برنج

به گزارش ایراسین، درحالی روند افزایش قیمت برنج ایرانی و خارجی در بازار همچنان ادامه دارد می‌بینیم برخی سیاست‌های مقطعی دولت در این زمینه می‌تواند تبعات منفی دیگری برای سفره مردم ایجاد کند. از این رو گفت‌وگویی داشتیم با مرتضی‌ شاه‌حسینی، رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایرانی که در ادامه می‌خوانیم:

میزان تولید برنج ایرانی در کشور چقدر است؟

ببینید، اصولا اعلام حجم واقعی تولید برنج در ایران از همان ابتدا تا به امروز در ابهام بوده است. به عنوان مثال برای سال گذشته اعلام شد 2 میلیون و 200 هزار تن تولید برنج داشتیم درحالی که همزمان با همین خبر می‌بینیم نزدیک به یک میلیون و 570 هزار تن برنج وارد کشور شده است. پس مشکلی در این آمار وجود دارد که باید در این زمینه شفاف‌سازی صورت بگیرد.

  • میزان نیاز بازار داخلی چقدر است؟

برای پاسخ به این سئوال هم اما و اگرهای بالایی وجود دارد چون هنوز رقم دقیق مصرف سرانه کشور به عقیده شخص من دقیق تعیین نشده است. به عنوان مثال از 37 کیلوگرم سالانه تا 40کیلوگرم سالانه مصرف برنج در کشور ثبت شده است. اما در مجموع بازهم اگر به آمارهای اعلام شده مسئولان توجه کنیم می‌بینیم بیان شده است که میزان مصرف برنج در ایران چیزی حدود 3 میلیون تن برآورد شده است که بخشی وارداتی و بخش عمده‌ای قرار است از طریق واردات تامین شود.

  • اما واقعیت بازار چیز دیگری را نشان می‌دهد؟

به نکته خوبی اشاره کردید، اجازه دهید برای شما مثالی بزنم در اغلب سال‌ها با توجه به میزان اعلام تولید برنج از سوی مسئولان وزارت جهاد که ارقامی میان 2 میلیون 200 هزار تا 2 میلیون و 500 هزار تن را میزان تولید کشور اعلام می‌کنند، قاعدتا باید چیزی حدود 600 هزار تن نیاز وارداتی داشته باشیم. اما همانطور که گفتم سال گذشته نزدیک به یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار تن برنج وارد کشور شده است. خوب حالا شما بگویید واقعیت چیست؟ اینکه اعلام کنیم بیش از دو میلیون و دویست هزار تن برنج طی شش ماه در بازار جذب شده و کمبود داریم با واقعیت فاصله دارد.

  • منظور شما موضوع اختلاط برنج خارجی با برنج داخلی است؟

اجازه بدهید مخاطبان خودشان تصمیم‌بگیرند اما فقط من این را می‌گویم که هنگام برداشت برنج در دو استان تولید کننده اصلی یعنی گیلان و مازندران کافی است مرز میان دو استان را زیر نظر بگیریم تا روند جابجایی برنج میان دو استان واقعیت را برای همگان روشن کند.

  • بازگردیم به بازار داخلی؛ به نظر شما چرا برنج افزایش قیمت را تجربه کرده است؟

خوب پاسخ شما در دو بخش برنج داخلی و برنج وارداتی باید مطرح شود. درباره برنج داخلی کمبود تولید و عرضه اصلی‌ترین عامل و در نهایت واسطه‌گری می‌تواند اثرگذار باشد. اما درباره برنج‌های وارداتی موضوع نرخ دلار و سیاست‌های مقطعی است که عامل گرانی خواهد شد.

  • دراین زمینه کمی بیشتر توضیح دهید.

ببینید، سیاست‌های مقطعی منظور من درباره محدودیت‌های زمانی واردات است. هرسال به عنوان حمایت از تولید داخلی دوره‌ای محدودیت برای واردکنندگان رسمی ایجاد می‌شود بنابراین در باقی‌مانده سال که واردات مجازاست حجم بالایی از متقاضیان ایرانی به دو کشور عمده تامین کننده برنج خارجی ایران یعنی هندوستان و پاکستان مراجعه می‌کنند. از این رو کاملا طبیعی است تجار آن دو کشور نیز از فرصت استفاده کرده و قیمت‌ها را بیشتر از آنچه در بازار جهانی است عرضه می‌کنند. این اتفاقی است که طی سال‌های اخیر بسیار تکرار شده است. چنانکه هر ساله به دلیل اتخاذ این تصمیم حدود 300 میلیون دلار هزینه اضاف به کشور تحمیل می‌شود. اصولا هرگونه دخالت دولت در این نوع موارد می‌تواند به زیان خریداران منجر شود. اما به هرحال نوسان‌های اقتصادی داخلی هم بی‌تاثیر نبوده است.

  • آیا ارز 4200 تومانی برای واردات برنج به واردکنندگان پرداخت نشد؟

موضوع ارز 4200 تومانی نیست، ارز با این نرخ به واردات برنج تخصیص یافت اما موضوع درباره سیاست‌های بانک‌مرکزی و وقفه‌هایی است که در روند مسایل تجاری ایجاد شده است. اجازه دهید برای شما کمی بیشتر توضیح دهم. ببینید روند افزایش قیمت‌ها از ابتدای سال ایجاد شد، همه کالاها روند افزایشی قیمت را تجربه کرد اما نرخ برنج واردات ثابت نگهداشته شد. این مشکل اصلی است که وقتی سدی در مقابل واقعیت بازار ایجاد می‌کنیم بالاخره این سد باید برداشته شود وقتی چنین اتفاقی می‌افتاد کاملا طبیعی است که سیل ایجاد شود یعنی شک قیمتی .

  • به نظر شما افزایش قیمت برنج داخلی مربوط به چیست؟

خوب این هم کاملا مشخص است. همه یارانه‌ها در زمینه تولید از جمله تولید برنج تقریبا قطع شده است و در کنار آن افزایش هزینه‌های تولید برای این محصول نیز مسیر قیمتی تازه‌ای مشخص می‌کند. به عنوان مثال کود، سم، هزینه کارگر، هزینه تراکتور و ... دهها مورد دیگر که تولید اثرگذار است. به همین دلیل افزایش قیمت کاملا طبیعی بود اما نکته اینجاست که اکنون واسطه‌گری و همچنین بی‌برنامه بودن باعث انتقال مشکل به سمت کالاهای جایگزین رفته است که درباره برنج موضوع قیمت برنج وارداتی است چون وقتی برنج داخلی گران شود حجم تقاضای بالاتری برای برنج وارداتی خواهیم داشت درصورتی که اکنون براساس قانون واردات در دوره برداشت ممنوع است.

  • پیش بینی قیمت برنج برای امسال چیست؟

اجازه دهید اینگونه توضیح دهم که قیمت برنج هرسال در آغاز فصل برداشت حدود 25 درصد پایین‌تر از بهای آن در پایان فصل قبل است، بنابراین اگر میانگین قیمت برنج داخلی در پایان فصل زراعی یعنی تیرماه 25 هزار تومان باشد، در ابتدای سال زراعی جدید قیمت برنج حدود 17 هزار تومان خواهد بود که در صورت تداوم شرایط کنونی اقتصادی به معنی رسیدن قیمت برنج در پایان فصل به بیش از این ارقام است.البته فراموش نکنید اینها ارقام و برآوردها روی کاغذ است بنابراین اگر سیاست‌گذاری‌های منطقی و اصولی داشته باشیم نتایج متفاوت و اگر نداشته باشیم قطعا ارقام بالاتری در واقعیت بازار تجربه خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =