موزه

یک کارشناس ارشد امور گردشگری و استاد دانشگاه می‌گوید به دلیل عدم آشنایی مردم با اهمیت موزه‌ها در روز جهانی میراث فرهنگی، صدا و سیما نقش مهمی در شناساندن جنبه‎های مختلف تاریخ و فرهنگ به مردم دارد.

مرتضی خاکسار کارشناس ارشد امور گردشگری و استاد دانشگاه در گفت و گو با ایراسین عنوان کرد: روز میراث فرهنگی در تقویم هر کشوری اثرگذاری خاص خودش را دارد. بهتر است در این مقوله در قالب فرهنگ سازی کار کنیم. روز میراث فرهنگی بستر فرهنگ و آموزشی قابل توجهی است و نشان می دهد سابقه و قدمت فرهنگی جامعه چقدر در پیشرفت جامعه و جوامع کنونی در بُعد بین الملل می تواند تاثیرگذار باشد.

خاکسار گفت: بستر شناخت فرهنگی نظیر نوع گویش، نوع غذا، لباس و ... بسیار مهم و شناخت آن در جامعه تاثیرگذار است. جامعه ای رو به فناست که ریشههای خودش را فراموش کند. ساخت بستر شناخت از آموزش شروع می شود و بهترین نقطه شروع این کار از خانواده است.

کارشناس ارشد امور گردشگری و استاد دانشگاه افزود: صدا و سیما و سایر متولیان میتوانند بسترهای آموزشی و زمینه های فرهنگی بیشتر در اینباره را در جامعه ترویج بدهند. وقتی این اتفاق خوب بیفتد قطعا در بستر فرهنگ سازی به هر شکلی ما موفق خواهیم بود و جامعه از لحاظ فرهنگی نیز ارتقای قابل توجهی را تجربه خواهد کرد. کل جامعه از این ارتقای فرهنگی بهرهمند میشود.

وی با اشاره به این موضوع که در روز جهانی میراث فرهنگی بازدید عموم از موزه‌ها و سایر مراکز فرهنگی رایگان است گفت: با پخش برنامههایی از صدا و سیما میتوانیم مردم را به آمدن تشویق کنیم. خانوادهها نیز باید برای کودکان خود این موقعیت را فراهم کنند. نباید در رابطه با این اتفاق اطلاع رسانی ضعیفی وجود داشته باشد و فقط عدهای خاص به موزه ها و مراکز فرهنگی بروند.

خاکسار با تاکید بر روی این موضوع که "بازدید از مراکز فرهنگی و موزه ها تاثیر بسیار زیادی در آشنایی با نوع فرهنگ و رسوم پیشینیان دارد" افزود: مسئولان و دست اندرکاران سازمانهای متولی مثل وزارت ارشاد و سازمان گردشگری با صدا و سیما دست به دست هم بدهند و یک همکاری متقابل ایجاد کنند. بازتاب این بازدیدها به صورت نظرسنجی مورد بررسی قرار بگیرد و نتایج آن چاپ شود تا کشورهای دیگر، فرهنگهای دیگر و افراد ساکن خارج از کشور نیز از نتایج آن آگاه باشند. بازتاب این حرکت ، دستمایه شناخت دیگران از فرهنگ ما خواهد شد.

کارشناس ارشد امور گردشگری ادامه داد: فرهنگ متعلق به همه مردم و آثار باستانی مثل تخت جمشید مربوط به کل دنیاست. همه روی این مسائل عرق خاصی دارند که برخاسته از فرهنگ انسانی است.

این استاد دانشگاه اذعان داشت:  اگر در رابطه با فرهنگ سازیِ تاریخ یک حرکت و برنامهریزی پرباری داشته باشیم و صدا و سیما نیز کمک کند، نتایج بسیار مثبتی خواهیم گرفت. فعالیت های فرهنگی ایران باید به صورت مستمر به نمایش دربیاید و نتایج آن همه جا بازتاب یابد.

خاکسار تصریح کرد: فرهنگ هر ملتی که داناتر باشد ، بالاتر است. کشور ایران از نقطه نظر فرهنگی جایگاه بسیار بالایی دارد این در حالی است که کل تاریخ آمریکا به 200 سال هم نمیرسد. امپراطوری ایران و رم دارای ساختارهای اجتماعی ، فرهنگی و ... بودند و ریشه در تاریخ جهان دارند. ما بر اساس این تاریخ باید اعتماد به نفس داشته باشیم.

این کارشناس ارشد امور گردشگری یادآور شد: هر کشوری به سرعت حرکتهای فرهنگی خود را رسانهای میکند اما در ایران بسیاری از مواقع حرکتهای فرهنگی مورد مغفول واقع میشود. ما باید به دنیا نشان بدهیم که در زمینههای فرهنگی چه کردهایم.

خاکسار خاطرنشان کرد: شاید 60 درصد جامعه از رویدادهای فرهنگی کشور آگاه نیستند و در اینجا صدا و سیما میتواند با برنامههایی مدون نقش زیادی در شناسایی این فرهنگ به عموم مردم داشته باشد. ما مهد تمدن دنیا هستیم و باید با یک برنامه ریزی مشخص آن را بهتر به دنیا و حتی خودِ مردم ایران نشان بدهیم.

وی با بیان این پیشنهاد که وزارت گردشگری باید تشکیل شود ادامه داد: فرهنگ ایران باید سهم خود را از دنیا بگیرد. ما باید وجه تمایز خود را به فرهنگ دنیا نشان بدهیم تا سرآمد بودن ایران اثبات شود.

کارشناس ارشد امور گردشگری و استاد دانشگاه در پایان گفت: ما باید در بستر فرهنگ، برنامه بازدید از موزه ها و کاخ ها را طوری برنامه ریزی کنیم که افراد مختلف جامعه به سمت آن جذب شوند. تبلیغات در اینباره باید بیشتر شود و شبکههای اجتماعی نیز در این میان بسیار تاثیر گذار هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =