هواپیما

با نزدیک شدن فصل تابستان و افزایش تقاضای سفر صنعت حمل و نقل هوایی کشورمان نیز با رشد تقاضای سفر روبرو می‌شود، این درحالی است که کارشکنی‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران این صنعت را با چالش روبرو کرده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در این زمینه در گفتگو با ایراسین گفت: موضوع کارشکنی آمریکا علیه صنعت حمل و نقل هوایی کشور امری دیرینه است و تازگی ندارد اما آنچه مهم است برخورد داخلی ما با این شرایط چون در شرایط اضطراری و غیرعادی باید تصمیم‌گیری‌ها متفاوت از شرایط عادی اقتصاد باشد.

مقصود اسعدی سامانی در ادامه افزود: صنعت حمل و نقل هوایی با توجه به جنبه بسیار بالای حفظ ایمنی مسافران، ارتباطات خارجی و پرداخت هزینه‌های نهادهای بین المللی همواره نیازمند دراختیار داشتن ارزهای خارجی برای تسویه حساب‌های مربوطه است، از این رو باید جریان ارز در این شرکت‌ها همواره ادامه داشته باشد.

سامانی درباره نیازهای ارزی شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرد: اصولا نیازهای ارزی شرکت‌ها در دو بخش تامین قطعات و هزینه‌های جاری مثل هزینه‌های فرودگاهی یا خدمات دریافتی از سایر کشورها است و براساس آنچه ما برآورد کرده‌ایم ماهانه رقمی بیش از 50 میلیون دلار برای هزینه‌ها نیاز داریم.

این مقام صنفی تصریح کرد: البته رقم اعلام شده به جز نقدینگی مورد نیاز برای خرید یا اجاره هواپیماست که جزو لازمه حیات یک ایرلاین است، به این دلیل که جایگزینی هواپیماهای فرسوده امری غیرقابل انکار بوده و باید براساس استانداردهایی که تعیین شده صورت پذیرد.

وی درباره محدودیت‌های خرید هواپیما نیز به خبرنگار ما گفت: همانطور که قبلا اشاره شد از گذشته‌های دور و همان ابتدای انقلاب اسلامی ایران تا امروز کارشکنی‌هایی علیه صنعت حمل و نقل هوایی کشورمان وجود داشته است، اما با استفاده از شیوه‌های مختلف تا امروز توانسته‌ایم نیازهای داخلی را تامین کنیم و بازهم این اتفاق خواهد افتاد.

سامانی با اشاره به موضوع عدم اختصاص ارز دولتی به شرکت‌های هواپیمایی اظهار کرد: تامین هزینه‌های ایرلاین‌ها با استفاده از ارز دولتی صورت نمی‌گیرد و شرکت‌های هواپیمایی اصولا برای تامین نیازهای ارزی خود با مشکلاتی روبرو هستند که می‌تواند در نحوه ارایه خدمات اثرگذاری بالایی داشته باشد هرچند ایمنی اولویت اصلی تمامی شرکت‌های هواپیمایی است، اما در بخش‌های دیگر بدون تردید کمبودها می‌تواند اثرگذاری داشته باشد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی معتقد است امروز که شرایط اقتصادی و تحریم‌های خصمانه آمریکا علیه کشورمان شدت گرفته است باید قوانین دست و پاگیر برای برخی صنایع از جمله صنعت حمل و نقل هوایی برداشته شود تا بتوان در صورت نیاز با کمترین بروکراسی اداری نسبت به تامین قطعات وتجهیزات مورد نیاز اقدام کرد.

به گفته سامانی اگرچه مشکلاتی برای تامین قطعات وجود دارد اما فراموش نکنیم کارشناسان و متخصصان ایرانی تا به امروز مقابل این سیاست خصمانه آمریکا ایستادگی کرده‌اند و آنچه نیاز داشتند را به دست آوردند بنابراین اکنون مهم است که از نظر قوانین داخلی تسهیلاتی در اختیار داشته باشند که بتوانند سرعت عمل بالاتری برای تامین نیازهای شرکت‌های هواپیمایی داشته باشند.

این مقام صنفی به خبرنگار ما گفت: در شرایط عادی اصولا ایرلاین‌ها نسبت به خریدهای سالانه برای تامین نیازهای خود اقدام می‌کنند اما همانطور که قبلا اشاره شد اکنون شرایط برای ایرلاین‌های ما متفاوت است و تنها برای تامین سالانه قطعات پرمصرف سیاست‌گذاری شده است و در برخی موارد قطعاتی که کمتر نیاز به تعویض دارند در اولویت‌های خرید پایین‌تری قرار می‌گیرند یا اینکه به صورت موردی تهیه می‌شوند.

وی تاکید کرد: وجود قوانین دست و پاگیر در این قبیل قطعات می‌تواند چالش قابل توجهی برای ایرلاین‌های ایران باشد به همین دلیل از مسئولان درخواست می‌کنیم برخی از صنایع مثل صنعت حمل و نقل هوایی را با قوانینی متفاوت در شرایط فعلی حمایت کنند تا بتوانیم آنطور که شایسته هموطنان است به آنها ارایه خدمات کنیم.

این مقام صنفی درباره احتمال تغییر نرخ بلیت هواپیما نیز گفت: هرگونه سیاست‌گذاری درباره تغییر قیمت بلیت براساس قانون و با هماهنگی نهادهای رسمی صورت خواهد گرفت و هنوز تا این لحظه سیاستی مبنی بر تغییر نرخ بلیت هواپیما مدنظر نیز هرچند هزینه‌ها به شدت افزایش یافته است. به این ترتیب اگر قانون مجوز تغییر قیمتی را صادر کرد و مسئولان با آن موافق بودند قطعا تغییرات به اطلاع هموطنان گرامی خواهد رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =