مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به وضعیت ایمنی بازار بزرگ اصفهان گفت: این بازار تنها سهم ما نیست بلکه میراث جهانی به شمار می رود و باید در حفظ آن کوشا باشیم و مراقب باشیم که ماجرای پلاسکو تکرار نشود.

به گزارش ایراسین، محسن گلابی در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: نباید تا زمانی که حادثه ای اتفاق نیفتاده دست روی دست بگذاریم و منتظر باشیم تا بعد از اتفاق یا حادثه ای اقدام به ایمن سازی کنیم.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی که قدرت خرید پایین آمده و هزینه ها سرسام آور شده است باید به فکر اجناس و کالاهای مغازه داران که در بازار انباشت شده باشیم و به همین خاطر مردم نباید فکر کنند که نصب یک کپسول آتش نشانی که تنها سه ساعت به طول می انجامد هزینه ای دربردارد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان ادامه داد: بازار اصفهان دارای عرض کمی بوده و امکان تردد خودروهای آتش نشانی وجود ندارد از سویی دیگر سقف بازار همانند کوره ای است که هر لحظه ممکن است آتش بگیرد و پر شده از سیم های برق این در حالی است که کف بازار داکت‌های برق پیش بینی شده تا از حوادث یا احتمال حریق جلوگیری شود.

گلابی با بیان اینکه در سال ۹۱ تعداد دو هزار کپسول اطفاء در سطح بازار اصفهان توزیع شده است، تصریح کرد: در بازار اصفهان شیرهای هیدرانت نصب شده و از دو ماه قبل جلساتی با معاون دادگستری اصفهان برگزار و دغدغه‌های سازمان آتش نشانی نسبت به ایمنی بازار را اعلام کردیم زیرا معتقدیم اگر یک نفر برای خرید وارد مغازه می‌شود باید ایمنی خریدار برقرار باشد.

وی با تاکید بر اینکه توصیه سازمان آتش نشانی این است که مجامع صنفی در زمان صدور پروانه کسب و یا تمدید آن واحد صنفی را ملزم به دریافت استعلام از سازمان آتش نشانی کنند اظهار داشت: اگر ساماندهی سیم‌های سقف بازار اصفهان برعهده اداره برق است باید دراسرع زمان طراحی‌ها و جابه جایی سیم‌ها انجام شود و اگر ارتباطی با اداره برق ندارد باید حکم قضایی صادر، سیم‌های برق جمع آوری و مشکل رفع شود زیرا حادثه‌های زیادی در شهر اتفاق افتاده که عامل آن اتصال سیم‌های برق بوده است.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آمارهای تماس با آتش نشانی گفت: براساس آمارهای موجود ۸۷درصد از تلفن های شهروندان با ۱۲۵ آتش نشانی منجر به عملیات نمی‌شود که در این میان درصدی از تماس‌ها نیز مربوط به مزاحمت‌ها است.

وی با ابراز نگرانی از اینکه هنوز برخی افراد در تماس ۱۲۵ به اشتباه گزارش از حادثه‌ای که وجود ندارد را اعلام و ایجاد مزاحمت می‌کنند، تأکید کرد: صداقت سازمان آتش نشانی باعث می‌شود تمام تلفن‌ها و اخبار وصاله را حمل بر درست بودن آن بگذاریم.

گلابی تعداد کل عملیات امداد و نجات و اطفاء حریق در سال گذشته ۱۰ هزار و ۷۹ مورد عنوان کرد و افزود به طور متوسط روزانه ۲۸ مورد حریق و حادثه در سال گذشته اتفاق افتاده که در بخش آمار آتش سوزی با ۱۹درصد کاهش و در بخش حوادث با دو درصد افزایش روبه رو بودیم.

وی ادامه داد: ۶۱درصد از آمار گزارش‌ها در سال گذشته به حوادث اختصاص دارد و ۳۹درصد از آمار کل گزارشات شامل آتش سوزی‌ها می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه آمار کل فوت شدگان در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۲۳درصد کاهش یافته است، گفت: آمار کل نجات یافتگان در سال ۹۷ نسبت به سال قبل از آن ۱۶درصد افزایش یافته است که ۵۶ درصد از نجات یافتگان مرد و ۴۴ درصد زن بوده‌اند.

وی تصریح کرد: آمار حادثه سقوط درخت، رویت مار و محبوس شدن در آسانسور در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ به ترتیب ۳۰درصد، ۲۴ درصد و ۴۷درصد افزایش یافته و آمار حوادث مربوط به ساختمان شامل گودبرداری، ریزش نما و نخاله، ریزش آوار، نشست و تخریب ساختمان فرسوده نسبت به سال ۹۳ حدود ۲۴ درصد کاهش یافته است.

گلابی با بیان اینکه آمار حریق ضایعات در سال گذشته نسبت به سال ۹۶ تا ۳۲درصد کاهش یافته است، افزود: این نوع حریق حدود ۴۱درصد از آمار کل آتش سوزی‌ها را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: آمار تصادفات در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حدودچهار درصد کاهش یافته است و ۸۸ درصد از تصادفات امدادرسانی شده توسط سازمان مربوط به داخل شهر و ۱۲درصد مربوط به خارج از محدوده شهر اصفهان بوده است.

وی در ادامه در رابطه با ایمنی بیمارستان های اصفهان نیز گفت: ساختمان اکثر بیمارستان‌های شهر اصفهان قدیمی است و دارای مشکلات سازه ای هستند که در بازدیدهایی که از تعداد بیمارستان‌ها انجام شد نواقص زیادی مشاهده کردیم که برای رفع آن مکاتباتی با مراجع ذی صلاح انجام شده است.

گلابی اظهار کرد: بیمارستان‌ها و مدارس از جمله بخش‌هایی هستند که درخصوص مباحث ایمنی از سازمان آتش نشانی استعلام دریافت نمی‌کنند در حالی که ملزم به استعلام هستند تا بررسی براساس استاندارد صورت گیرد.

وی با اشاره به فرهنگسازی های مناسب در زمینه مباحث مربوط به چهارشنبه آخر سال نیز گفت: در ایام چهارشنبه سوری نیز باتوجه به آموزش‌های زیادی که در مدارس، مساجد، مهدهای کودک، ادارات، دانشگاه‌ها و موسسات فرهنگی انجام شد حادثه‌ای اتفاق نیفتاد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان عنوان کرد: میزان آموزش‌های ارائه شده توسط واحد آموزش سازمان آتش نشانی اصفهان در سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱درصد رشد داشته است.

گلابی با تأکید بر اینکه در خصوص پیشگیری و ایمنی جای تخفیف وجود ندارد، گفت: اگر تخفیفی قائل شویم امکان این که حادثه بزرگی اتفاق افتد، وجود دارد از این رو آماده ارائه مشاوره به شهروندان در خصوص مباحث ایمنی و حریق در ساختمان‌ها هستیم.

وی افزود: گاهی ساخت و سازهایی انجام و واحدهای مسکونی بدون دریافت پایان کار تحویل خریداران می‌شود، اما مردم قبل از خرید ساختمان باید به این موضوع توجه داشته باشند که ساختمان مورد نظر حتما پایان کار داشته باشد.

دیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه به زودی چهارراه پروین به نام چهارراه آتش نشانی نام گذاری خواهد شد، افزود: رشته آتش نشانی در سطح مقطع متوسطه در بخش کارودانش برای علاقه مندان اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۵ بانوی داوطلب آتش نشان در سازمان آتش نشانی اصفهان هستند، اظهار کرد: از خبرنگاران رسانه‌ها دعوت می‌کنیم که با گذراندن دوره‌های آموزشی سطح یک، دو و سه به جمع بانوان داوطلب آتش نشانی اصفهان بپیوندند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: آمار فوت شدگان حوادث گازگرفتگی در سال گذشته پنج نفر بوده که در مقایسه با سال قبل ۶۱ درصد کاهش یافته است.

وی گفت: حدود ۷۵درصد از حوادث گازگرفتگی سال گذشته مربوط به نیمه دوم سال بوده است، همچنین بررسی آمار حوادث گازگرفتگی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد بیشترین حوادث مربوط به دی ماه هرسال است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =