• ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
  • کد خبر: 2469
  • readingTime: ۲ دقیقه
مسعود دانشمند

به گزارش ایراسین، طی روزهای اخیر انتشار اخبار حملات تروریستی به برخی کشتی‌های پهلوگرفته در بندر فجیره در حاشیه جنوبی خلیج فارس باعث برخی سوء‌تفاهم‌ها درباره تامین کالا برای ایران شد. در این زمینه با مسعود دانشمند، رئیس فدراسیون حمل ونقل گفت‌ و گویی داشتیم که در ادامه می‌خوانیم:

  • حملات تروریستی در بندر فجیره آیا واقعا برای تامین کالاهای ایرانی مشکلاتی ایجاد کرده است؟

خیر؛ با توجه به نوع کاربری این بندر مخاطبان باید درنظر داشته باشند که اصولا این بندر برای تخلیه و بارگیری کالا مورد استفاده نیست و هیچ خللی در زمینه جابجایی کالا برای ایران یا هرنقطه دیگر ایجاد نشده است.

  • بطور کلی چرا کشتی‌ها در این بندر پهلوگرفته بودند؟

با توجه به نوع کاربری این بندر؛ کشتی‌ها برای سوختگیری و خدمات مورد نیاز در فجیره پهلومی‌گیرند. بنابراین همانطور که قبلا اشاره شد این بندر هیچ ارتباط به جابجایی کالا نداشته و تنها مربوط به ارایه خدمات به کشتی‌ها است.

  • آیا این بندر رقیبی برای بنادر ایرانی به شمار می‌آید؟

به هیچ عنوان؛ اصولا ایران بندری با چنین کاربری نداشته و هیچ رقابتی تا این لحظه درکار نیست اما با همکاری سازمان کشتی‌رانی و شرکت نفتکش قرار است بخشی از بندر قشم با همین کاربری به زودی شروع به کار کند. در این صورت می‌توان گفت یکی از رقبای منطقه‌ای بندر قشم همان بندر فجیره است. اما اکنون هیچ رقابتی در کار نیست.

  • نقش بندر جبل‌العلی در جنوب خلیج فارس برای ایران چیست؟

ببنید این بندر کاملا تجاری و بندری طراحی شده برای حمل و نقل کالاست بنابراین اصولا بندر یاد شده برای حمل ونقل کالا و کانتینتر بکار گرفته می‌شود اما اکنون این بندر برای ایران در دوران تحریم می‌تواند نقش سکوی ارتباطی داشته باشد. به این معنی که با استفاده از روش فیدری یعنی حمل کالا و کانتینرهای ایرانی بااستفاده از کشتی‌های کوچک به این بندر و ارسال آن با کشتی‌های اقیانوس پیمای خارجی است.

  • این اتفاق به دلیل تحریم‌ها صورت می‌گیرد؟

ببنید با توجه به تحریم‌های اخیر اکنون کشتی‌های ایرانی تحریم شده‌اند و هیچ شرکت بیمه‌ای یا بندری این کشتی‌ها را نمی‌پذیرد بنابراین بااستفاده از کشتی‌های کوچک کالا به بندر جبل‌العلی ارسال می‌شود و از آنجا بارگیری شده و به مقصد خود ارسال می‌شود.

  • بندرچابهار در این زمینه یعنی دور زدن تحریم‌ها چه نقشی دارد؟

البته این بندر می‌تواند برای ارسال کالا و بخشی از فعالیت‌های حمل و نقل دریایی کارایی داشته باشد اما فراموش نکنیم ظرفیت این بندر ۵/۸ میلیون تن کالا است که درمقابل حجم مبادلات تجاری ایران زیاد نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =