علی مسعودی

کارشناس اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اگر قبل از برآورده کردن نیاز داخلی به صادرات توجه کنیم، یعنی هیچ اعتمادی به تولید داخل وجود ندارد و بالعکس ناخواسته به کاهش تولید و حذف تولید کنندگان داخلی دامن می زنیم.

به گزارش ایراسین، درحالی طی چند هفته اخیر کارخانه‌های فولادسازی‌ کشورمان با کمبود و افزایش قیمت گندله مواجه شده‌اند که ادامه چنین روندی می‌تواند روند تولید فولاد در کشور را با چالش جدی روبرو کند. به اعتقاد برخی مسئولین و کارشناسان، کمبود گندله به زودی با افتتاح طرح های استخراجی و واردات کنستانتره به کشور رفع خواهد شد اما به خاطر بازدهی بلند مدت این طرح ها مدتی کارخانه های فولاد سازی دچار مشکل خواهند بود و برخی دیگر ورود کارخانه های تامین کننده گندله به چرخه تولید فولاد و سود بالای صادرات مستقیم گندله را علت اصلی این مشکلات می دانند و بر این باور هستند که باید صادرات را تا زمانی که نیاز بازار داخلی وجود دارد متوقف کرد. از رو در گفتگویی اختصاصی با علی مسعودی کارشناس اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، راه کارهای برون رفت از مشکلات کمبود مواد اولیه فولاد را بررسی کردیم، که در ادامه می خوانید.

در زمانی که خام فروشی ارزش اقتصادی بالایی پیدا کرده، برای رونق تولید چه راه کارهایی وجود دارد؟
ببینید ابتدا باید در نظر داشت که برای حمایت از تولیدات ملی حتما باید تولیدکنندگان حمایت کامل شوند. در تولید کالاهای مهم و استراتژیک اگر به خام فروشی و خودتحریمی دست بزنیم، اولین اثر مهم آن ایجاد رانت در آن زمینه است. مانند نفت که برای حمایت از تولید داخل و ارز آوری بیشتر از خام فروشی جلوگیری شد و به وسیله بهره برداری از پالایشگاه ها محصول تولید داخل صادر می شود.

در هفته های اخیر صنعت فولاد مشکل کمبود مواد اولیه داشت، شما علت را در چه چیزی می بینید؟
بله طی چند هفته اخیر کارخانه‌های فولادسازی‌ کشورمان با کمبود و افزایش قیمت گندله مواجه شده‌اند که ادامه چنین روندی می‌تواند روند تولید فولاد در کشور را با چالش جدی روبرو کند. به نظر می رسد دو عامل باعث این مشکل شده است. اول اینکه کارخانه هایی که قبل از این تنها تامین کننده گندله بودند اکنون خود خط تولید را راه اندازی کرده اند و به تولید فولاد از گندله خود مشغول شدند و دوم اینکه بخشی از گندله هم به سبب قیمت بالاتر صادرات، از کشور خارج می شود و این چنین تولید کننده داخلی دچار کمبود شده است.

پس برخی از تولید کننده دست به خام فروشی می زنند؟
بله دقیقا که این سود بیشتر از خام فروشی گندله و تضعیف صنعت فولاد بوسیله عدم تزریق مناسب گندله، هم به اقتصاد و تولید در داخل کشور ضرر می زند، و هم کارخانه های تولید گندله در آینده دچار مشکل عدم رقابت در بازار صادراتی می شوند.

غیر از سود اقتصادی بیشتر چه دلیل دیگری باعث صادرات گندله شده است؟
ببینید هنوز زنجیره تولید فولاد ایران متوازن نشده و بعضا در بخش‌هایی نارسایی‌ وجود دارد. فولاد زنجیره‌ای برای تولید دارد که از سنگ آهن شروع می‌شود و تا انواع ورق سرد و گرم ادامه خواهد داشت، کافی است که در یکی از این بخش ‌ها افزایش تولید بدون برنامه‌ریزی برای گروه‌های پایین‌تر داشته باشیم. پس کاملا طبیعی است که در زنجیره پایین دست دچار کاهش شویم و اکنون چنین اتفاقی افتاده است.


غیر از بحث صادرات چه دلیل دیگری در کمبود مواد اولیه وجود دارد؟
این علت هم وجود دارد. اتفاقی که در صنعت فولاد اخیرا رخ داده است این است که به جای رونق و توسعه زنجیره تولید، هم خط تولید فولاد در شرکت های معدنی ایجاد شده است و هم اینکه حجم زیادی به خاطر سود بیشتر صادر می شود که این اتفاق تولید فولاد داخل را دچار مشکل کرده و حجم تولید فولاد در هفته های اخیر کاهش یافته است.

حتی در چند ماه اخیر چند خط  تولید جدید هم افتتاح شده است؟
دقیقا و با افتتاح چند خط تولید جدید فولادسازی، کاملا طبیعی است که افزایش تولید در بخش فولاد و نبرد ورق داشته باشیم و به همین دلیل افزایش تقاضا برای مواد اولیه خواهیم داشت و درپی آن کمبودهایی در گندله هم تجربه شده است.

پس یکی از علتهای کمبود گندله، تبدیل برخی از تامین کننده های گندله به تولید کننده ی فولاد است؟
درست است، برخی از تولیدکنندگان گندله اکنون خودشان فولادساز شده‌اند و کاملا طبیعی است که برای تولید فولاد گندله‌های تولیدی خودشان را مصرف کنند و در عین حال تولید گندله به همان اندازه قبل است و تا زمانی که پروژه‌های جدید تولید گندله افتتاح نشوند مشکل وجود دارد.
به نظر شما راه حل جلوگیری از این کمبود چیست؟
ببینید در صنایع مختلف چندین زنجیره با وصل شدن به هم یک محصول با ارزش را تولید می کنند و تنها با کمک و همیاری هم می توانیم هم به سود منطقی دست پیدا کنیم و هم به توسعه و گسترش تولید و اقتصاد در کشور کمک کنیم. تا زمانی که نیاز های داخلی وجود دارد، خام فروشی برای تولید کشور مشکل ساز است.
به دلیل مسائل تحریم و اختلاف قیمت ارز در کشور حجم تولید مواد اولیه در صنعت فولاد جوابگوی توسعه تولید در کارخانه های فولاد سازی نیست و تنها راه کار آن تنظیم و تصویب قوانینی است که بر اساس آن هم نیاز مالی تولید کنندگان مواد اولیه برآورده شود و هم خط تولید فولادکاران از چرخه نایستد.

آیا می توان فولاد را جایگزین صنعت نفت کرد؟
به نظر بنده فولاد بهترین گزینه جایگزینی برای صنعت نفت است. اگر تصمیم گرفتیم دلارهای نفتی را کنار بگذاریم باید در صنعت فولاد سرمایه گذاری کنیم و علاوه بر صادرات فولاد تولید محصولات نهایی با ارزش افزوده بالاتر را در دستور کار خودمان داشته باشیم

به تدوین و تنظیم ساز و کار صادرات اشاره کردین. به نظر شما این نظارت بر عهده کیست؟
باید صادرات گندله و حجم تزریق مواد اولیه به صنعت داخل با نظارت کامل انجمن ها و تشکل های داخلی صورت گیرد و تا زمانی که ناظران صنعت، یا دولتی هستند و یا ناظران خصوصی هستند که تعیین روش و تصویب قانونشان به عمل تبدیل نمی شود، نمی توانیم کمبودهای داخلی را بطور کامل برطرف کنیم. اصولا دولت نباید دخالت مستقیم دربازار داشته باشد و اجازه دهد بازار عرضه و تقاضا درست و منطقی یکدیگر را پیدا کنند، اما متاسفانه دولت همواره با دخالت‌های مستقیم خود در این بازار بجای کمک به بحران ایجاد تنش می‌کند. باید اصول و قوانینی تصویب شود که هم نفع تولیدکنندگان بزرگ رعایت شود هم حمایت منطقی از تولیدکنندگان کوچک صورت گیرد تا هم به توسعه و رونق تولید کمک کنیم و هم جلوی ورود رانت را بگیریم.

دقیقا مدیریت مناسب در زمان جنگ اقتصادی می تواند چاره ساز برون رفت از مشکلات باشد؟
معدن کارها و مسئولان صنعت فولاد باید به این نکته توجه کنند که در زمان جنگ اقتصادی و تحریم هایی که به ناحق کشور را دچار مشکل کرده است، حفظ تولید کننده داخلی و تداوم چرخه تولید مهمتر از صادرات مواد اولیه و ارز آوری به کشور است. چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. قبل از تعطیلی واحد های تولیدی و ضررهای بیشتر در مسیر تولید باید راهکار مناسب را در این زمینه اجرا کرد. اگر قبل از برآورده کردن نیاز داخلی به صادرات توجه کنیم، یعنی هیچ اعتمادی به تولید داخل وجود ندارد و بالعکس ناخواسته به کاهش تولید و حذف تولید کنندگان داخلی دامن می زنیم.
در پایان می خواستم بپرسم نظر شما در مورد تصویب برخی قوانین دستوری که اتفاق افتاده است چیست؟
در سال رونق تولید باید راه حل هایی را عملیاتی کرد تا قبل از هر چیز تولید داخل پابرجا بماند سپس به افزایش و توسعه تولید توجه کرد. اقتصاد و تولید دستوری نیست و باید با همکاری و تعامل، به تمام زوایای آن توجه کرد و نیازهایشان را برآورده کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =