کسانی است که اعتقاد دارد وضعیت اصفهان از لحاظ ورود سرمایه گذاران طی دو سال گذشته بهتر شده و شرایط رو به رشدی داریم.

 نریمانی به آمارهایی اشاره می کند که شاهد این موضوع است که اکنون ظرفیت هتل های اصفهان بیش از ۱۶ هزار تخت است و قابلیت افزایش تا ۲۵ هزار تخت هم وجود دارد.

هرچند رئیس اتحادیه هتلداران اصفهان سرمایه گریزی از اصفهان را هم قبول ندارد و معتقد است اکنون نسبت به سالهای گذشته شرایط بهتری داریم و نمی توانیم بگوییم که کلنگ هتل سازی در اصفهان به زمین نمی خورد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =